Hej!

Har googlat och kollat på bilder samt läst diverse byggbeskrivningar, har trots det två frågor kring bjälklaget...

1) stugan ska stå på lecablock, har tänkt bygga en vanlig träram för bjälklaget som jag sen ska isolera. Frågan sen är vad som skall vara i botten? Vissa rekommenderar asfaltboard, andra lägger vanliga ohyvlade brädor av sämre kvalitet i de cc60 fack som golvet består av... är det korrekt att alltid ställa träramen på lecablocken (med asfaltboard), det ska allstå inte vara någon heltäckande botten på konstruktionen, typ med nån oljeindränkt osb eller liknande? Söker billigaste och enklaste konstruktionen.

2) Har tänkt att ha golvspån som golvbeklädnad. Ska jag resa ytterväggarna först och sen lägga golvspån på golvet, eller ska jag lägga golvspån först på HELA ytan och sen sätta upp ytterväggarna på golvspånet? Har sett lite olika i olika beskrivningar.


Tack på förhand
S
 
K
Många av de beskrivningar jag har sett så lägger man först golvspån och sedan ställer man ytterväggarna på detta. Så gjorde vi när vi byggde vår i våras.
 
1. Jag skulle vilja ha leca, takpapp eller liknande som garanterar bryter fukten och sen reglarna eller det du har spikat under regeln. tex 22X120.

2. Jag vill göra tvärtom. Regel fästs i regel och sen få spånet ligga innanför
 
Jag byggde på plint fast med samma tankar som du.

Trossbotten skiva på läkt med 120 isolering. Sedan la jag en ram med råspont som väggen står på och sedan golvspånet innanför.
 
Golvspånet direkt på bjälklaget ger en styv konstruktion men bygger man själv tar saker tid och innan man får det vädertätt är det ett himla av/på med presenning.

Så jag skulle bygga bjälklag och ställa väggar på det (förbered med regel innanför syllen som man kan skruva golvspånet på) och först när taket är på plats och vindduk är monterad på väggarna montera blindbottenmasonit/råspont/plywood eller vad man nu tar och sen vindduk, isolering + skruvlimma golvspån på detta.

Blindbotten lägger du på typ 22x120 som du har skruvat fast på golvreglarna innan du lägger dom på plats.
 
Givet spånskivans känslighet för vatten/fukt skulle jag alla gånger göra en syll eller motsvarande av vanligt virke, förbereda med en regel innanför och sedan lägga golvspån sist. Onödigt att göra en konstruktion med stora risker om du inte hinner täcka ordentligt eller om vattnet letar sig in på andra sätt. Lägger du ett golv av vanligt virke är det en annan sak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.