3 652 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Två- eller trefas till varmvattenberedare
Hej,
Dags att skaffa ny varmvattenberedare där det lutar åt Nibe Compact som går att kopplas på antingen en, två eller tre faser. Nuvarande Thermia från 70-talet är kopplad på tre faser med total effekt på 3kW vilket nya Nibe även har.
Ett av företagen som vi fått offert ifrån föreslår att det koppas på två faser. Jag är tämligen ny på det mesta så kan ha fel men då jag har en förhoppning om att på sikt kunna balansera faserna för att gå ner från 20A till 16A i huvudsäkring förefaller det kontraproduktivt att dra ner från tre faser till till två i denna synvinkel.
Är jag rätt på det eller spelar det ur säkringssynpunk (20A vs 16A) mindre roll?
Dags att skaffa ny varmvattenberedare där det lutar åt Nibe Compact som går att kopplas på antingen en, två eller tre faser. Nuvarande Thermia från 70-talet är kopplad på tre faser med total effekt på 3kW vilket nya Nibe även har.
Ett av företagen som vi fått offert ifrån föreslår att det koppas på två faser. Jag är tämligen ny på det mesta så kan ha fel men då jag har en förhoppning om att på sikt kunna balansera faserna för att gå ner från 20A till 16A i huvudsäkring förefaller det kontraproduktivt att dra ner från tre faser till till två i denna synvinkel.
Är jag rätt på det eller spelar det ur säkringssynpunk (20A vs 16A) mindre roll?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 358 inlägg
För att hålla ned storleken på mätarsäkringen behöver man en jämn fördelning av belastningen mellan faserna. Om man väljer en tvåfasig VVB så behöver man hitta något annat med motsvarande driftscykel och effekt att placera på den tredje fasen. Detta kommer man aldrig undan, men matematiken blir ju något enklare med en trefasig VVB. Tvåfasiga apparater ser jag som en nödlösning. Om din nya Nibe kan kopplas in på tre faser är det därför ingenting att fundera över IMHO. Varför vill elfirman koppla in den på två faser?
Tack för det snabba svaret och kul att man ändå verkar rätt på det!Bo.Siltberg skrev:För att hålla ned storleken på mätarsäkringen behöver man en jämn fördelning av belastningen mellan faserna. Om man väljer en tvåfasig VVB så behöver man hitta något annat med motsvarande driftscykel och effekt att placera på den tredje fasen. Detta kommer man aldrig undan, men matematiken blir ju något enklare med en trefasig VVB. Tvåfasiga apparater ser jag som en nödlösning. Om din nya Nibe kan kopplas in på tre faser är det därför ingenting att fundera över IMHO. Varför vill elfirman koppla in den på två faser?
Vet faktiskt inte då det man inte skrivit motivering till det. Firman har inte kommit ut och kollat heller utan all kontakt skett via mejl än så länge. Även rekommenderat 300l när vi efterfrågat 200l då vi enbart tar korta duschar och inte använder det lilla badkaret vi har i ena badrummet i nuläget. Kan helt enkelt vara så att man inte tagit sig tid att sätta sig in i förutsättningarna och bara ger standardsvar. Oavsett har vi två andra firmor som varit på plats och därefter gett offerter så lutar åt att välja någon av dessa istället.