Har precis flyttat till eget hus för första gången och har en ivt bergvärmepump.
Tycker att i vissa rum är det lite dåligt tryck i elementen eller inget alls så försökte lufta dom men de pyser bara till en halv sekund sen händer inget mer. Kanske är så att det är för lite vatten i systemet men vet inte vad man vågar vrida på o greja med för att det ska bli rätt. Finns en mätare ovanför bergvärmepumpen som visar 0 och har ett Max på 1 bar, så vet inte om de är den indikation men ska följa för isåfall är de ju väldigt dåligt med vatten i systemet. Skickar med en bild och hoppas man kan få hjälp att överleva vintern nu när kylan börjar komma :).
Kopparledningar och ventiler ovanför en bergvärmepump, mätare visar 0 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man på mätaren visar den att du inte har något tryck i radiatorledningarna! Den skall ligga på ca 0,5 Kg och max 1,0 Kg. Öppna kranen och fyll på vatten tills du nått 0,5 Kg och kontrollera sen att det inte är läckage någonstans.

Ja du har väldigt lågt tryck i systemet att döma av bilden.

Det skall inte vara ngn. fara med att fyllapå, skulle du få för högt tryck så släpper säerhetsventilen ut lite.

Fyll på, och lufta igen. och fyll på osv. Jag tror du skall tolka "referensnålen" som ett börvärde, det röda området på mätaren bör du inte överskrida.

Ett vanligt skäl till mycket luft i ett äldre system, är att expansionskärlet är trasigt (om det är ett slutet system). Då kommer trycket att öka väldigt snabbt när det blir varmt, säkerhetsventilen släpper ut lite. Sedan när det svalnar så uppstår undertryck och det sugs in luft via olika rörkopplingar, de är vattentäta men inte gastäta. När det så blir varmt igen, så ökar trycket osv...

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Har fyllt på ett tag nu men så fort man stänger av kranen går trycket tillbaka till 0 bar igen. Vet inte hur mycket man vågar fylla på heller för den delen.

Låter ju som det rinner ut ngn stans?

Nej det tycker jag väll inte. Inte mer än att de rinner i röret precis. Elementen på övervåningen börjar bli lite varmare iaf. Dock konstig att tryckmätaren går ner på 0 igen när man stänger av kranen. Lite borde den ju gå upp allt eftersom för den ska väll knappast vara öppen hela tiden

Kanske är på o drar i fel kran. Jag drar ju i den röda o när ja stänger den så dör trycket står påfyllning på en liten svart vid sidan. Kanske är att den röda ska va öppen hela tiden för att de ska bli ett flöde?
Rörmokararbete med kopparledningar, röd kran och manometer under påfyllning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den röda kan man stabilisera runt 0,5 och då hör man hur de rinner vatten men när man stänger den blir det helt tyst och mätaren går ner på 0 bar

Sen står de också vid den röda: close valve replace filter så den kanske bara ska va stängd om man ska byta något filter

Är inte påfyllningen med den svarta till vänster i bilden?

Jo det står ju påfyllning så jag antar det men drar jag i den röda och öppnar upp lite så får jag upp trycket i mätaren men stänger jag den så dör trycket så jag antar att den ska va öppen och inte stängd

Den röda skall normalt vara öppen och stängs vid filterrengöring.

Ja men då löste vi problemet. Tack så mycket jätte mycket för hjälpen :).

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Så bra att det löste sig så enkelt.
När du sen luftar radiatorerna kan det behövas fyllas på lite mer vatten i systemet.
Kolla också det Hempularen skrev om expansionskärlet.

Yes får ta och kolla de sen :). Åter igen ett stort tack för hjälpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.