Hej

Jag bor i radhus där vi har en samfällighetsförening som ansvarar för krypgrunden. I radhuset på ovanvåningen har jag två vattenburna element som inte fungerar som de ska.

De har varit lite halvljumma (inte alls varma) så jag började felsöka på egen hand. Jag luftade först det ena elementet och motionerade ventilen. Efter detta så verkar det som att elementet nu har blivit iskallt.

Igår testade jag lufta elementet igen, vattenflödet känns jämt och fint men kommer bara kallvatten. Jag gjorde sedan samma sak med det andra elementet i det andra rummet som också var lite halvljummet och efter det så är även detta element i princip helt kallt.

Enligt en styrelsemedlem som ansvarar för vattentrycket från en gemensam central säger att trycket är bra men något är ju inte som det ska då mina element inte funkar.

Kan jag göra något själv innan man tex går ner i krypgrunden och kollar? Enligt styrelsemedlemmen så går det ändå inte att göra något från krypgrunden då trycket styrs centralt. Ska jag testa att lufta ännu mer vatten ifall det kanske finns en luftficka i rören? Hittills har jag max luftat så jag fyllt en halv kopp med vatten typ.

Någon som har något tips?

Bild(er) på radiatorerna och dess koppel (anslutningar/ventiler) underlättar.

Finns det fler radiatorer på övervåningen?
Enrörssystem eller tvårörsystem?
I vilken ordning kommer alla radiatorer I bostaden?

Edit:
Kollade i din andra tråd från i höstas.
Där visar bilderna att det är troligast är tvårörssystem, ser även att det är handvred och inga termostater.

Går det lätt/trögt att vrida på handvreden?
Går det att vrida runt, runt, runt, eller tar det stopp?

Redigerat:
Vad gäller tryck i värmesystem så räcker det med ca 0,1bar (1mvp) högre än höjden till den högsta belägna radiatorn, så kommer det vatten när du luftar så är det normalt ok tryck i systemet.

Gå ned i krypgrunden och känn om rören är varma där.

Demmpa Demmpa skrev:
Bild(er) på radiatorerna och dess koppel (anslutningar/ventiler) underlättar.

Finns det fler radiatorer på övervåningen?
Enrörssystem eller tvårörsystem?
I vilken ordning kommer alla radiatorer I bostaden?

Edit:
Kollade i din andra tråd från i höstas.
Där visar bilderna att det är troligast är tvårörssystem, ser även att det är handvred och inga termostater.

Går det lätt/trögt att vrida på handvreden?
Går det att vrida runt, runt, runt, eller tar det stopp?
Hej

Tack för snabbt svar! Självklart, här kommer lite bilder.

Vi har tre element på ovanvåningen, två av dem (rummen intill varandra) är dom element som inte funkar. Sedan har vi ett sovrum på ovanvåningen på andra sidan rummen där elementen inte fungerar. I sovrummet fungerar elementet jättebra.

Vet inte om det gör någon skillnad men vi har även golvvärme (vattenburen) på hela nedanvåningen. Skickar bild på den. Där finns en pump men jag vet inte om den anordningen även styr radiatorerna på ovanvåningen? Kan det vara så? Radiatorn i sovrummet ligger i princip rakt ovanför golvvärmeanordningen så jag tänker att om dom nu skulle vara ihopkopplade så kanske det förklarar varför det finns bra med värme i sovrummet men inte i rummen längst bort från anordningen. Men jag vet faktiskt inte.

Är det troligt?

• Närbild på ett vitt element och dess termostatventil i ett uppvärmningssystem, placerad mot en ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ventil på ett vattenrör, eventuellt del av golvvärmeanordning, med vitmålat rör och metallventil.
    Skapa konto
  • Bild på golvvärmeanordning med rör, ventiler och termometrar i en vit box; visar kopplingen för vattenburen värme i ett hem.
    Skapa konto
  • Närbild på en Grundfos ALPHA2L 15-60 130 cirkulationspump med grönt ljus som indikerar "Power On".
    Skapa konto
  • Vit radiator med tillhörande rör och termostatventil, placerad intill vägg och fönster i bostadsutrymme.
    Skapa konto
Hej,
  • har elementen nånsin fungerat under din tid?
  • vad händer om du tar bort termostatkropparna
  • fjärdrar "pinnen" när du trycker på den? Om inte, ta en tång och dra ut dem (1-2mm) och "jucka" tills de börjar fjädra.
C-pumpen för golvvärmen borde inte påverka..., det borde finnas ytterligare en c-pump i systemet, i själva fjärrvärmecentralen.

L lat skrev:
Hej,
  • har elementen nånsin fungerat under din tid?
  • vad händer om du tar bort termostatkropparna
  • fjärdrar "pinnen" när du trycker på den? Om inte, ta en tång och dra ut dem (1-2mm) och "jucka" tills de börjar fjädra.
C-pumpen för golvvärmen borde inte påverka..., det borde finnas ytterligare en c-pump i systemet, i själva fjärrvärmecentralen.
Hej

Tack för ditt svar, uppskattar det!

Elementen har fungerat, däremot har dom två i fråga alltid bara blivit lite halvljumna. Det verkar vara efter att jag luftade dem som de började bli kalla. Nu när jag kom hem så kände jag på det ena element som jag luftade igår och den verkar ha blivit något varmare nu, dock ej tillräckligt varm (var kallt igår kväll efter luftningen och imorse). Däremot är det andra elementet fortfarande kallt.

Pinnen fjädrar, jag har motionerat dem flera gånger. Vågar inte testa att "dra ut den" mer än den är nu men pinnarna på elementen fjädrar när jag trycker in dem helt klart.

Det stämmer att det finns en pump i fjärrvärmecentralen, grannen som sitter med i styrelsen var där och tittade häromdagen och sa att trycket såg bra ut.

Ok,
vilken fart går den c-pumpen med? Har du koll på att den snurrar överhuvudtaget?
I änden på pumpen bör det finnas en stor blank skruv, lossa den & titta/känn efter att pumpen snurrar, det kommer möjligen att droppa lite när du tar bort skruven.

På den bild där man ser radiatorn så har du ett "lock" på den nedre anslutningen.
lossa det locket, det bör bara inte läcka, möjligen droppa lite när du gör det. Under locket sitter ett skruvspår, det är en strypning/förinställning, om du skruvar ut den så bör flödet i radiatorn öka.

L lat skrev:
Ok,
vilken fart går den c-pumpen med? Har du koll på att den snurrar överhuvudtaget?
I änden på pumpen bör det finnas en stor blank skruv, lossa den & titta/känn efter att pumpen snurrar, det kommer möjligen att droppa lite när du tar bort skruven.

På den bild där man ser radiatorn så har du ett "lock" på den nedre anslutningen.
lossa det locket, det bör bara inte läcka, möjligen droppa lite när du gör det. Under locket sitter ett skruvspår, det är en strypning/förinställning, om du skruvar ut den så bör flödet i radiatorn öka.
Menar du c-pumpen i fjärrvärmecentralen eller den jag har för golvvärmen? Den som ligger i fjärrvärmecentralen kan jag inte komma åt då styrelsen enbart får kika på den.

Menar du följande "lock" (se rödmarkerat i bild).

• Radiator med röret anslutet till väggen, lock markerat med en röd cirkel vid basen, vid golvet.
    Skapa konto
J Jabas skrev:
Menar du c-pumpen i fjärrvärmecentralen eller den jag har för golvvärmen? Den som ligger i fjärrvärmecentralen kan jag inte komma åt då styrelsen enbart får kika på den.

Menar du följande "lock" (se rödmarkerat i bild).
Har du ingen egen undercentral?

Ja, det är det "locket" jag pratar om. Under det så sitter det en förinställning/strypning som reglerar hur mycket vatten som kan passera radiatorn som mest.

L lat skrev:
Det finns många samfälligheter som har en central fjv-central och sen distribueras värmen ut via kulvert likt hyreshus.

Demmpa Demmpa skrev:
Det finns många samfälligheter som har en central fjv-central och sen distribueras värmen ut via kulvert likt hyreshus.
Jag vet, men det var inte min första tanke.

har du provat att sänka ner ALLA radiatorer/golvvärme och bara ha öppet EN i taget? blir de då tillräckligt varmt eller är det fortfarande kallt då (efter en stund såklart)

L lat skrev:

Ja, det är det "locket" jag pratar om. Under det så sitter det en förinställning/strypning som reglerar hur mycket vatten som kan passera radiatorn som mest.
Hej, nej enligt styrelsemedlemen så har vi enbart möjlighet att stänga av vattnet i krypgrunden allt annat (tryck etc) sköts via den gemensamma fjv centralen.

Jag tror inte jag vågar skruva av det där "locket" innan jag fått en genomgång av hur krypgrunden ser ut och hur jag stänger av mitt vatten ifall något skulle hända. Jag är ju (som ni säkert förstår) extremt novis på detta område :)

Demmpa Demmpa skrev:
Ja som jag förstått det som på vår styrelsemedlem så är det så det funkar för oss också

J Jabas skrev:
Ja som jag förstått det som på vår styrelsemedlem så är det så det funkar för oss också
Men då borde det också vara föreningen som ansvarar fullt ut för värmesystemet, eftersom du inte kan påverka något alls, då det inte finns nån "överlämningspunkt" som avskiljer din del av systemet ifrån föreningens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.