2 381 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Två centraler en med jfb
Hej.
Jag har en gammal central (porslin) och då utan jfb nere i källaren men skulle vilja ha jfb för elen i badrummet som kommer att renoveras och byggas ut så då var min tanke om man kan göra såhär:
Elmätare--------------------- gamla centralen
|
Ny central
med jfb
Alltså att man gör en T koppling på inkommande från elmätaren.
Anledningen till detta är att det brukar ofta bli problem att koppla in jfb på befintliga (gammla) installationer.
Men kommer jfb att lösa ut endå på detta sättet om nu tex nolla och jord är ihopkopplat i gamla centralen eller kan man trixa sig runt det problemet på detta sättet och helt enkelt säga att det kommer att fungera precis som en nyinstallation?
Tack på förhand
Jag har en gammal central (porslin) och då utan jfb nere i källaren men skulle vilja ha jfb för elen i badrummet som kommer att renoveras och byggas ut så då var min tanke om man kan göra såhär:
|
Ny central
med jfb
Anledningen till detta är att det brukar ofta bli problem att koppla in jfb på befintliga (gammla) installationer.
Men kommer jfb att lösa ut endå på detta sättet om nu tex nolla och jord är ihopkopplat i gamla centralen eller kan man trixa sig runt det problemet på detta sättet och helt enkelt säga att det kommer att fungera precis som en nyinstallation?
Tack på förhand
Du kan ju alltid sätta en tvåpolig JFB bara på den aktuella gruppen och bygga ut vidare med fler JFB:s senare!Isaksson skrev:Hej.
|
Ny central
med jfb
Tack på förhand
Okej bygga vidare på den gamla centralen då alltså. Det var ju en smidig lösning okså.sverre skrev:
men vad tror du om det jag skrev då?
Är det en okej installation i dina ögon?
Anledingen till att jag tänkte en ny central är att i den så kommer jag sakta men säkert flytta över el vartefter renovering sker.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det är absolut inget problem att sätta en JFB på en gängcentral, en liten fyrmoduls kapsling bredvid, ovanför eller under centralen.
Prototypen
Prototypen
Om din gamla gängsäkringscentral bara har en gemensam noll- och jordskena så får du problem med att sätta en JFB över hela centralen.Isaksson skrev:
Byt till en nyare central med separata nolla och skyddsjord...
Jag har gjort i stort sett som du vill göra och har nu en gammal "porslinscentral" försedd med en JFB bredvid. Dessutom en ny central med inbyggd JFB. Precis som du så var jag orolig för att JFB:n skulle lösa i tid å otid i det gamla huset så eluttagen till kyl och frys är undantagna. Funkar perfekt och det känns bra med JFB på allt !
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Helt rätt Mats O
Länsförsäkringar ersätter gladligen det som blir förstört i en kyl/frys om du har jordfelsbrytare monterad. Jag har jordfelsbrytare rakt av utan undantag och har ALDRIG tjuvlöst, däremot har termostaten på morsans kylskåp gått sönder tre gånger så det blev +20 i skåpet, typ.
Vi ska inte sila mygg och svälja kameler.
Jordfel är ytterst sällsynt.
Prototypen
Länsförsäkringar ersätter gladligen det som blir förstört i en kyl/frys om du har jordfelsbrytare monterad. Jag har jordfelsbrytare rakt av utan undantag och har ALDRIG tjuvlöst, däremot har termostaten på morsans kylskåp gått sönder tre gånger så det blev +20 i skåpet, typ.
Vi ska inte sila mygg och svälja kameler.
Jordfel är ytterst sällsynt.
Prototypen