Håller på att dimensionera och rita upp ventilation för mina två badrum. Ett i källaren, ett på entreplan.
Idag sitter det vanliga paxfläktar i dessa rum som försöker skjuta luften till taket och ut via en takhuv. Dvs. inte så optimalt. Fläkten på entreplan orkar men den i källaren går bett nu under sommaren.
Min tanke är därför att sätta en takfläkt på huven på taket och dra ut luften i stället. Se bild.
Nu till mina frågor.
1. Är det tillräckligt med 100mm rör eller bör jag gå upp till 125? Röret från källaren är redan draget och är idag 100mm?
2. Finns det risk för vibrationer i systemet om jag monterar fläkten på takhuven?
3. Behövs det någon form av vibrations-/ljuddämpare?
4. Hur justerar man in flödet mellan de två rummen?
Idag sitter det vanliga paxfläktar i dessa rum som försöker skjuta luften till taket och ut via en takhuv. Dvs. inte så optimalt. Fläkten på entreplan orkar men den i källaren går bett nu under sommaren.
Min tanke är därför att sätta en takfläkt på huven på taket och dra ut luften i stället. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till mina frågor.
1. Är det tillräckligt med 100mm rör eller bör jag gå upp till 125? Röret från källaren är redan draget och är idag 100mm?
2. Finns det risk för vibrationer i systemet om jag monterar fläkten på takhuven?
3. Behövs det någon form av vibrations-/ljuddämpare?
4. Hur justerar man in flödet mellan de två rummen?
OM du har ett rör på 100 så kör på det. Räcker hos mig med tillräckligt sug i källaren. Sätt inte ett större rör till badrummet uppe, för då får du strypa onödigt mycket på det donet.
Med en balanserad fläkt bör det inte vara någon överhängade risk för vibrationer. Rengör fläkten vid problem.
Med fläkten på huven är det svårt att dämpa annat än med någon slags gummipackning. Om det vibrerar i röret kan du sätta en mjuk svepdukövergång på vinden. Om du störs över själva ljudet i donen kan du sätta vanliga ljuddämpare på kanalen. Dom kostar inte så mycket så det är en bra ide, men kräver att du behöver kapa rör och montera i dessa. Inte svårt men lite jobb.
Flödet justeras genom att ställa in donen i källare resp badrum. Gissningsvis ganska stängt i badrummet och ganska öppet i källarn. Vill du veta om det blir helt korrekta flöden måste du mäta med instrument. Skaffa gärna en fläkt med ställbart varvtal så du kan dra ned farten om det behövs.
Med en balanserad fläkt bör det inte vara någon överhängade risk för vibrationer. Rengör fläkten vid problem.
Med fläkten på huven är det svårt att dämpa annat än med någon slags gummipackning. Om det vibrerar i röret kan du sätta en mjuk svepdukövergång på vinden. Om du störs över själva ljudet i donen kan du sätta vanliga ljuddämpare på kanalen. Dom kostar inte så mycket så det är en bra ide, men kräver att du behöver kapa rör och montera i dessa. Inte svårt men lite jobb.
Flödet justeras genom att ställa in donen i källare resp badrum. Gissningsvis ganska stängt i badrummet och ganska öppet i källarn. Vill du veta om det blir helt korrekta flöden måste du mäta med instrument. Skaffa gärna en fläkt med ställbart varvtal så du kan dra ned farten om det behövs.
Tack för ditt svar. Tanken är att sätta en EC fläkt för att hålla nere ljudet så mycket det går. Det är dock mest vibrationerna från fläkten som jag är orolig för eftersom huven som jag tänkte fästa den mot är byggd av plåt med endast mindre förstärkningar i hörnen. Ev. får jag bygga en ny ställning av trä innanför som jag fäster fläkten mot. Eftersom det inte finns något vindsutrymme(taket är platt) kan ett alternativ vara en kanalfläkt i takhuven, men det är kanske sämre ur ett ljudperspektiv?
Gällande delningen, går det bra att använda sig av ett 90graders T-rör eller bör det vara ett Y-rör?
Gällande delningen, går det bra att använda sig av ett 90graders T-rör eller bör det vara ett Y-rör?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
EC fläkt är bra, ibland finns ett vred på dem som man kan ställa farten med.
Hoppas någon annan kan ge dig tips om vibrationer/ljud för jag vet inte.
Delning med T eller Y-rör är nog av liten betydelse i det här fallet. Får du på en ljuddämpare på varge arm så vinner du kanske lite vad gäller oljud från själva kanalen.
Hoppas någon annan kan ge dig tips om vibrationer/ljud för jag vet inte.
Delning med T eller Y-rör är nog av liten betydelse i det här fallet. Får du på en ljuddämpare på varge arm så vinner du kanske lite vad gäller oljud från själva kanalen.
Produkter som diskuteras i tråden