I vår brf har idag kabeltv med bl.a: TV1 - TV12 och Discovery, History, Kunskapskanalen, Eurosport, TV4Fakta, TV4Film, Nature,BBC, Animal, National och några till. Utbudet bestämdes m h a en omröstning i föreningen för en del år sedan.

Kanalerna tas ner av paraboler på taket och avkodas centralt så ingen behöver ha egen box eller avkodare.
(Man kan lägga till fler kanaler men då måste man ha egen box/avkodare för dessa)

För detta betalar vi 295 kr f o m 241001.

Nu tycker några att det börjar bli dyrt och att det är bättre att var och en själv får hantera boxar/avkodare och själv sätta ihop
och betala sitt kanalutbud. Att skrota kabeltv:n alltså.

Vi har bredband 250/250 i föreningen.

För vad jag förstår så måste väl TV-kanalerna fås via bredbandet om kabel-tv:n från nuv. leverantör skrotas?
(Hur ska det annars komma en signal i kabeltv-kabeln?).

Räcker nuv. bredband till för det? Vi har drygt 80 lägenheter.

Är det någon som vet prisnivåer för TV via bredband med ungefär samma kanalutbud?

Hur lätt/svårt/smidigt är det att hantera egen box/avkodare?

Om man väljer kanaler själv, kan man handplocka exakt de man vill ha och betala därefter eller är alltid kanaler, i varje fall de vi har, alltid paketerade?

Kan man anse vårt nuv. pris 295 kr vara lågt/rimligt/dyrt?

BirgitS
En bra början är nog att kontakta det företag som står för bredbandet till fastigheten och be om ett möte där de kan beskriva hur de kan distribuera TV i fastigheten och vad det innebär för kostnader, både när det gäller abonnemangskostnader och kostnader för nödvändig utrustning.

295 kr verkar vara billigt för så många kanaler om jag t.ex. jämför vad Tele2 vill ha av privatpersoner för ett liknande antal kanaler. Tele2 tar 349 kr/mån (ordinarie pris) för standardabonnemanget: https://www.tele2.se/tv/tv-standard-plus

295kr / mån är dyrt för enbart tv. Man kan gruppansluta ganska mycket mer om man lägger det ovanpå bredbandet. Jag skulle nog säga att man kan ta dessa 295kr rakt av och enskilt köpa ekvivalent kanalpaket hos nuvarande leverantör.

Befintligt nät kan ni konvertera till centralantenn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.