Hejsan!


Efter mycket tjat av sambon har jag tagit ett beslut att lyssna, satte upp tv:n igår!

Tvn är en 65 tum med en vikt på 22kg, har kollat över avtalet med hyresvärden och där står det att man ej får använda expander/mollyskruv då det är helt nya lägenheter osv... även inga skruvar som är längre än 30mm!

Fick låna en regeldetekor för att försöka sätta fästet i reglarna men när jag försökte borra i dem såg jag att de var metall och inte trä som jag hoppades, så provade skruva in en träskruv direkt in i gipsen och efter cirka 10mm blev det trögt, antar det är en träskiva bakom! Så gjorde så att jag har satt 6st träskruvar utan plugg direkt in i träskivan bakom gipsen och tycker att dem ändå gick in trögt i slutet så något måste ju hålla dem, kommer detta fungera i längden?!

Den har suttit uppe i 12 timmar nu men känns som om jag stänger dörren för hårt kommer den trilla ner, är det bara jag som är otolig över min fina oled eller borde jag göra om? Och hur ska jag göra isåfall?


Mvh
 
Magnus E K
Hur många skruvar och hur grova?

Om det inte går att fästa tillräckligt bra i befintliga hål i fästet är en metod att först skruva upp en plywoodskiva med ett större antal skruvar (säg 25 stycken) och sen fästa i den.

Edit: Om det är hyreslägenhet får du dock vara beredd på att hyresvärden kan han synpunkter vid flytt om det är många/stora hål i en vägg, dvs det kan uppstå en extra kostnad där.
 
Det är 6 skruvar totalt, alla sitter på rad! dem är 30mm långa och 12mm tjocka. I fästet sitter dem bra och trycker den bra emot väggen! Provade att dra i själva fästet innan tvn satt på och inget som direkt rörde på sig!
 
Om det är träskiva bakom så är det inga problem så länge skruvarna dragit vilket det låter som dom gjort
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
K Kaffekoppens skrev:
Det är 6 skruvar totalt, alla sitter på rad! dem är 30mm långa och 12mm tjocka. I fästet sitter dem bra och trycker den bra emot väggen! Provade att dra i själva fästet innan tvn satt på och inget som direkt rörde på sig!
12x30 kan väl knappast skruven vara?
De första 10mm lär ju inte dra något alls när det är borrspets och sista 12 är i gips samt fästet är väl 2-4 mm också?
Så din TV sitter på någon mm i okänt underlag...
 
P Pligg85 skrev:
12x30 kan väl knappast skruven vara?
De första 10mm lär ju inte dra något alls när det är borrspets och sista 12 är i gips samt fästet är väl 2-4 mm också?
Så din TV sitter på någon mm i okänt underlag...
Första 10mm är gips sedan är fästet 2mm så det är ungefär 18mm den går in i träskivan!

3.5 x 30mm**
såg nu att jag skrev fel!
 
Redigerat:
K Kaffekoppens skrev:
Första 10mm är gips sedan är fästet 2mm så det är ungefär 18mm den går in i träskivan!
Bild på skruven?
Alla tusentals skruv man skruvat med borrspets drar ju inget i spetsen. I bästa fall har du 8-10mm som drar något .
 
P Pligg85 skrev:
Bild på skruven?
Alla tusentals skruv man skruvat med borrspets drar ju inget i spetsen. I bästa fall har du 8-10mm som drar något .
En metallskruv med krysspår och gängor, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pligg85 skrev:
Bild på skruven?
Alla tusentals skruv man skruvat med borrspets drar ju inget i spetsen. I bästa fall har du 8-10mm som drar något .
 
  • En kurvad TV-apparat fastsatt på en vägg med synliga kablar och kabelhantering, rum med dämpad belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vardagsrum med en stor tv på en vit mediabänk, minimalistisk dekor, ren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är jag väldigt skeptisk.

Möjligen om det är ett extremt slimmat fäste och slimmad tv helt utan funktion för tilt eller svängning. Då får man nästan uteslutande vertikal belastning.
 
Om väggen är förstärkt för tv så har du regel eller plywood/ Osb bakom.
Och i nya lägenheter brukar det vara så och då synas på skissen för planritningen.
 
P Pligg85 skrev:
Tyvärr är jag väldigt skeptisk.

Möjligen om det är ett extremt slimmat fäste och slimmad tv helt utan funktion för tilt eller svängning. Då får man nästan uteslutande vertikal belastning.
Jag är själv skeptisk till denna lösning, därav inlägget! De känns som de sitter och med tanke på att den ligger nästintill väggen och väger
A A-Man_08 skrev:
Om väggen är förstärkt för tv så har du regel eller plywood/ Osb bakom.
Och i nya lägenheter brukar det vara så och då synas på skissen för planritningen.
Planritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, badrum, sovrum och klädkammare. Inredd och schematisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Detta är planlösning, där sitter tvn på samma ställe! Frågan är om de räcker med cirka 10mm in i plywood med 6 skruvar delat på 20kg?
 
K Kaffekoppens skrev:
Jag är själv skeptisk till denna lösning, därav inlägget! De känns som de sitter och med tanke på att den ligger nästintill väggen och väger

[bild]


Detta är planlösning, där sitter tvn på samma ställe! Frågan är om de räcker med cirka 10mm in i plywood med 6 skruvar delat på 20kg?
Går alla 10mm in så tror jag inte den trillar ned.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du har en träskiva bakom (det borde du se när du har skruvat) så behövs förstås ingen plugg eller expander. Däremot har du använt fel skruv.

Skaffa 6x30, tex [länk] men hellre 6mm än 5 som jag länkade till.

Räcker med 4st för att TV ska sitta där resten av livet.
 
  • Svart hylla med väggfästen, närbild, oskarp bakgrund, en skruv och en bult synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.