N
Viaplay stoppar möjligheten att dela konto med någon utanför hushållet fr.o.m. 20/8.
Det är givetvis förståeligt men jag tror man kommer att förlora kunder på det. Är det inte bättre att ha en kund kvar som delar abonnemang med någon än att inte ha någon kund alls?
Svår avvägning naturligtvis.
Vad gäller IP-TV är det inget som intresserar mig alls.
Jag är abonnent på några streamingtjänster: Discovery+ (som troligen kommer att läggas ner i och med nya MAX), MAX, Prime video och SkyShowtime. Delar inte mina inloggningsuppgifter med någon annan. Därutöver är jag nöjd med det enorma gratisutbud som finns helt lagligt via satellit.
SVT tvingas man ju betala för oavsett om man tittar eller ej.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
C
Hur funkar dessa illegala strömningstjänster? Har de ett eget bibliotek med filmer man kan titta på?
 
Nu lever jag utan streamingtjänster, men jag har fått intrycket av att de klassiska tv-bolagen har rätt så stora kanalpaket, ofta med dyr sport inblandad, som då blir dyra att abonnera på, är man sportintresserad så behöver man ofta från flera olika bolag vilket gör det ännu dyrare.

När det gäller streaming a la Netflix så är det liknande problem där, vill man se de populäraste så behöver man flera olika tjänster.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur funkar dessa illegala strömningstjänster? Har de ett eget bibliotek med filmer man kan titta på?
Ja, både direktsända program och bibliotek med serier/filmer.
 
OS på MAX är ju inte så dyrt i alla fall. De hade lite överbelastningsproblem dock när Truls spelade och framförallt när Mondo hoppade.

Vi har Netflix, Prime, MAX, Disney+, samt TV4 Sport+ (eller vad den nu heter) i ett par omgångar per år (när jag prioriterar att titta på ishockey). När ungarna snart flyttar hemifrån (ett år eller två) så kommer antalet tjänster att krympa. Netflix ligger risigast till, den är alldeles för dyr/innehåll jämfört med de andra. Disney+ åker nog därefter.

Jag orkar inte bråka med pirat-TV, att det fungerar bra med appen i Google-TVn är det viktigaste för mig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
OS på MAX är ju inte så dyrt i alla fall. De hade lite överbelastningsproblem dock när Truls spelade och framförallt när Mondo hoppade.
Inte så dyrt i kronor kanske, men de har inte så mycket man vill se på heller på. Och jag är lite sur på dem att de sänkte antal strömmar till 2 och upplösning till 1080p utan möjlighet att uppgradera till 50% rabatterat pris som de av oss som varit med från start har haft. Så nu måste man ju piratkopiera om man vill se en film i 4K... Att man kunde se på OS för mindre än 50-lappen var dock nice.
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Ja, både direktsända program och bibliotek med serier/filmer.
Jag menade alltså om utbudet är egenkomponerat eller om de speglar t.ex. Netflix?
 
Har full förståelse om folk om ser på tv "illegalt". Förutsättningarna ändras ju hela tiden. Tecknar man ett abonnemang på en kanal för att kunna se något speciellt så kan man ge sig fan på att den kanalen tappar visningsrätten eller slår sig ihop med en annan kanal och bildar nån ny kanal som du inte kan se utan att teckna ytterligare ett abonnemang.
 
  • Gilla
Lintto1 och 14 till
  • Laddar…
D
Tycker det är fel att pirata men tycker det finns förmildrande omständigheter. Uppenbart att det inte jobbas för att göra det praktiskt för kunden utan att maximera vinst. Och med den inställningen hos mediajättarna är det inte konstigt att många väljer att göra precis samma sak för hushållet.

I mitt hushåll kör vi ett abonnemang i taget, har pendlat mellan hbo, Netflix och Disney+ eller vad dom nu heter. Personligen tycker jag tvn är så understimulerande att jag snabbt vandrar i väg i andra tankar men vi är ju fler i familjen.
 
  • Gilla
Kustvägen och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag menade alltså om utbudet är egenkomponerat eller om de speglar t.ex. Netflix?
De har "alla" streamingtjänsters utbud.
 
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Illegala IPTV-tjänster ses som ett växande hot mot tv-branschen.

Du kan läsa artikeln här: TV-branschen säger att illegal IPTV hotar svenska produktioner
Alla som är oroliga för eventuella juridiska problem med att titta på streamad TV, använder så klart anonyma VPN-tjänster.
Att dela inom familjen löses lätt med ett eget VPN mellan abonnenten och tittaren så att TV bolaget enbart ser en publik IP adress.
 
Det dyker ju upp mer och mer "bundlade" tjänster via Telia, Allente osv men chansen att det ska passa precis dina preferenser är inte så stora.

Gällande sport har många väldigt smala preferenser, man vill följa en sport (F1, Golf, Boxning) eller ett lag.

För att komma åt sin grej måste man få 1000 andra saker på köpet.

Till exempel:

Jag vill följa mitt lag i Hockeyallsvenskan och kommer inte se en enda SHL-match eller matcher mellan andra Hockeyallsvenska lag. Jag kommer defintivt inte se fotboll eller andra sporter.

Jag måste då ha TV4 PLAY+ SPORT TOTAL för 549 kr/månad

SHL & HockeyAllsvenskan
Allsvenskan & Superettan från Max
LaLiga & Svenska Cupen
ATP Tour, Diamond League, Rally-VM och mycket mer
18 TV-kanaler*
Alla filmer, serier och dokumentärer


Detta är orimligt dyrt för mig då det skulle ge en kostnad på närmare 200 per match (hinner inte se fler matcher än kanske 3 i månaden)

Klart jag lockas av IPTV men jag har bestämt mig för att inte göda den verksamheten då jag vet vilka krafter som ligger bakom.

Ingen TV-hockey för Purre blir kontentan
 
  • Gilla
Lintto1 och 17 till
  • Laddar…
Svensk film är ju redan skattepengar rakt igenom.....
Gör bra film istället så kommer pengarna...
 
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 16 till
  • Laddar…
C
Ja, vad är det för "svenska produktioner" som hotas här egentligen?
(Ärlig fråga, ruttnade på betal-TV för över 20 år sedan...)
 
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.