Tröttnade på att duvorna satt på vår utomhus antenn och bajsade ner taket så jag tog ner den. Tänkte sätta in en på vinden istället. Jag ser Brudarmossens mast från vårt hus. Avstånd kanske 2 mil. Något tips på bra antenn och var jag kan köpa den ? (Har sett att Kjell & co har en del olika. Jag har ström på vinden så den kan gärna vara aktiv.
Med tanke på att de stänger ner antennburna TV-sändningarna överallt så måste jag ändå fråga: Är det värt att investera i ny sådan utrustning idag? Absolut är jag förespråkare av koppartråd till telefon, FM-radio och analog TV via antenn för bättre krisberedskap, men samhället i stort styr tydligt i annan riktning.
Televés-antennerna som Kjell säljer tycker jag är ett bra köp. Om du har fri sikt till masten behöver du knappast någon aktiv antenn, men de med inbyggd antennförstärkare strömmatas genom antennkabeln så du behöver inte ha eluttag på vinden (och du behöver heller inte använda förstärkaren alls om det inte behövs).
Prova med den gamla först ( om du har den kvar). Allt hänger ju på vilka material du har i väggar och tak och genomsläppligheten för aktuella frekvensband.
Jag har satt upp några aktiva antenner från Netonnet (modellerna finns j längre i deras utbud).
Tycker de har varit likvärdiga. Kan kräva lite noggrann justering för bra signal särskilt om de sitter inomhus.
Aktiva antenner måste alltid matas med spänning, antingen från TV eller via en "injector" och trafo. Utan spänning=ingen signal.
Där finns inga beslut om nedstängning av marknätet. Boxer har lämnat det men SVT/TV4 finns kvar.
Så att det stängs ner "överallt" är fel.
Tycker de har varit likvärdiga. Kan kräva lite noggrann justering för bra signal särskilt om de sitter inomhus.
Aktiva antenner måste alltid matas med spänning, antingen från TV eller via en "injector" och trafo. Utan spänning=ingen signal.
Där finns inga beslut om nedstängning av marknätet. Boxer har lämnat det men SVT/TV4 finns kvar.
Så att det stängs ner "överallt" är fel.
Jag flyttade in antennen på vinden för ca 10 år sedan när vi lade om taket och det funkar fint. Anledningen var att slippa privat duvslag på taket och visslande i antennstolpen när det blåste hårt.
Köpte en antenn från Televes (typ https://www.kjell.com/se/varumarken.../televes-dat-boss-mix-tv-antenn-vhfuhf-p30622) och det funkar utmärkt. Har riktat den mot en sändare som inte syns från oss med blotta ögat, men med hjälp av dess GPS-koordinater så riktade jag antennen tillräckligt väl. Huset är byggt i lättbetong och tegel, och antennen tar igenom signalen genom gaveln. Bor i Linköping och sändaren är norr om Norrköping.
Nu använder vi inte linjärtv längre, men antennen får vara kvar som framtida backup.
Köpte en antenn från Televes (typ https://www.kjell.com/se/varumarken.../televes-dat-boss-mix-tv-antenn-vhfuhf-p30622) och det funkar utmärkt. Har riktat den mot en sändare som inte syns från oss med blotta ögat, men med hjälp av dess GPS-koordinater så riktade jag antennen tillräckligt väl. Huset är byggt i lättbetong och tegel, och antennen tar igenom signalen genom gaveln. Bor i Linköping och sändaren är norr om Norrköping.
Nu använder vi inte linjärtv längre, men antennen får vara kvar som framtida backup.
Kanon. Tack. Jag kikade på just den modellenC cpalm skrev:Televés-antennerna som Kjell säljer tycker jag är ett bra köp. Om du har fri sikt till masten behöver du knappast någon aktiv antenn, men de med inbyggd antennförstärkare strömmatas genom antennkabeln så du behöver inte ha eluttag på vinden (och du behöver heller inte använda förstärkaren alls om det inte behövs).
Precis så tänkte jag oxå. Om fibern eller mobilnätet strular kan det vara skönt med real-TV. Vårt tak är helt i trä/tegel så det lär gå utmärkt 👌J jbernspang skrev:Jag flyttade in antennen på vinden för ca 10 år sedan när vi lade om taket och det funkar fint. Anledningen var att slippa privat duvslag på taket och visslande i antennstolpen när det blåste hårt.
Köpte en antenn från Televes (typ [länk]) och det funkar utmärkt. Har riktat den mot en sändare som inte syns från oss med blotta ögat, men med hjälp av dess GPS-koordinater så riktade jag antennen tillräckligt väl. Huset är byggt i lättbetong och tegel, och antennen tar igenom signalen genom gaveln. Bor i Linköping och sändaren är norr om Norrköping.
Fast jag väljer nog något utan spröt. Det blir lite för stort.J jbernspang skrev:Jag flyttade in antennen på vinden för ca 10 år sedan när vi lade om taket och det funkar fint. Anledningen var att slippa privat duvslag på taket och visslande i antennstolpen när det blåste hårt.
Köpte en antenn från Televes (typ [länk]) och det funkar utmärkt. Har riktat den mot en sändare som inte syns från oss med blotta ögat, men med hjälp av dess GPS-koordinater så riktade jag antennen tillräckligt väl. Huset är byggt i lättbetong och tegel, och antennen tar igenom signalen genom gaveln. Bor i Linköping och sändaren är norr om Norrköping.