Hej hoppas någon erfaren byggare kan stilla min oro gällande en hylla jag ska belasta med en dator på ca 12-13kg.

Hyllan jag har monterat upp är en IKEA Ramshult ca L=1200xD=300mm hylla me 3st konsoller. Konsollerna är fastmonterade med 1st metallexpander vid övre fästpunkten i konsolen och nedre delen är fäst med universalplugg och vanlig skruv.

dvs totalt 6 bärpunkter för hela hyllan, 2st per konsol - 3st molly M6 och 3st typ 5mm skruvar tror jag - i universalplugg. Konsollerna är monterade med ca 600mm CC.

Problemet är att när jag vid förborrningen upptäckte att den yttersta delen av väggen där den sista konsollen fästes verkar vara av enkelgips och låter ihåligare än övdriga delen av väggen.

Enligt IKEA ska denna hylla stå pall för 30kg belastning med förutsättning att det är jämt distribuerat på hyllans totala längd.

Nu till min fråga: har jag fog för min oro över att hyllan står pall för en 13kg stationär dator som kommer stå mellan de två första konsollerna som är monterade i det som verkar vara av typ dubbelgips?

Hyllan i sig väger ca 13 kg enbart i sig själv och sedan blir det 13kg som vilar mest mellan första och andra konsollen.

jag är säkert överdriven i min oro men det är en rätt dyr sak att chansa med ifall väggen ger vika pga att hyllan blir belastad rätt kraftigt mellan enbart två konsoller samt att det bara ett par cm tillgodo från där datorn slutar till själva kanten på hyllan . Jag hade datorn på hyllan i ett par dagar där innan jag tog ner den pga att jag blev orolig .

vad jag har förstått så ska dessa grejer oftast stå pall för mer än vad som är angivet.

Tacksam ifall någon kan ge ett litet utlåtande :)

A Alex1337 skrev:
Konsollerna är fastmonterade med 1st metallexpander vid övre fästpunkten i konsolen och nedre delen är fäst med universalplugg och vanlig skruv.
Varför inte lika uppe och nere, är det på alla lika eller är det den ena konsolen bara. Den övre ska bära så inte hyllan kan kalva ut från väggen samt hålla kraft nedåt, den nedre har bara bärighet för tryck uppifrån. Kan du ta ner hyllan och borra något extra hål i konsolen ca 5 - 10 cm nedanför det övre hålet och sätta riktiga ankare på alla fästpunkter

J jonaserik skrev:
Varför inte lika uppe och nere, är det på alla lika eller är det den ena konsolen bara. Den övre ska bära så inte hyllan kan kalva ut från väggen samt hålla kraft nedåt, den nedre har bara bärighet för tryck uppifrån. Kan du ta ner hyllan och borra något extra hål i konsolen ca 5 - 10 cm nedanför det övre hålet och sätta riktiga ankare på alla fästpunkter
Konsollerna är typ 15cm och med ca 13mm cc mellan fästpunkterna, där emellan är det lite för tjockt gods för att kunna göra något vettigt, ev kan jag fixa kanske 10mm cc till ett hål övre den nedre fästpunkten.

Se bild nedan, det är extra trä som stödjer konsollen. därför kan jag inte ta ett hål med 5cm mellanrum.
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/ramshult-bracket__0721915_PE733409_S5.JPG?f=s

Annars är det enklaste att göra hålet i där jag har skruven för universalpluggen/nedre fästpunkten större - så jag kan fästa dessa med ankare istället.

Tror du det verkligen krävs dock? Jag vill ju undvika hävarm dock så ... om du tror det hjälper så kör jag på.

Ska stå 13cm cc mellan fästpunktera, tror totala höjden på konsolen är 18cm .

Borra ett extra hål för fäste strax under där anhållet för hyllan är så blir det starkt

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.