Hej!

I vårt hus har de förra ägarna haft ett genomgående hål i väggen mellan två av rummen så jag kan se hela vägen igenom. Jag är nyfiken på hållbarheten i väggen och för mig som är helt obekant med bygge av alla former så har jag försökt googla olika typer av väggar men kan inte hitta klara. Materialet är som sagt genomgående likadant, 90mm i tjocklek. Regelsökaren ger fullt utslag över hela väggen så jag kan inte avgöra var ev. reglar skulle kunna finnas annars.

Säkert oerhört enkelt för en van hemmafixare att avgöra men jag är oerhört tacksam om någon har koll så man kan börja fundera på vad som krävs för hyllor och liknande.

Tackar på förhand!

• Ett genomgående hål i en 90mm tjock vägg med synlig innerstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du ta lite mer bilder med bättre ljus.

tommib
Nej, det är inte lecablock.

Det ser ut som treetex, en slags träfiberskiva. Jag har dock aldrig hört talas om en så tjock skiva.

Är det mjukt eller hårt?

Hej, tack för era svar. Jag inser att ljuset är för dåligt och har försökt hitta vinklar för att få bättre ljus men jag får inte riktigt några bilder med bättre kvalitet. Kan bero på att jag har fått skit på linsen också som försämrar så bättre bilder har jag svårt att prestera.

Hursomhelst så är det någon form av trämaterial. En googling på Treetex ger en ganska bra beskrivning av hur det ser ut men tjockleken känns märklig. Jag tror det passar rätt bra tidsmässigt för husets bygge under 60-talet också. Det är ju möjligt att det är en bunte såna skivor i rad för det känns faktiskt som att det är skiva <-> porösare del <-> skiva <-> porösare del <-> skiva o.s.v. i omgångar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.