Hej, har för några månader sedan flyttat in i en villa med FLVP av modell Bosch EHP 2.0/9W. Jag fick häromdagen upp en varningslampa om att det var dags att rengöra filtret, och jag passade då på att undersöka lite andra underhållsgrejer med värmepumpen. Såg att tryckmätaren stod aningen högt (har förstått att den ska vara nånstans mellan 0.5 - 1.5 bar), men den har legat runt 2-3 bar när jag har kollat till den idag. Den röda nålen låg på 2,5, men jag flyttade den till 1,5 (gör det någon skillnad?). Är det något jag borde vara orolig över, eller något annat jag kan göra? Jag har testat öppna säkerhetsventilen och släppt ut vatten, men trycket sjunker inte under 2,5 som syns på bilden.
 
  • Tryckmätare på en värmepump visar ett tryck på 2,5 bar, omgiven av kopparrör och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har nog öppnat ventilen för varmvattnet. Ta den andra och sänk till 0,5. När systemet är varmt i vinter så kommer det ha stigit till 0.8-1.1 cirka vilket är ett tryck som passar nästan alla 1 eller 1,5plans villor.
Den röda nålen kan man ställa var man vill, den är bara till för att man ska ha en tidigare referenspunkt tills nästa gång du pillar med trycket.
 
I InsidersUnited skrev:
Du har nog öppnat ventilen för varmvattnet. Ta den andra och sänk till 0,5. När systemet är varmt i vinter så kommer det ha stigit till 0.8-1.1 cirka vilket är ett tryck som passar nästan alla 1 eller 1,5plans villor.
Den röda nålen kan man ställa var man vill, den är bara till för att man ska ha en tidigare referenspunkt tills nästa gång du pillar med trycket.
Hej, tack för svar. Jag har vridit på den ventilen du ser längst till höger i bilden, enligt manualen är det "Säkerhetsventil för tappvatten" och när jag vrider på den kommer det ut vatten i spillvattenkoppen som sitter precis där under. Jag testar släppa ut mer vatten och ser om den sjunker något.
 
Eftersom den modellen har dubbelmantlad tank kan det hela bero på ett inre rosthål mellan varmvattenberedaren och värmevattnet i mantelutrymmet. Och i kombination med att vattentrycket där du bor inte är mer än ca 2,5 bar. Ganska vanligt fel på gamla frånluftsvärmepumpar.
 
Jag tycker också det verkar vara lågt bruksvattentryck, bara 2,5 bar(ö), som jingfee har. Om det nu är att manometern mäter bruksvattentrycket. Är det kommunalt bruksvatten eller eget vatten? Vi har väldigt högt kommunalt bruksvattentryck, 6,0 bar(ö), vilket jag tycker är för högt, ca kring 4 bar är mer normalt.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Eftersom den modellen har dubbelmantlad tank kan det hela bero på ett inre rosthål mellan varmvattenberedaren och värmevattnet i mantelutrymmet. Och i kombination med att vattentrycket där du bor inte är mer än ca 2,5 bar. Ganska vanligt fel på gamla frånluftsvärmepumpar.
Tack för svaret. Jag som är total nybörjare på allt vad värmepumpar är, vad innebär det isåfall? Är det ett allvarligt fel?
 
A Arnodt skrev:
Jag tycker också det verkar vara lågt bruksvattentryck, bara 2,5 bar(ö), som jingfee har. Om det nu är att manometern mäter bruksvattentrycket. Är det kommunalt bruksvatten eller eget vatten? Vi har väldigt högt bruksvattentryck, 6,0 bar(ö), vilket jag tycker är för högt, ca kring 4 bar är mer normalt.
Det är kommunalt vatten.
 
Det innebär i så fall att din värmepump är skrotfärdig. Kan den vara 15 år gammal nu?

Håll koll på vattenförbrukningen så att pannan inte står och läcker mest hela tiden. Kan bli väldigt dyrt i längden.
 
J Josth skrev:
Det innebär i så fall att din värmepump är skrotfärdig. Kan den vara 15 år gammal nu?
Nåt åt det hållet ja 😂
 
J jingfee skrev:
Nåt åt det hållet ja 😂
Först måste du veta trycket på vattnet utifrån och det talar VA -avdelning på kommunen om för dig. Är det trycket ca 3 - 5 bar och trycket visar 2,5 bar enligt manometern och inte stiger, så är det ingen läcka i VVB. Då skulle trycket öka och säkerhetsventilen för värmevattnet öppna och pinkar ut vatten i röret som ska gå till en avloppsbrunn. Den säkerhetsventil som är för värmen, brukar det stå 1,5 eller 2 bar på, den som synns och är för tappvatten och står det säkert 9 bar på. Leta reda på säken för värmen och släpp ut till ca 0,6 bar, nu är vattnet kallt i systemet och när kylan kommer och det värmer på, så stiger trycket. ( vatten går inte att komprimera ) , det utvidgar sig med värmen. Så ha lite is i magen efter utsläpp av tryck och avvakta.
 
  • Gilla
jingfee
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Först måste du veta trycket på vattnet utifrån och det talar VA -avdelning på kommunen om för dig. Är det trycket ca 3 - 5 bar och trycket visar 2,5 bar enligt manometern och inte stiger, så är det ingen läcka i VVB. Då skulle trycket öka och säkerhetsventilen för värmevattnet öppna och pinkar ut vatten i röret som ska gå till en avloppsbrunn. Den säkerhetsventil som är för värmen, brukar det stå 1,5 eller 2 bar på, den som synns och är för tappvatten och står det säkert 9 bar på. Leta reda på säken för värmen och släpp ut till ca 0,6 bar, nu är vattnet kallt i systemet och när kylan kommer och det värmer på, så stiger trycket. ( vatten går inte att komprimera ) , det utvidgar sig med värmen. Så ha lite is i magen efter utsläpp av tryck och avvakta.
Tack, den för värmen stod det 2,5 bar på och nu lyckades jag sänka trycket på manometern med den. Håller koll framöver hur trycket förändras.
 
J jingfee skrev:
Tack, den för värmen stod det 2,5 bar på och nu lyckades jag sänka trycket på manometern med den. Håller koll framöver hur trycket förändras.
2,5 på den säken som är för värmen och öppnar då för att släppa ut övertryck. Håll koll på manometern, står den nu på ca 0,6 -0,8 bar och ökar till 2,5 så är det nog en läcka i tanken. I bland det med läcka är som en pyspunka, en ytterst lite svetspor som rostat igenom och är kanske bara någon 100 del eller 10 del av en mm i storlek, så kan det ta en tag innan manometern kommer upp i 2,5. Om nu trycket stiger så tappa ur igen och stäng den ventielen med text "" avstängning "" då blir det stopp på vatten till VVB och ingetn VV finns i huset, men KV finns.
Hoppas att manometern inte stiger för då blir det dyrt, den är ändå en gammal pjäs och kanske passerat bäst före datum nu
Börja där och kom tillbaka i tråden.
 
  • Gilla
jingfee
  • Laddar…
Men å andra sidan kan jingfree, få(han får slanta upp pengen själv klart) installerat en ny bättre och energisnålare frånluftsvärmepump.

Är Bosch EHP 2.0/9W samma som IVTs sådan modell? Tillverkades de på samma fabrik i Tranås?
 
Ja Bosch EHP 2.0/9 är i princip identisk med gamla IVT 490. Bosch köpte IVT år 2005.
 
Jag tänkte det är bra jingfee känner till att IVT frånluftvärmepump är densamma, om han ska leta bättre begagnad. Den måtte väl gå att installera utan att röra eller öppna köldmediekretsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.