Byggt på 60/70 tal med källare. Har en svag sommarstugelukt som öcen sätter sig i kläder efter en dags renovering.

Har hittat syll och balk i bjälklag fär utseendet ser misstänksamt ut

Vad tror ni? Vad kan det vara för typ av inpregnering? Har ej mätt fukt än.
 
  • Bild på äldre träsyll och balk i bjälklag med tecken på mögelskador och inpregnering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av bjälklag med synliga träbalkar och rörledningar i ett äldre hus, möjlig impregnering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sikt in i källarbjälklag med synliga rör och kabeldragningar, mörkfärgade syllar och balkar, med tecken på möjlig inpregnering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång vy av bjälklag i källare med träbalkar och betong, möjlig misstänkt impregnering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt under bjälklag med synliga syllar och balkar, möjlig fuktskada och inpregnering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett bjälklag med träbalkar och rörledningar, möjlig tecken på åldring eller inpregnering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt utrymme med träbjälkar och rör, tecken på åldring och möjlig impregnering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis exponerat bjälklag och syll mot en betonggrund i en källare, med tecken på åldersrelaterad slitage och misstänkt inpregnering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre bjälklag med tecken på missfärgning och möjlig fuktskada nära syll och balk i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre källare med synligt bjälklag inklusive syll och balk, några målade bruna, andra obehandlade, bredvid ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal träbjälklag med misstänkt inpregnering och synliga rörledningar i en källare från 60/70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte ut som tryckt. Du har säkert usel ventilation och kanske har huset stått kallt på vintern?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Nu ser jag att jag råkade addera foton som ej var tänkt och som inte visar det min fråga berör. Så, ignorera de sominte visar det gråaktiga virket.

Huset gar slltid vart uppvärmt. Ventilation dålig? Typ som ett normalt hus från denna tidsepok
 
Det gråaktiga är inte tryckt virke...

Helt normalt utseende på virke som är gammalt och utsatts för väder och vind...

Troligt att det förvarats utomhus innan det byggts in, ingen påverkan förutom visuellt.

/ATW
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A Andy82 skrev:
Nu ser jag att jag råkade addera foton som ej var tänkt och som inte visar det min fråga berör. Så, ignorera de sominte visar det gråaktiga virket.

Huset gar slltid vart uppvärmt. Ventilation dålig? Typ som ett normalt hus från denna tidsepok
Bra. Doften i huset beror säkert på andra saker, oftast pga undermålig ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.