260 läst · 7 svar
260 läst
7 svar
Trycket ökar i pannan
För en månad sedan upptäckte jag att trycket i radiatorsystemet (enrörssystem) växlade mellan 0,6 och 1,2 bar. Det gick upp och ner. Jag ringde till en rörmokare som konstaterade att expansionskärlet bara innehöll vatten. Han fyllde expansionskärlet med luft, oklart till vilket tryck, och radiatorsystemet till 1.1 bar.
Nu en månad senare har jag vid ett par tillfällen (tror tre till fyra gånger)behövt släppa ut vatten från systemet. Jag har tappat vatten från 1.2 bar till 0,8 bar.
Men trycket ökar igen. Varför? Det är fortfarande luft i expansionskärlet så bälgen verkar vara hel. Pannan är en vanlig elpanna, Nibe Evc 270.
När jag luftar elementen så kommer det vatten, men det är helt klart och genomskinligt. Är lite orolig för att pannan på något sätt, under en längre tid, läckt kranvatten till radiatorsystemet.
Nu en månad senare har jag vid ett par tillfällen (tror tre till fyra gånger)behövt släppa ut vatten från systemet. Jag har tappat vatten från 1.2 bar till 0,8 bar.
Men trycket ökar igen. Varför? Det är fortfarande luft i expansionskärlet så bälgen verkar vara hel. Pannan är en vanlig elpanna, Nibe Evc 270.
När jag luftar elementen så kommer det vatten, men det är helt klart och genomskinligt. Är lite orolig för att pannan på något sätt, under en längre tid, läckt kranvatten till radiatorsystemet.
Problemet är att det ökar med 0,4 bar på en vecka. I så fall behöver jag stänga den två dygn, eller tänker jag fel? Kan man stänga inkommande vatten till värmesystemet på fler ställen, eller är det bara påfyllnadsventilen som reglerar det?
Hittar tyvärr bara en. Tror jag förstår vad du var ute och for efter när du skrev att jag skulle stänga inkommande kallvatten till varmvattenberedaren. Om det är läckage från varmvattenberedaren in i radiatorsystemet så borde trycket i förändras? Eller är jag helt fel på det?
I mitten av 90-talet så började vår (mina föräldrars) VVB i pannan att läcka (mindre än 10 år gammal, byttes på garantin) till värmesystemet, det tog någron/några veckor innan panndelen byttes, under tiden så hade vi kallvattnet till VVBn avstängd förutom morgon/kväll när vi använde mycket varmvatten.
Klicka här för att svara