Hej på er,
Vi köpte ett fritidshus med borrad brunn för två år sedan. Med ökande frekvens sjunker trycket i husets vattensystem så att det inte kommer något vatten ur kranarna. Det händer numer flera gånger om dagen. I början skedde det betydligt mer sällan.
På de bifogade bilderna syns vattensystemet (mätaren på bild 2 sitter nedanför den grå cylindern som syns på bild 1). Jag är ingen hejare på denna del av att vara husägare, så jag har dålig koll på vad de olika komponenterna heter och deras syfte.
Genom att knacka på den genomskinliga plastboxen bredvid tryckmätaren får vi trycket att öka igen. När vi gör det hörs det en knäpp och man hör sedan hur "systemet" sätter igång och ökar trycket.
Den gröna, runda, komponenten (någon form av filter) har vi backspolat två gånger den senaste veckan, utan att det verkar ha påverkat problemet.
Är det någon som har idéer om vad det är som orsakar problemen med det fallande trycket (jag tänker att det kan vara bra att kolla här innan vi ringer ut en VVS-are - då stugan ligger lite oländigt till).

/David

• Vattenvärmare och filteranläggning i ett trångt utrymme med rör och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpumpsystem med tryckmätare, rör, och genomskinlig elkopplingslåda inomhus nära en stor tank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D David_Malmö skrev:
Genom att knacka på den genomskinliga plastboxen bredvid tryckmätaren får vi trycket att öka igen. När vi gör det hörs det en knäpp och man hör sedan hur "systemet" sätter igång och ökar trycket.
Det är tryckregulatorn, en mekanisk switch som startar pumpen när trycket sjunkit, och sedan slår av när trycket når upp till inställt värde.
Den mäter trycket genom ett litet hål som påverkar ett membran som påverkar switchen.
Det hålet kan becka igen med smuts/järn m.m från vattnet och då blir switchen trög och vill inte röra sig som den ska.
Det är enkelt att åtgärda men man får ta isär switchen och göra rent.

En CEWE tryckströmbytare som ligger ner, då kan det lilla röret mellan bli skit i och inte reagera som den ska, en spdan ska sitta rkt upp med ett rör mellan på ca 15 cm som minimum så förhindras skiten att täppa till, Klart finns det något i vattnet som tex närsalter ( blir som gele i röret ) så ar det kanske ett par år mellan rensningarna. Här kan du se hur det kan se ut och hur man gör service på den. Glöm bara inte att stänga pumpen och tappa ur trycket, annars blir det dusch
PS 1den blir lite knölig att ta bort skruvarna på, sitter ganska tajt, men kanske går. Tar du in en röris, så till att det blir kopplat med klämringskopplingar, nu är den gängad direkt i röret och måste gängas loss kanske.
PS 2 En röris säger bara byta, kostar en del, när det är enkelt att rensa upp i den.

https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/

• Gilla
David_Malmö och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är tryckregulatorn, en mekanisk switch som startar pumpen när trycket sjunkit, och sedan slår av när trycket når upp till inställt värde.
Den mäter trycket genom ett litet hål som påverkar ett membran som påverkar switchen.
Det hålet kan becka igen med smuts/järn m.m från vattnet och då blir switchen trög och vill inte röra sig som den ska.
D Dilato skrev:
J jonaserik skrev:
En CEWE tryckströmbytare som ligger ner, då kan det lilla röret mellan bli skit i och inte reagera som den ska, en spdan ska sitta rkt upp med ett rör mellan på ca 15 cm som minimum så förhindras skiten att täppa till, Klart finns det något i vattnet som tex närsalter ( blir som gele i röret ) så ar det kanske ett par år mellan rensningarna. Här kan du se hur det kan se ut och hur man gör service på den. Glöm bara inte att stänga pumpen och tappa ur trycket, annars blir det dusch
PS 1den blir lite knölig att ta bort skruvarna på, sitter ganska tajt, men kanske går. Tar du in en röris, så till att det blir kopplat med klämringskopplingar, nu är den gängad direkt i röret och måste gängas loss kanske.
PS 2 En röris säger bara byta, kostar en del, när det är enkelt att rensa upp i den.

[länk]
Stort tack för svar. Den del som ska rengöras, sitter den till höger (på min bild) om de två fjädrarna?

D David_Malmö skrev:
Stort tack för svar. Den del som ska rengöras, sitter den till höger (på min bild) om de två fjädrarna?
Ja, d.v.s. det är den prylen med 2 fjädrar inuti.
OBS att innanför kåpan, så kan elektriska kontakter finnas helt öppet, så var noga med att bryta elen innan du monterar bort och rengör.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:

[länk]
Tack för hjälpen. Är på plats i fritidshuset nu. Det var rätt knöligt att få av skruvarna, men det gick med lite envishet. Anslutningen som var gängad på röret lät jag vara, så jag kom inte år att rensa inne i den. Jag kom åt att torka av membranet, städa området runt hålet och peta i hålet med änden på en tändsticka.
Tack och lov lyckades jag sätta tillbaka den och få ditt samtliga skruvar trots bristen på utrymme, och det höll tätt när jag satte på vattnen igen.
Nu är det bara hålla tummarna för det ger effekt också :).

J-A skitmontering , en sådan ska stå rakt upp och det ska vara ett rör ca 20 cm långt mellan och framför allt en klämringskoppling under brytaren. Då går enkelt att byta eller göra rent i den och rören.

• Gilla
David_Malmö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.