Funderar på om det går att trycka ett stålrör genom en vägbank för att sedan lägga elkabel igenom. Gammal sjöbotten, lera, vägbank urgammal med asfalt överst. Jag tänker mig en grop och en vanlig domkraft och rör i bitar som jag svetsskarvar allt eftersom. Kommentarer? Får man? Kan man? (Har tomten på bägge sidor förstås.)
 
Hej Arne 61
Det går aldeles utmärkt men du måste ha en kona i änden "spets".Sedan är det bara att slå med en slägga
Du måste också ha en gängad klump i andra änden att slå på. Det fungerar vet jag
Hurvida det går med en domkraft vet jag ej, det är ju bara att pröva
 
Det går säkert bra med en domkraft, har sett en kille som satte en vanlig hydraulkolv i skopan på sin grävare och tryckte en meter i taget, svetsade på och tryckte vidare. Hade en spets påsvetsad på röret som han sen bara skar av.
 
Kolla upp att ingen har lagt elkabel eller annan tråd (typ fiberoptiska kablar) i diket. Det kan bli dyrt om du råkar pajja något sånt.

Om inte du äger vägen så tror jag iochförsig inte att du får göra ingreppet hur som helst, utan att först få OK från ägaren till vägen.
 
  • Gilla
Kenneth Larsson1
  • Laddar…
RoTe
Läste en utförlig beskrivning på detta på en webbsida som jag hittade här tror jag. Det va en förening som drog fiber på landet, de gjorde allt jobb själva tror jag. Nån som kommer ihåg URL?
 
En annan sak att se upp med är väl diverse rör, vatten och avlopp typ. Kanske inte är någon fara att man skadar sådant. Det har jag ingen koll på. Jag kom bara på att man vanligtvis drar sådant under eller intill vägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.