Jag har ett golvvärmesystem som är byggt till i efterhand och som sitter kopplat på radiatorvärmen från min fjärrvärmepanna. Problemet är att när jag öppnar ventilerna för golvvärmen och slår på cirkulationspumpen så får jag ett tryckfall i min fjärrvärmeanläggning samt en rejäl temperatursänkning i tilledningen för övriga radiatorer på entreplan (sutterängvilla). Ska det vara så?
Vad menar du med tryckfall på FJV, det är vattentäta skott mellan FJV och ditt hus. Ta foto på FJV-centralen och ev hur rören är kopplade till elementen och GV. GV är säkert kopplade på rören utanför din FJV-centralD Danebb skrev:
Ja golvvärmen är kopplade utanför FJV-centralen men när golvvärmepumpen är igång sjunker trycket på mätaren inne i FJV-skåpetJ jonaserik skrev:
J jonaserik skrev:
Trycket ser bra ut , kanske lite för för högt nu när det inte är så kallt, släpp ut till ca 1,3 bar, det kommer att öka när det behövs varmare vatten ut till huset. Sen på GV har du en maxtermostat till vänster om pumpen gör GV. Där kan du ställa ner lite om GV blir för varmt. Det finns ingen tempreglering för GV, utan det blir även vad elementen ska ha.
Att trycket minskar när GV-pumpen går igång. Beror på att det blir ett extra sug från den, då kan det bli lite som vacum ända fram till FJV och då kan manometern reagera och fullt normalt. Hur mycket sjunker trycket.
Att trycket minskar när GV-pumpen går igång. Beror på att det blir ett extra sug från den, då kan det bli lite som vacum ända fram till FJV och då kan manometern reagera och fullt normalt. Hur mycket sjunker trycket.