Jag har ett golvvärmesystem som är byggt till i efterhand och som sitter kopplat på radiatorvärmen från min fjärrvärmepanna. Problemet är att när jag öppnar ventilerna för golvvärmen och slår på cirkulationspumpen så får jag ett tryckfall i min fjärrvärmeanläggning samt en rejäl temperatursänkning i tilledningen för övriga radiatorer på entreplan (sutterängvilla). Ska det vara så?

Mera fart på cirkpumen. GV kopplat på samma stam som elementen, då kan det bli att GV stjäl flöde från elementen och pumpen orkar inte att trycka på riktigt.

J jonaserik skrev:
Mera fart på cirkpumen. GV kopplat på samma stam som elementen, då kan det bli att GV stjäl flöde från elementen och pumpen orkar inte att trycka på riktigt.
Cirkpumpen i pannan är på III (max) och golvvärmens cirkpump är på I (min)

D Danebb skrev:
Cirkpumpen i pannan är på III (max) och golvvärmens cirkpump är på I (min)
Vad menar du med tryckfall på FJV, det är vattentäta skott mellan FJV och ditt hus. Ta foto på FJV-centralen och ev hur rören är kopplade till elementen och GV. GV är säkert kopplade på rören utanför din FJV-central

J jonaserik skrev:
Vad menar du med tryckfall på FJV, det är vattentäta skott mellan FJV och ditt hus. Ta foto på FJV-centralen och ev hur rören är kopplade till elementen och GV. GV är säkert kopplade på rören utanför din FJV-central
Ja golvvärmen är kopplade utanför FJV-centralen men när golvvärmepumpen är igång sjunker trycket på mätaren inne i FJV-skåpet

J jonaserik skrev:

• VVS-installation med rör, tryckmätare, röd cirkulationspump och flergrenrör för värme- eller vattenfördelning på svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem med isolerade rör och ventiler monterade på en vägg, inklusive tryckmätare och en blå behållare i förgrunden.
    Skapa konto
  • En närbild av ett delfördelningssystem i en värmepump, med rör och kopplingar. Paneler med vred och mätare syns tydligt.
    Skapa konto
  • Manometer som visar 1,5 bar i ett rörsystem med kopplingar, ventiler och märkt med "Danfoss".
    Skapa konto
Trycket ser bra ut , kanske lite för för högt nu när det inte är så kallt, släpp ut till ca 1,3 bar, det kommer att öka när det behövs varmare vatten ut till huset. Sen på GV har du en maxtermostat till vänster om pumpen gör GV. Där kan du ställa ner lite om GV blir för varmt. Det finns ingen tempreglering för GV, utan det blir även vad elementen ska ha.
Att trycket minskar när GV-pumpen går igång. Beror på att det blir ett extra sug från den, då kan det bli lite som vacum ända fram till FJV och då kan manometern reagera och fullt normalt. Hur mycket sjunker trycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.