T
Jag blir inte riktigt klok på detta! Vi har flyttat in i ett hus från 1947, numera indraget kommunalt vatten och avlopp men innan dess egen brunn som jag förstått det..

En hantverkare skulle kapa gamla slangen in till huset från brunnen för att täta för radon men det visade sig vara tryck i den så vi fick avbryta! Nu förstår jag verlligen inte hur vi ska få bort trycket för att kunna plugga röret igen....

Här kommer slangen in, man kan se vart hydroforen stått...
Gamla vattenledningar i källare med öppen kran och hink som samlar droppande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är brunnen..
Bild på en gammal brunn med en synlig vattenslang och isolering, inga tecken på elektrisk pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen el går till brunnen vad jag hittat/kan se, så jag antar att pumpen måste vart i huset invid hydroforen? Men den finns ju inte längre så jag kan inte förstå hur jag kan ha vattentryck på slangen! Brunnen ligger lägre än huset också... Är det något jag missar? Tacksam för hjälp! Varken kommunens rörisar eller vvs:are jag haft hemma förstår hur det kan vara såhär och nu står jag här med droppande slang i källaren..

Du är säkert på att slangen i källaren är den slang går till brunnen?

T
S Srixon skrev:
Du är säkert på att slangen i källaren är den slang går till brunnen?
Ja första tanken var att röret var fulskarvat på kommunala vattenledningen i marken någonstans, men trycket avtog inte när vi stängde av vattnet ute på gatan.. och rördimensionerna stämde inte överens med kommunala avloppet (70-tal) men stämmer med brunnens... Jag har ringt tidigare ägare som säger att slangen ska gå till brunnen så jag är "ganska" säker! :)

Men eftersom det är tryck utan pump blir man ju rätt fundersam, men jag har ingen vidare koll på hur brunnar fungerar

Ok

Går det att stänga ventil i brunn och sära på ledning där. Har du tryck i ledning från brunn så måste det vara fulskarvat någonstans.

• Gilla
tjofras
  • Laddar…
T
Tack, ja jag inser nu att det måste vara fulskarvat på något sätt oberoende vad tidigare ägare trott.. Det får bli detektivarbete nu vart slangen egentligen går!

T
Efter mer detektivarbete med samtal till tidigare ägare av huset visade det sig att det är brunn med självtryck (man lär sig alltid något nytt!)

Det förklarar saken hur det kan vara tryck i slangen utan el, men nu funderar jag på hur jag ska kunna få stopp på vattnet för att kunna plugga skadade slangen ordentligt.. På bilden från brunnen ovanför ser man en bit av slangen, vågar jag klämma någon sorts tving där eller finns risk att jag förstör kopplingarna ner till brunnen om jag gör det?

Och vad gör jag om kopplingarna i brunnen går sönder och brunnen börjar läcka? Hävert ut till ett dike? Hur länge kan det ta innan det slutar forsa då i så fall? (hur långt är ett snöre..)

Du kan alltid prova.

Kommer du åt slang innan den går in i huset?

T
S Srixon skrev:
Du kan alltid prova.
den där fyrkanten man ser? VVS:arn jag hade här trodde det var en pluggad t-korsning.... Jag provar på måndag när pluggen kommer.. väldigt tacksam om det var så enkelt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.