Har bredbandet på första jacket. Inkommande kabel på nedre stiften. Sedan har jag byggt vidare till två andra ställen från de övre stiften.

Den ena telefonen funkar bra, medans den andra har det karakteristiska störningsljudet. Dessutom sjabblar min uppkoppling så fort det ringer.

Går det inte köra stjärnnät ut från förstajacket som jag gjort?

andra jack
                                                  /
                                                /
-----inkommande till första jack
                                                \
                                                  \
                                                    tredje jack

Om du har fyra trådar till varje jack kan du använda två till inkommande på jack nr 2 och de två andra från jack nr 2 tillbaka och ut till jack nr 3. Alltså seriekoppling

Problemen är alltså pga mitt stjärnnät med startpunkt på 1:a jacket?

Jack 2 fungerar bra, men brusar i jack 3.
Jack 2 och 3 borde bete sig likadant. Båda dessa är ju kopplade på övre terminalerna på jack 1.

Du skall inte paralellkoppla uttagen, utan de skall vara i serie som min beskrivning visar. Kolla på kjell och co.

Mangelito skrev:
Problemen är alltså pga mitt stjärnnät med startpunkt på 1:a jacket?

Jack 2 fungerar bra, men brusar i jack 3.  
Jack 2 och 3 borde bete sig likadant. Båda dessa är ju kopplade på övre terminalerna på jack 1.
Det torde inte bete sig på detta sättet. Kolla för 111e gången att du verkligen kopplat ditt tredje uttag på utgående.

Kolla också så att ledningarna sitter ditskruvat.

Kolla även om det blir någon skillnad om du kopplar ur eventuellt telefon från ditt första jack.

På din beskrivning låter det som att ditt 3'e jack är ditt första jack, så kolla noga så att du inte råkat ta fel på kabel.

För att ADSL ska fungera bra så ska man ha första jacket seriekopplat annars kan man få brus osv. Efterföljande jack kan man mycket väl ha parrallella om man vill. Det kunde vålla lite problem före AXE stationernas tid men det var några år sen.

Man kan få lite sämre prestanda på sitt ADSL med parrallelkoppling bakom splittern men vi talar troligen om promille här.

Den troliga störkällan här är antingne en felkoppling som charta77 var inne på eller en dålig telefon. Testa med olika kombinationer av de du har och se vad som händer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.