Golvbrunn med gult isoleringsmaterial och svart kakelrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en avloppstrumma med synliga tecken på rost och slitage runt kanterna, delvis omgiven av gult material.
Skapa konto

Claes Sörmland
Om det här gula är manschetten så ska den inte ligga under klämringen på detta sätt och titta ut. D v s den är i så fall felskuren:

Gul manschett under klämring, synlig och potentiellt felskuren.
Skapa konto

Det du har mellan ungefär klockan 9 och 1 som sticker ut under klämringen ska inte vara där. Ser för mig snarare ut som en sträng silicon eller liknande än en manschett. Galet oavsett. Vad gör mig mer fundersam är det gula som sticker ut över klämringen mellan klockan 12 och 1 i bild. Om detta är tätskiktet skulle det vara allvarligt.

Har du något dokument kring badrummet? Om det gula är tex lip system 25 skulle det indikera att en flärp tätskikt är loss och att du ev bara har underliggande gummiduken mot ditt underlag

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det här gula är manschetten så ska den inte ligga under klämringen på detta sätt och titta ut. D v s den är i så fall felskuren:

[bild]
Tack för snabbt svar. Var tvungen att googla manschett men blir såklart inte så mycket klokare. Tror mig förstå att ”det gula ” på min bild borde vara slätt och inte pysa över klämringen. Är jag någorlunda p rätt spår?

P Platon36 skrev:
Tack för snabbt svar. Var tvungen att googla manschett men blir såklart inte så mycket klokare. Tror mig förstå att ”det gula ” på min bild borde vara slätt och inte pysa över klämringen. Är jag någorlunda p rätt spår?
Närbild på tvättmaskinstrumma med rost och gul beläggning längs kanten.
Skapa konto

• Närbild på ett rör med synlig isolering och tecken på skador eller slitage runt om.
    Skapa konto
  • Skadat tätskikt runt golvbrunn med RSK-nummer 7118069, synlig gul fuktspärr och missfärgning längs kanten av brunnens anslutning till golvet.
    Skapa konto
Claes Sörmland
P Platon36 skrev:
Det handlar mer om att det gulaktiga som jag tror är tätskiktet (brunnsmanschetten) inte borde finns under den vita klämringen. Här en en principbild från branschreglerna. Det streckande blå är det som inte ska gå under klämringen, brunnsmanschetten. Det är vad jag spekulerar kan vara fallet i din brunn.

Principbild av golvbrunn med klämring och tätskikt, där det streckade blå tätskiktet inte ska gå under klämringen, enligt branschregler.
Skapa konto

Men jag kanske har fel och det är något annat, silikon som föreslogs ovan. Men det ska ju heller inte vara där.

P Platon36 skrev:

• Tvättmaskinens insida med synliga rostskador och mögel mellan trumman och överkanten.
    Skapa konto
  • Rost och skador runt en tvättmaskinslucka med synlig gul isolering, plattor ovanpå och en svart duschslang i övre delen av bilden.
    Skapa konto
M myrstack skrev:
Det du har mellan ungefär klockan 9 och 1 som sticker ut under klämringen ska inte vara där. Ser för mig snarare ut som en sträng silicon eller liknande än en manschett. Galet oavsett. Vad gör mig mer fundersam är det gula som sticker ut över klämringen mellan klockan 12 och 1 i bild. Om detta är tätskiktet skulle det vara allvarligt.

Har du något dokument kring badrummet? Om det gula är tex lip system 25 skulle det indikera att en flärp tätskikt är loss och att du ev bara har underliggande gummiduken mot ditt underlag
Den person jag köpte min br av intygade att badrummet var korrekt utfört och bifogade fotografier av de olika momenten av renoveringen. Dock ej avloppet. Ej några dokument.

Claes Sörmland
P Platon36 skrev:
[bild]
På alla dessa bilder ser det bra ut.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På alla dessa bilder ser det bra ut.
Oj vad glad jag blev nu 😃! Det är såklart svårt att bedöma från foton och jag är ju inte precis någon proffsfotograf … Tack snälla för din tid denna söndag 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.