hej

Vi går i tankarna att bygga nytt och sälja vidare vår kåk som vi haft i ca 4 år.
Vi är trötta på renoveringar och vill gärna flytta in i något nytt och färdigt.
Har ännu inte pratat med banken, men tänkte slänga ut frågan för att förbereda mina argument lite.

Där vi tänkt bygga är tomtpriserna relativt dyra. Ca 1,2 Msek för tomten + inkoppling till kommunalt avlopp och vatten (i gatan). Då vi står relativt långt fram i tomtkön räknar vi med att vi kommer bli tilldelade en tomt. Vi räknar med att slutpris på färdigbyggt landar på drygt 4 miljoner. Dock är området väldigt attraktivt och där är inte många villor till salu för under 5 miljoner. Kommunen låter en heller inte sälja inom ett visst antal år för att undvika spekulation. Så vi räknar med en värdering när bygget är färdigt på minst 4,5 Msek lågt räknat.
Vi har en familjemedlem som säljer hus för en större tillverkare och vi kommer få en del rabatt där. Dessutom så räknar vi med att vi får ut ca 300.000 som "vinst" på nuvarande boende vid en försäljning. Så "kontantinsatsen" kommer endast bli Max 3-400.000 ej inräknat rabatten på huset.
Vi har bägge fast anställning och en sammanlagt inkomst på ca 55.000 netto

Hur tror ni banken kommer ställa sig till detta? Vad kommer de ställa som krav på befintligt boende för att medge byggnadskreditiv? Då huset som skall byggas är med gjuten platta så skall man nog räkna med minst 6 månaders byggtid och då kan det ju vara lite kruxigt att sälja huset innan vi påbörjat byggnationen. Husleverantören utför totalentreprenad. Det hade nog inte varit några som helst problem om vi kom med 400.000 och bodde i hyreslägenhet, men läget blir ju lite annorlunda när man redan har hus.

Hur räknar banken normalt med ht till kontantinsats vid nybyggnad? Läste någonstans om 20%, men det är nog väldigt få som kommer springande med en knapp miljon i kontantinsats? :(
 
C
keckepro skrev:
Kommunen låter en heller inte sälja inom ett visst antal år för att undvika spekulation.
Inte svar på frågan tyvärr, men jag är lite nyfiken på hur tusan detta går till i praktiken? Vad tycker banken om att den belånade fastigheten inte går att sälja?
 
Redigerat:
Ingen kan veta det exakta svaret, men med min egen erfarenhet tror jag inte ni ens är i närheten.

Våra förutsättningar var: Typ samma inkomster, ägde tomt färdig med VA och byggrätt, hade 600.000 på banken, och en BR med vinst på 3-400.000:-

Tanken var att bygga ett hus för 2.000.000 och räknade med 500.000 i markarbeten mm.

Vi fick följande svar: Bostadsrätten är inte värt nått förens ni kan visa upp ett kontrakt att den är såld.
 
Banken(mäklare) bör väl kunna göra en värdering av ert nuvarande boende men om du kan räkna det som kontantinsats vet jag inte. :)
 
Jag tror ni bör räkna på en egen kalkyl först. Ta med marginaler, räntan just nu är ju orimligt låg - den har ofta varit 8-12%. Sen tror jag många faktiskt har mycket pengar att hosta upp. Många jag känner som byggt hus har genom åren tjänat miljoner på att bo och sälja bostadsrätter (i stockholm).

Ni kan ju försöka hitta en hyresrätt, eller hyra nått i andra hand. Sälja nuvarande hus och sen kolla om det håller.

Men tanke på er kontantsits och inkomst tror jag att ett lån på 2 miljoner är mer rimligt. Men det är baserat på min egen lånebild och att man ska kunna leva också, inte äta nudlar.
 
Byggis1976 skrev:
Men tanke på er kontantsits och inkomst tror jag att ett lån på 2 miljoner är mer rimligt. Men det är baserat på min egen lånebild och att man ska kunna leva också, inte äta nudlar.
Med en nettoinkomst på 55.000 så tycker jag att låneutrymmet är betydligt större än 2 mnkr även om räntan höjs.

Men jag tror att banken blir svårövertalade angående det nuvarande boendet. Vi lyckades behålla vår bostadsrätt under tiden vi byggde men det krävdes en del övertalning. Som någon skrev så är det nuvarande boendet inte värt något innan den säljs. Har ni lån på bostaden så är den bara en belastning ur bankens ibland skeva synvinkel.
Om vi hade tvingats sälja bostadsrätten innan vi fick byggkreditivet så hade vi gått miste om en del värdeökning och tvingats till ett (sannolikt) dyrare boende under tiden. Till och med banken tyckte att det inte var rimligt.
 
Min bank värderar de blivande huset och lånar ut 75% av de värdet, så de kan ju vara värt o höra med olika banker om den första är tvär :)
 
Kanske inte hjälper så mycket men till dom som säger att det är orimligt ska du nog inte lyssna på, utan gör en bra kalkyl och kom med bra argument till banken så ska det nog gå såvida du inte har anmärkningar etc.
Själv bodde vi i hus när vi fick byggnadskreditiv på 3,5 miljoner, vi hade dubbla boende i 1,5 år då jag byggde själv, ingen kontant insats då husets värde när det var klart räknades som mer än 15% högre än låne summan samt att frugan var arbetslös och vi hade 31.000:- netto i månaden.
Så det är nog inte helt hopplöst för dig, dina förutsättningar ser bra mycket bättre ut....
 
Oddsen är tyvärr dåliga med er något låga egna insats. Om ni har en riktigt bra bankkontakt kanske det gär att trolla fram ett lånelöfte ni behöver. Skaffa en plan B, billigare hus & lösning som ni kan bygga till/om i framtiden tex. Hur stort tänker ni bygga? Garage? Hur många barn har ni?
 
Vad är det för fel på folk här inne?

Ts har har 55 k netto ut. Det är väldigt bra löner. Säger banken nej till detta är det ett skämt.
 
Spelar inte så stor roll vad de har i lön.
Det räcker med att någon blir arbetslös. Det är ju ingen garanti/säkerhet för banken.
 
Det är mycket högre risk för banken än ett vanligt bolån. Det går ju inte (att till rimligt pris) sälja ett halvfärdigt bygge om de skulle sluta betala (t ex pga arbetslöshet).

Det finns ju dessutom mer osäkerhet - vad händer om man byggt för 3 mkr och det visar sig att det blir dyrare - 1 mkr till behövs för att färdigställa. Vem ska då skjuta till de pengarna?

Jag tyckte att det lät som en stretch.
 
Ja alltså driften oroas jag öht inte över. Vi är bägge i början av livet och har goda förutsättningar för ytterligare löneutveckling då vi bägge jobbar inom branscher med väldigt hög efterfrågan på kompetens. Jag räknar inte med att det sker något markant de närsta 3-4 åren med räntan och estimerar inte att den går över 5 procent de närmsta 10 åren. Skulle den göra det så sitter inte vi sämst till och om 10 år har vi om inte något oväntat sker då bägge goda inkomster och sitter tryggt i båten.

Kontantinsatsen är ju det som blir vårt aber.. I princip alla pengar vi har sparat ihop har vi puttat in i huset så det är ju där våra sparpengar ligger. När vi köpte detta huset hade vi inte en krona sparat i stort sett (vi puttade in 100k, resten fick vi lånat från banken), Det är en mindre sparbank som som jag förstått det ser mer till person än kollar i en lista. Dock så är de omedgörliga på att sänka räntor. Det enda skälet att jag stannat kvar är för en händelse som denna, att behöver någon personlig kontakt. Hoppas det är värt något.

Det var någon som frågade hur många barn vi har, vi har idag 1, med ett till i pipelinen

Orsaken till att vi funderar på att bygga nytt:
Vi har idag lån på 1,9 mill och huset borde värderas till 2,2-2,5 någonstans baserat på försäljningspriser och vad grannarna fått. Jag har estimerat 2,2 för att räkna med hängslen och livrem på.

Vi har fortfarande mycket vi vill göra i huset och vi har nästan kommit fram till att om vi skall göra det (ändra planlösningar, installera FTX, konvertera till vattenburet etc etc) så kommer vi att ha investerat mer i huset än vad vi kan få ut. Det grundar sig på att på denna ort så är det begränsat vad man kan få för ett hus. Där är någon form av övre tak som gör att om du så säljer ett slott så kan du inte få mer än ca 3 miljoner för det finns ingen som vill bo här och betala mer än så. Därav så är vi nu i någon form av gränsland där vi försöker bestämma oss för om vi skall bo där vi bor inom överskådlig framtid och således göra detta till "vårt" hus, eller om det helt enkelt blir bättre ekonomiskt att bygga huset vi vill ha - men då måste det bli på annan ort om vi inte bygger ett älvsbyhus. Något annat lönar sig inte här.

Huset vi pratar om att eventuellt bygga ligger på en annan ort inom stadsgränsen och är ett väldigt "fint" område så där är huspriserna något helt annat. Vi har tidigare bott där innan vi köpte huset, men då i hyreslägenhet och trivdes fantastiskt. Där är jättebra skolor och jättefina naturstråk. Dessutom är det cykelavstånd in till centrum vilket innebär att vi också kan göra oss av med en bil.


Men jag tänker mig ett sådant här förlopp i så fall:
Ringa mäklare och få värderat vårt nuvarande hus
Jag räknar ihop en kalkyl med total kostnad för att bygga det hus vi är intresserade av med anslutningsavgifter etc etc även då med ett litet stresstest på en 6% ränta för att visa att vi är seriösa. Jag tänker också då att man kan föreslå dem följande scenario:
Vi börjar med att intresseanmäla oss på tomterna och därefter få tilldelat. Har relativt lång kötid så räknar med att det skall gå ok, annar så får man ju lägga ner tills vidare.
Betala handpenning på tomten, ca 100k tror jag.
Därefter lägga ut nuvarande hus till försäljning med 6 månaders inflyttningstid.
Så fort huset är sålt skickar vi in beställningen till tillverkaren som bygger på helentreprenad.
Då klarar vi ju oss i stort sett undan kostnader i form av dubbelt boende. Eftersom huset levereras på helentreprenad tar ju heller inte banken någon jätterisk, de kan också själva se vad huspriserna i området ligger på.

Har sett att det ovan är väldigt många som ställer sig negativt, men vill än en gång betona att vi i så fall köper huset på helentreprenad. Jag kommer dock bygga garage och göra tomten själv.

Någon mer input? Kanske några fler tips för kontakten med banken etc?
 
cpalm skrev:
Inte svar på frågan tyvärr, men jag är lite nyfiken på hur tusan detta går till i praktiken? Vad tycker banken om att den belånade fastigheten inte går att sälja?
Som jag förstår det är det endast ett vitesbelopp om man ändå väljer att sälja. Har hört om folk som tar vitet och säljer och ändå går med vinst.
Det som är så sjukt med den kommunala tomtkön är att en tomt där vi bor idag kostar ca 5-600.000. På den andra orten ca 1,2 mill. Således ca en halv mille i skillnad. Men däremot kommer ett färdigt hus på nuvarande ort vara värt kanske 3 miljoner, medans det på den andra orten utan problem kan vara värt 5 och mer därtill
 
Rikard Gjersvold skrev:
Ingen kan veta det exakta svaret, men med min egen erfarenhet tror jag inte ni ens är i närheten.

Våra förutsättningar var: Typ samma inkomster, ägde tomt färdig med VA och byggrätt, hade 600.000 på banken, och en BR med vinst på 3-400.000:-

Tanken var att bygga ett hus för 2.000.000 och räknade med 500.000 i markarbeten mm.

Vi fick följande svar: Bostadsrätten är inte värt nått förens ni kan visa upp ett kontrakt att den är såld.
Ursäkta mig, men detta låter ju helt vansinnigt?? Menar du att ni inte fick låna med de förutsättningarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.