Nu är jag trött på tätningsmassor som inte håller! Det står på tuberna att de ska vara elastiska och klara rörelse, men ändå spricker dom förr eller senare. Så här ser det ut runt alla mina dörrar och fönster (tätning mellan puts och trä).
Någon som har en lösning?
Någon som har en lösning?
Håller med om att det är svårt att se proportionerna i denna närbild....., kanske gångjärnens storlek kan ge en uppfattning?
Fogens bredd är ca 0,5 cm varav det mesta sitter fast i underlaget dvs. trä t.v. och puts. t.h.Själva mellanrummet är ju bara sprickans bredd, vilken är ungefär 0,2 cm. Någon bottningslist finns inte. När dörren sattes in för 20 år sedan fanns ingen springa utan träet satt dikt mot putsen. Behovet av tätning har uppstått senare. Står man innanför dörren ser man dagsljus genom sprickan, samtidigt är mellanrummet för smalt för att man skulle kunna peta in något i det.
Måste man skrapa bort den spruckna fogen när man tätar nytt? Svårt att få loss, så jag brukar bara smeta nytt ovanpå, vilket gör att det skarpa hörnet i smygen blir alltmera rundat och alltmera fog kommer ut på träet.
Runt fönstrena är sprickan olika stor vid olika fönster. Värst på de mest vindutsatta. Vissa fönster är relativt nyinsatta, andra från ca 30-talet. Inga bottningslister såvitt jag vet.
kommer inte ihåg precis vad fogmassan heter, men det är en vanligt förekommande byggfog för utomhusbruk utan silikon, och enligt texten ska den lämpa sig särskilt för att foga mellan olika typer av material.
Fogens bredd är ca 0,5 cm varav det mesta sitter fast i underlaget dvs. trä t.v. och puts. t.h.Själva mellanrummet är ju bara sprickans bredd, vilken är ungefär 0,2 cm. Någon bottningslist finns inte. När dörren sattes in för 20 år sedan fanns ingen springa utan träet satt dikt mot putsen. Behovet av tätning har uppstått senare. Står man innanför dörren ser man dagsljus genom sprickan, samtidigt är mellanrummet för smalt för att man skulle kunna peta in något i det.
Måste man skrapa bort den spruckna fogen när man tätar nytt? Svårt att få loss, så jag brukar bara smeta nytt ovanpå, vilket gör att det skarpa hörnet i smygen blir alltmera rundat och alltmera fog kommer ut på träet.
Runt fönstrena är sprickan olika stor vid olika fönster. Värst på de mest vindutsatta. Vissa fönster är relativt nyinsatta, andra från ca 30-talet. Inga bottningslister såvitt jag vet.
kommer inte ihåg precis vad fogmassan heter, men det är en vanligt förekommande byggfog för utomhusbruk utan silikon, och enligt texten ska den lämpa sig särskilt för att foga mellan olika typer av material.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Jag hade skrapat bort all gammal fog och gått på med bottningslist innanför. Hade använt en lite mer specialanpassad fog för stora rörelser vilket du verkar ha. Exempelvis Casco Fasadfog:
http://www.casco.se/_upl/pdf/produktblade/fasadfog.pdf
Kan vara värt att prima som de rekommenderar för bättre vidhäftning.
http://www.casco.se/_upl/pdf/produktblade/fasadfog.pdf
Kan vara värt att prima som de rekommenderar för bättre vidhäftning.
Tack för tipset. Men enligt produktbladet ska man inte stoppa bottenlist i springor som är mindre än 0,5 cm, vilket betyder att på de allra flesta ställen går det inte att trycka in någon bottenlist. Kan man trycka in bitar av bottenlist om sprickan på något ställe skulle vara så mycket som 0,5 cm?Helioz skrev:
Kan det göra nytta om jag i stället trycker in lindrev? Med ett smalt knivblad kan man nog få in en del.
Grundproblemet är att fogen inte är tillräckligt flexibel för att klara rörelserna. Så därför har jag svårt att tro att primer skulle behövas. Fogen sitter ju som berg, vilket märks om man försökter ta bort den.
Möjligheten att göra fogen större för att få in en bottenlist är begränsad eftersom jag ju inte vill förstöra den putsade smygen. Men lite kanske man kan utvidga i samband med att jag skrapar bort fogmassan. Kanske hacka försiktigt med ett stämjärn?
Nej hoppa bottningslisten om springan är så liten, det funkar bättre utan då. Om du inte har vidhäftningsproblem/sprickor på sidorna så kan du även skippa primer. Det finns speciella medel för att lösa upp alla typer av mjuka fogar om du inte vill skrapa så mycket:
http://www.casco.se/_upl/pdf/produktblade/Sealremover.pdf
http://www.casco.se/_upl/pdf/produktblade/Sealremover.pdf