Jag har haft ett företag som gjort ordning badrum och hall i mitt hus. Det är en betongplatta där golvet i badrummet var ca 30 mm lägre än i hallen. Det har nu flytspacklats och lagts microcement i både badrum och på hallgolv, samt även tätskikt i badrum. Vid dörröppningen nu så är det cirka 15 mm nivåskillnad. Är det godkänt eller ska det vara mer?

I och med nivåskillnaden så behöver jag bygga upp med något under tröskelplattan på badrumsgolvet för att den inte ska hänga i luften. Har en tanke om att limma en eklist under tröskelplatta och silikon runt om för att göra det snyggt.

Är det någon som har en bättre lösning?

Samt så såg jag nu att det är hål i tätskiktet vid dörröppningen.. Hur löser man det på bästa sätt? Bara täta med silikon? Det blir ju mot tätskiktet som eklist hamnar så kan ju dra på silikon före och sedan runt om eklisten.

Gul stativ i ett rum under renovering med skyddspapper och oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av rum med skyddat golv, verktyg och flaskor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av skadat materialskikt, synliga trådar, blått material, finger pekar mot defekten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
I Intershade skrev:
Vid dörröppningen nu så är det cirka 15 mm nivåskillnad. Är det godkänt eller ska det vara mer?
Kravet är att nivån på golvets tätskikt vid tröskeln ska vara minst 20 mm högre än nivån på tätskiktet vid golvbrunnen.
I Intershade skrev:
I och med nivåskillnaden så behöver jag bygga upp med något under tröskelplattan på badrumsgolvet för att den inte ska hänga i luften. Har en tanke om att limma en eklist under tröskelplatta och silikon runt om för att göra det snyggt.
Tätskiktet ska vara uppvikt mot en tröskel/blindtröskel. Se branschreglerna från BKR.
Kolla på hur en badrumströskel ser ut.
I Intershade skrev:
Samt så såg jag nu att det är hål i tätskiktet vid dörröppningen.. Hur löser man det på bästa sätt? Bara täta med silikon? Det blir ju mot tätskiktet som eklist hamnar så kan ju dra på silikon före och sedan runt om eklisten.
Nej, verkligen inte. Det ska tätas enligt tillverkarens anvisningar, typ samma lim och en bit av samma tätskikt som redan har använts och det ska överlappa det befintliga tätskiktet med ett visst antal cm och gjort på det sätt som tillverkarens instruktioner anger.

Har hantverkarna brutit mot branschreglerna ska de förstås komma tillbaks och åtgärda utan att du betalar för det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kravet är att nivån på golvets tätskikt vid tröskeln ska vara minst 20 mm högre än nivån på tätskiktet vid golvbrunnen.

Tätskiktet ska vara uppvikt mot en tröskel/blindtröskel. Se branschreglerna från BKR.
Kolla på hur en badrumströskel ser ut.
Nej, verkligen inte. Det ska tätas enligt tillverkarens anvisningar, typ samma lim och en bit av samma tätskikt som redan har använts och det ska överlappa det befintliga tätskiktet med ett visst antal cm och gjort på det sätt som tillverkarens instruktioner anger.

Har hantverkarna brutit mot branschreglerna ska de förstås komma tillbaks och åtgärda utan att du betalar för det.
20 mm nivåskillnad vid golvbrunn är det nog. Ska försöka kontrollera det mer noggrant imorgon.
Någon blindtröskel eller tröskel finns ju inte. Dom har gjort uppviket mot kanten av betongplattan i angränsande rum (hallen) är det inte godkänt?

Han som har företaget som gjort det ska komma och åtgärda några andra saker imorgon så tänkte ta upp allt med honom då. Tätskiktet dom använt var Kiilto såg jag när dom höll på.

Är det brukligt att köra en silikonfog i övergången från vägg till tak förresten?
 
BirgitS
I Intershade skrev:
Någon blindtröskel eller tröskel finns ju inte. Dom har gjort uppviket mot kanten av betongplattan i angränsande rum (hallen) är det inte godkänt?
Ja, den kanten borde ju fungera lika bra som en tröskel. Det var lite svårt att veta vilket rum som var vilket på vissa av bilderna och badrumsgolv brukar hamna högre.
I Intershade skrev:
Han som har företaget som gjort det ska komma och åtgärda några andra saker imorgon så tänkte ta upp allt med honom då.
Bra!
I Intershade skrev:
Är det brukligt att köra en silikonfog i övergången från vägg till tak förresten?
Det är en estetisk fråga. Om det är risk för att taket rör sig i förhållande till väggen så är det ju bättre med en elastisk silikonfog än en hårdfog.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, den kanten borde ju fungera lika bra som en tröskel. Det var lite svårt att veta vilket rum som var vilket på vissa av bilderna och badrumsgolv brukar hamna högre.

Bra!

Det är en estetisk fråga. Om det är risk för att taket rör sig i förhållande till väggen så är det ju bättre med en elastisk silikonfog än en hårdfog.
Den sida där golvet är lägre är badrummet. Alla bilder är tagna när jag står i badrummet. Vad bra då behöver jag inte ha ångest över att dom gjort något fel. Då ser jag till att han lagar enligt Kiiltos instruktioner, ska läsa på om det ikväll så att han inte kan snacka bort något imorgon.

Tänker att jag ska fylla ut med fog bakom tätskiktet så att det blir en finare kant. Betongen bakom är väldigt grov och antagligen har det gått hål i tätskiktet för att någon har slagit i foten mot kanten..
 
Går att tejpa upp med betyltejp mot tröskel. Sen så skall även dörrkarmen ha tätskikt ut ca 1 m,
 
R Rickard.lj skrev:
Går att tejpa upp med betyltejp mot tröskel. Sen så skall även dörrkarmen ha tätskikt ut ca 1 m,
Ja, dörren sitter ju i våtzon 1 och inget tätskikt mot karmen.. Borde inte firman jag anlitat ha sagt något? Får ta upp det imorgon..

Går det att skarva på mot karmen nu? Ytskikten är ju som sagt redan på plats..
 
Lägg upp bild så är de lättare att se , men så vi gör e ett karmen går i liv med gips , tätskikt sen tejpar vi ut ca 1 cm på karmen å tröskel då allt blir helt tät och minskar risk för fukt skador om de vill till sig
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Lägg upp bild så är de lättare att se , men så vi gör e ett karmen går i liv med gips , tätskikt sen tejpar vi ut ca 1 cm på karmen å tröskel då allt blir helt tät och minskar risk för fukt skador om de vill till sig
Kan ta bild imorgon, men om du zoomar in på första bilden så ser du ju karmen. Den bilden är tagen inifrån badrummet. Men vad ska man tejpa mot nu när ytskikt (microcement) är på tätskiktet? Tejpningen blir ju inte mot tätskiktet..

Måste dom riva bort microcement runtom dörren för att kunna skarva på mot dörrkarmen? Hur ska man vet att hantverkarna gör rätt..
 
De sitter även micro cement i badrummet väggar. ? Igentligen skulle tejpen suttit innan den kom på , har inte kunskapen hur det är i täthet, du skall ha dörrfoder misstänker jag , sen va långt bort är duschen från dörr , annars är de bara uppvik tröskel du mest behöver tänka på
 
R Rickard.lj skrev:
De sitter även micro cement i badrummet väggar. ? Igentligen skulle tejpen suttit innan den kom på , har inte kunskapen hur det är i täthet, du skall ha dörrfoder misstänker jag , sen va långt bort är duschen från dörr , annars är de bara uppvik tröskel du mest behöver tänka på
Det är microcement även på väggarna ja, microcement klassas inte som tätskikt vad jag vet så antar att det inte är godkänt att tejpa mot det. Det blir dörrfoder också.

Jag har inte måtten i huvudet så får återkomma exakt imorgon. Men duschen är 80 cm och det blir då ungefär 120-140 cm från väggen där duschblandaren sitter på till där dörren börjar och 40-60 cm från där duschväggen är till dörren börjar.
Se bild på hur rummet ser ut, notering är att rummet är lite större i verkligheten och duschen är 90 cm i bilden:
Ritning av ett entréutrymme med WC, 12.9 kvadratmeter stor, toalett 5.3 kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I Intershade skrev:
Det är microcement även på väggarna ja, microcement klassas inte som tätskikt vad jag vet så antar att det inte är godkänt att tejpa mot det. Det blir dörrfoder också.

Jag har inte måtten i huvudet så får återkomma exakt imorgon. Men duschen är 80 cm och det blir då ungefär 120-140 cm från väggen där duschblandaren sitter på till där dörren börjar och 40-60 cm från där duschväggen är till dörren börjar.
Se bild på hur rummet ser ut, notering är att rummet är lite större i verkligheten och duschen är 90 cm i bilden:
[bild]
Men det sitter väl tätskikt på väggarna får jag hoppas ?
 
davvelito davvelito skrev:
Men det sitter väl tätskikt på väggarna får jag hoppas ?
Ja det gör det men det är ju täckt av microcement. Ska man tejpa mot microcement?
 
R Rickard.lj skrev:
[länk]
Ja, där står det ju väldigt tydligt. Då har jag ett göra med en hantverkare som inte har koll på de nya kraven. Hur ska man lyckas göra rätt? Går ju uppenbarligen inte att anlita en hantverkare som ens har ett gott rykte utan att det blir fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.