Har en äldre byrå hemma som jag tänkte slipa och måla om för att använda i ett barnrum. Saken är den att lådorna är väldigt tröga att dra ut och in, detta vill jag få bort då jag inte vill riskera att barnen drar med sig hela byrån genom att öppna en låda. Är det någon som har ett kreativt tips om hur man ska minska friktionen i lådan? Just nu är det ju trä mot trä mellan låda och byrå och därmed trögt.

Det första du ska pröva är att gnida in lite stearin mot glidytorna. Att det är trä mot trä är absolut inte ett likhetstecken med trög gång, men det kräver att glidytor är väl tillpassade. När det gäller äldre möbler som har använts flitigt så är det slitage som är den största boven. Lite kvällslektyr: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:588952/FULLTEXT01.pdf

• Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
MaTu skrev:
Det första du ska pröva är att gnida in lite stearin mot glidytorna. Att det är trä mot trä är absolut inte ett likhetstecken med trög gång, men det kräver att glidytor är väl tillpassade. När det gäller äldre möbler som har använts flitigt så är det slitage som är den största boven. Lite kvällslektyr: [länk]
Alltså inte smält utan bara som det är? Så det blir som man vaxar glidytorna?

mani33 skrev:
Alltså inte smält utan bara som det är? Så det blir som man vaxar glidytorna?
Ja precis! Dra ett par drag mot alla glidytor och se om det hjälper!

Kolla ocskå att byrån står plant med ett vattenpass. Skev byrå = trög

Jag körde vaselin i en gammal byrå, "gick som smort"! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.