2 611 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Trög låscylinder, hur funkar dom?
Nyckeln har varit trög att sätta in den och ibland vill den inte vrida runt
Har blivit lite bättre sen jag smörjde den
Har gamla och nya nyckelkopior och samma problem med alla
Jag fattar inte hur det funkar?
När jag skruvar loss lås cylindern och håller den i handen snurrar den lätt med nyckeln
Men inte när jag sätter den i dörren?
Har blivit lite bättre sen jag smörjde den
Har gamla och nya nyckelkopior och samma problem med alla
Jag fattar inte hur det funkar?
När jag skruvar loss lås cylindern och håller den i handen snurrar den lätt med nyckeln
Men inte när jag sätter den i dörren?
Är det trögt när låscylindern sitter i dörren både om dörren är stängd och om den är på vid gavel när du testar?
Ett låshus kan bli dåligt men då kan du testa med en skruvmejsel och känna om låshuset går trögt att manövrera.
Det vanligaste med liknande fel är att låscylindern är sliten antingen p.g.a normalt slitage och ålder eller smord med fel medel som skadar låscylindern och ger ökat slitage.
Du säger att den går bra när den är lös i handen, håller du den som den sitter i dörren då samt stoppar i och ur nyckeln hela tiden när du testar? samt vrider nyckeln lika som om du manövrerar låset t.ex helt varv och olika håll eller kvarts varav och tillbaka åt båda hållen.
Ett låshus kan bli dåligt men då kan du testa med en skruvmejsel och känna om låshuset går trögt att manövrera.
Det vanligaste med liknande fel är att låscylindern är sliten antingen p.g.a normalt slitage och ålder eller smord med fel medel som skadar låscylindern och ger ökat slitage.
Du säger att den går bra när den är lös i handen, håller du den som den sitter i dörren då samt stoppar i och ur nyckeln hela tiden när du testar? samt vrider nyckeln lika som om du manövrerar låset t.ex helt varv och olika håll eller kvarts varav och tillbaka åt båda hållen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det låter väl mest som att det är lite snett monterat, så låscylindern sitter i spänn och kärvar när det är monterat.L Linda Anderson skrev:
Men ett råd, bortsett för att se till att allt sitter rakt och inte i spänn:
Använd regelbundet låsolja/låsspray! Det gör underverk för tröga lås
Själv har jag denna:
Förresten, efter fem år med mina fina Dreh/Kipp polska fönster, med tyska beslag, fick jag plötsligt se denna text på fönsterbågens plåtbeslag: Jahrlich ölen.
Dvs olja varje år, inte ta en öl när du känner dig nere