5 623 läst · 13 svar
6k läst
13 svar
Trimmad Vedklyv
Skaffade vedklyv nyligen. Trevligt, men alla som har en känner till den obekväma manöverspaksanordningen. Man trycker in startknappen med ena tummen, drar spaken med andra lillfingret, håller vedbiten med örat och staplar ved med tredje stortån. Kul.
Så, med lite mek o trim, blir det så här... Flyttade motorknappen till en nytillverkad vinkelhylla på lagom och justerbar position under spaken. Spaken får ett tillsvetsat tryckdon, också den justerbar. Kabeldragningen är helt enkelt förlängd till nya strömbrytarpositionen.
Spaken kommer ner, startar motorn, kommer ner ytterligare och påbörjar kolvrörelsen. Samma på tillbakavägen, med utrymme för paus, och sedan autostopp.
Alltså sker hela proceduren med en hand och en rörelse.
Nu har man ju förstått att det tidigare nämnda arrangemanget är till för ens egen säkerhet, så moddning sker på egen risk.
Enjoy.
EDIT: OKEJ, BILDEN KOMMER INTE UPP... VÄNTA BARA
Så, med lite mek o trim, blir det så här... Flyttade motorknappen till en nytillverkad vinkelhylla på lagom och justerbar position under spaken. Spaken får ett tillsvetsat tryckdon, också den justerbar. Kabeldragningen är helt enkelt förlängd till nya strömbrytarpositionen.
Spaken kommer ner, startar motorn, kommer ner ytterligare och påbörjar kolvrörelsen. Samma på tillbakavägen, med utrymme för paus, och sedan autostopp.
Alltså sker hela proceduren med en hand och en rörelse.
Nu har man ju förstått att det tidigare nämnda arrangemanget är till för ens egen säkerhet, så moddning sker på egen risk.
Enjoy.
EDIT: OKEJ, BILDEN KOMMER INTE UPP... VÄNTA BARA
Näähe... Joo... Alltså, det var ett meck att hålla på med, att få upp bilden. Dessutom vet inte jag ifall andra får upp den. Någon får komma tillbaka pronto och säga ifall det syns en bild på en vedklyv där uppe, ELLER ifall man kommer dit med länken :
http://images.kodakgallery.com/photos2062/1/59/6/48/34/.jpg
http://images.kodakgallery.com/photos2062/1/59/6/48/34/.jpg
Forbidden
You don't have permission to access /photos2062/1/59/6/48/34/9/934480659106_0_ALB.jpg on this server.
--------------------------------------------------------------------------------
Apache/1.3.34 Server at upsa-im106.ofoto.com Port 80
You don't have permission to access /photos2062/1/59/6/48/34/9/934480659106_0_ALB.jpg on this server.
--------------------------------------------------------------------------------
Apache/1.3.34 Server at upsa-im106.ofoto.com Port 80
Okej, nu jäklar:
http://s74.photobucket.com/albums/i266/Mirob_2006/?action=view&current=Vedklyvtrim.jpg
Där har vi det.
Eller här- samma bild, annan adress
http://i74.photobucket.com/albums/i266/Mirob_2006/Vedklyvtrim.jpg
...och se'n får det räcka med databök.
http://s74.photobucket.com/albums/i266/Mirob_2006/?action=view&current=Vedklyvtrim.jpg
Där har vi det.
Eller här- samma bild, annan adress
http://i74.photobucket.com/albums/i266/Mirob_2006/Vedklyvtrim.jpg
...och se'n får det räcka med databök.
Trevligt! Stort tack så långt!
Ungefär som jag hade tänkt mig. Lite följdfrågor.
Har du flyttat hela lådan med strömbrytare och motorskydd från motorn till den nya placeringen (lite svårt att se på bilden) ?
Du har inte funderat på att frigöra ytterligare en hand ?
Dvs, du startar klyven på samma sätt som nu men att spaken stannar ("spärras") i "gå-läge" och ligger kvar där tills kolven nått sitt maxläge. När kolven då når sitt ändläge skulle spken frigöras från "gå-läget" och klyven stanna.
Min tanke är alltså att man aktivt måste "spärra" i gå-läget, t.ex. genom att föra spaken lite åt sidan och haka fast den mot en plåtkant. Klyven ska alltså gå att köra manuellt ändå och även stoppas vid behov.
Med detta blir klyven ännu lite farligare, men man är inte längre bunden till klyven utan kan ägna sig åt stapling eller hämtning av mer ved.
Fortfarande ingen trimning av hastigheten på återgången ?
Ta gärna lite mer bilder så det blir lättare att kopiera lösningen
Nu vet du ju hur man lägger upp bilderna ;D
Ungefär som jag hade tänkt mig. Lite följdfrågor.
Har du flyttat hela lådan med strömbrytare och motorskydd från motorn till den nya placeringen (lite svårt att se på bilden) ?
Du har inte funderat på att frigöra ytterligare en hand ?
Dvs, du startar klyven på samma sätt som nu men att spaken stannar ("spärras") i "gå-läge" och ligger kvar där tills kolven nått sitt maxläge. När kolven då når sitt ändläge skulle spken frigöras från "gå-läget" och klyven stanna.
Min tanke är alltså att man aktivt måste "spärra" i gå-läget, t.ex. genom att föra spaken lite åt sidan och haka fast den mot en plåtkant. Klyven ska alltså gå att köra manuellt ändå och även stoppas vid behov.
Med detta blir klyven ännu lite farligare, men man är inte längre bunden till klyven utan kan ägna sig åt stapling eller hämtning av mer ved.
Fortfarande ingen trimning av hastigheten på återgången ?
Ta gärna lite mer bilder så det blir lättare att kopiera lösningen
Nu vet du ju hur man lägger upp bilderna ;D
Har du flyttat hela lådan med strömbrytare och motorskydd från motorn till den nya placeringen (lite svårt att se på bilden) ? JA. ENKLAST SÅ. VISSERLIGEN FINNS ALTERNATIVA GRÄNSLÄGESSTRÖMBRYTARE I HANDELN, MEN VADDÅ, INTE ÄNDRA PÅ DET SOM FUNKAR...
Du har inte funderat på att frigöra ytterligare en hand ? NEJ. MÖJLIGEN PEDAL.
Dvs, du startar klyven på samma sätt som nu men att spaken stannar ("spärras") i "gå-läge" NO WAY. SÄKERHETSTÄNKANDE- DET ÄR INTE ALLTID JAG SOM KÖR och ligger kvar där tills kolven nått sitt maxläge. När kolven då når sitt ändläge skulle spken frigöras från "gå-läget" och klyven stanna.
Min tanke är alltså att man aktivt måste "spärra" i gå-läget, t.ex. genom att föra spaken lite åt sidan och haka fast den mot en plåtkant. JO, HAR TÄNKT LIKNANDE FÖR ATT HÅLLA I PAUS-LÄGE, DVS EJ FULLSTÄNDIG ÅTERGÅNG Klyven ska alltså gå att köra manuellt ändå och även stoppas vid behov.
Med detta blir klyven ännu lite farligare, men man är inte längre bunden till klyven utan kan ägna sig åt stapling eller hämtning av mer ved. JO VISSERLIGEN, MEN HAR INTE SÅDAN BRÅDSKA
Fortfarande ingen trimning av hastigheten på återgången ? NEJ. INTE BRYDD. FINNS JU EN STÄLLSKRUV TILL DET DOCK.
Ta gärna lite mer bilder så det blir lättare att kopiera lösningen JO, KANSKE DET. HADE EN ALTERNATIV IDE, MED BOWDENKABEL / VAJERSTYRNING. DÅ HADE MAN SLUPPIT FLYTTA PÅ BEF ELEKTRONIK.
Nu vet du ju hur man lägger upp bilderna SÄG INTE DET
Du har inte funderat på att frigöra ytterligare en hand ? NEJ. MÖJLIGEN PEDAL.
Dvs, du startar klyven på samma sätt som nu men att spaken stannar ("spärras") i "gå-läge" NO WAY. SÄKERHETSTÄNKANDE- DET ÄR INTE ALLTID JAG SOM KÖR och ligger kvar där tills kolven nått sitt maxläge. När kolven då når sitt ändläge skulle spken frigöras från "gå-läget" och klyven stanna.
Min tanke är alltså att man aktivt måste "spärra" i gå-läget, t.ex. genom att föra spaken lite åt sidan och haka fast den mot en plåtkant. JO, HAR TÄNKT LIKNANDE FÖR ATT HÅLLA I PAUS-LÄGE, DVS EJ FULLSTÄNDIG ÅTERGÅNG Klyven ska alltså gå att köra manuellt ändå och även stoppas vid behov.
Med detta blir klyven ännu lite farligare, men man är inte längre bunden till klyven utan kan ägna sig åt stapling eller hämtning av mer ved. JO VISSERLIGEN, MEN HAR INTE SÅDAN BRÅDSKA
Fortfarande ingen trimning av hastigheten på återgången ? NEJ. INTE BRYDD. FINNS JU EN STÄLLSKRUV TILL DET DOCK.
Ta gärna lite mer bilder så det blir lättare att kopiera lösningen JO, KANSKE DET. HADE EN ALTERNATIV IDE, MED BOWDENKABEL / VAJERSTYRNING. DÅ HADE MAN SLUPPIT FLYTTA PÅ BEF ELEKTRONIK.
Nu vet du ju hur man lägger upp bilderna SÄG INTE DET
Säkerheten måste man tänka på trots allt
Risken att jag lyckas få någon annan i huset att köra vedklyv känns inte så stor
Flytten av lådan var en bra och framförallt enkel lösning!
Har du kollat om motorn går att köra på 3-fas istället ?
Inte helt ovanligt att dessa små motorer kan köras både 1 fas och 3 fas.
Var menar du att ställskruven för återgången sitter ?
Kan väl erkänna att jag inte tittat jättemycket men har bara hittat tryckbegränsaren och en plugg eller vad det nu är som sitter mittemot ventilsliden.
Pausläge på spaken är ju också ett alternativ Men frågan är om det funkar i längden att låta motorn gå hela tiden :-/ Finns väl risk för överhettning kanske ?
En alternativ lösning är ett mekaniskt stopp som gör att inte kolven går hela vägen tillbaka. Man kan ju t.ex sätta ett flyttbart stopp på tryckstängerna på sidan som fastnar mot cylindergaveln.
Risken att jag lyckas få någon annan i huset att köra vedklyv känns inte så stor
Flytten av lådan var en bra och framförallt enkel lösning!
Har du kollat om motorn går att köra på 3-fas istället ?
Inte helt ovanligt att dessa små motorer kan köras både 1 fas och 3 fas.
Var menar du att ställskruven för återgången sitter ?
Kan väl erkänna att jag inte tittat jättemycket men har bara hittat tryckbegränsaren och en plugg eller vad det nu är som sitter mittemot ventilsliden.
Pausläge på spaken är ju också ett alternativ Men frågan är om det funkar i längden att låta motorn gå hela tiden :-/ Finns väl risk för överhettning kanske ?
En alternativ lösning är ett mekaniskt stopp som gör att inte kolven går hela vägen tillbaka. Man kan ju t.ex sätta ett flyttbart stopp på tryckstängerna på sidan som fastnar mot cylindergaveln.
Ah, vänta... jag ljög visst... jag flyttade inte hela lådan, utan bara strömbrytaren med dess tillhörande lilla låda; inte hela kopplingsdosan. Att flytta hela burken hade varit praktiskt, men det skulle innebära lite fippel med tåtarna till motor o konding; något som jag inte är speciellt vass på. Bättre för mig att låta bli sånt.
Ställskruv för återgång bor på manöverspaken, på vinkeln bakom gångjärnsleden.
Smart ide, med att sätta anhåll på styrstängerna. Måste vara ganska enkelt dock, för det är inte speciellt ofta det kommer i bruk.
Får se vad man hittar på. Lite sugen på att köpa en till och bygga om till verkstadspress, med formdynor, kanske rörbock...
Ställskruv för återgång bor på manöverspaken, på vinkeln bakom gångjärnsleden.
Smart ide, med att sätta anhåll på styrstängerna. Måste vara ganska enkelt dock, för det är inte speciellt ofta det kommer i bruk.
Får se vad man hittar på. Lite sugen på att köpa en till och bygga om till verkstadspress, med formdynor, kanske rörbock...