Tjo!
Efter att ha läst x antal trådar här på forumet så blir det ändå ett inlägg i hopp om att hitta ljuset.
Stugans konstruktion:
Sommarstuga som står kall på vinter(kommer troligtvis ha underhållsvärme dock framöver via luftvärmepump).
Byggd 1938.
Liggande panel på utsidan med typ 1tums brädor. Väggens tjocklek ca 20cm.
Timrat hus tror jag. På ngn vägg har jag sett att bakom tretexen i just det rummet så är det lodräta bräder med horisontella ribbor som då skapar en 3cm luftspalt som Tretexen är spikad i. Se bifogad bild. Får plats sjukt mycket getingar bakom sådan vägg kan jag meddela.
Utanpåliggande el av blandad kompott från nyare ledningar till gamla kulo-ledningar.
Mitt problem:
Flera av väggarna har genom åren fått flera skador i form av hål, inbuckningar, sprickor mellan skivor osv osv. Och jag vill nu piffa till det så det ser lite vettigt ut med ny färg på väggar/foder osv osv. OBS! Inte tapetsera alltså.
Vad jag läst här så finns det olika alternativ men just när det är timmerväggen bakom hittar jag inte i ngt fall. Stugan är ju så gott som oisolerad kan man säga så tretexens isolerande effekt är typ den som finns.
Alternativ:
1. Foder/lister bort. Riv tretexen, sätt nytt regelverk lodrätt eller går det köra med det horisontella?. Sätt ditt 13mm gips, spackla fogarna, måla.
2. Foder/lister bort. Låt tretexen vara kvar, sätt 6mm renoveringsgips limmad eller skruvad in i tretex(går det eller måste man hitta de horisontella listerna?), å här gäller det ju att inte sätta skarv på samma ställe som tretexen isåfall. Spackla fogarna, måla.
3. Måla väggarna med ngn sunkfärg för att binda(de är målade idag så kanske kan skippas), bredspackla, måla
4. Sätt renoveringspapp av ngt slag, spackla skarvarna, måla
5. Något jag inte kommit på?
I alternativ 1 och 2 så anser jag att det är ett krav att man även drar om elen då den behöver lossas från väggen för att det skall bli bra och gamla kulo ledningar är inte att leka med när man börjar röra i dessa i mitt tycke.
Alternativ 3 och 4 så kan man ju "fuska" å inte lossa elen utan man får liksom köra papp/spackel runt om ledningarna för att spara in kostnad av elektriker.
Vad har ni för kloka tankar kring detta som jag anser för mig vara ett stort dilemma just nu hur man skall gå tillväga. All tankehjälp jag kan få är jag oerhört tacksam för och kanske kan hjälpa någon annan som sitter med samma funderingar.
Efter att ha läst x antal trådar här på forumet så blir det ändå ett inlägg i hopp om att hitta ljuset.
Stugans konstruktion:
Sommarstuga som står kall på vinter(kommer troligtvis ha underhållsvärme dock framöver via luftvärmepump).
Byggd 1938.
Liggande panel på utsidan med typ 1tums brädor. Väggens tjocklek ca 20cm.
Timrat hus tror jag. På ngn vägg har jag sett att bakom tretexen i just det rummet så är det lodräta bräder med horisontella ribbor som då skapar en 3cm luftspalt som Tretexen är spikad i. Se bifogad bild. Får plats sjukt mycket getingar bakom sådan vägg kan jag meddela.
Utanpåliggande el av blandad kompott från nyare ledningar till gamla kulo-ledningar.
Mitt problem:
Flera av väggarna har genom åren fått flera skador i form av hål, inbuckningar, sprickor mellan skivor osv osv. Och jag vill nu piffa till det så det ser lite vettigt ut med ny färg på väggar/foder osv osv. OBS! Inte tapetsera alltså.
Vad jag läst här så finns det olika alternativ men just när det är timmerväggen bakom hittar jag inte i ngt fall. Stugan är ju så gott som oisolerad kan man säga så tretexens isolerande effekt är typ den som finns.
Alternativ:
1. Foder/lister bort. Riv tretexen, sätt nytt regelverk lodrätt eller går det köra med det horisontella?. Sätt ditt 13mm gips, spackla fogarna, måla.
2. Foder/lister bort. Låt tretexen vara kvar, sätt 6mm renoveringsgips limmad eller skruvad in i tretex(går det eller måste man hitta de horisontella listerna?), å här gäller det ju att inte sätta skarv på samma ställe som tretexen isåfall. Spackla fogarna, måla.
3. Måla väggarna med ngn sunkfärg för att binda(de är målade idag så kanske kan skippas), bredspackla, måla
4. Sätt renoveringspapp av ngt slag, spackla skarvarna, måla
5. Något jag inte kommit på?
I alternativ 1 och 2 så anser jag att det är ett krav att man även drar om elen då den behöver lossas från väggen för att det skall bli bra och gamla kulo ledningar är inte att leka med när man börjar röra i dessa i mitt tycke.
Alternativ 3 och 4 så kan man ju "fuska" å inte lossa elen utan man får liksom köra papp/spackel runt om ledningarna för att spara in kostnad av elektriker.
Vad har ni för kloka tankar kring detta som jag anser för mig vara ett stort dilemma just nu hur man skall gå tillväga. All tankehjälp jag kan få är jag oerhört tacksam för och kanske kan hjälpa någon annan som sitter med samma funderingar.
Välj bort alt 3 och 4
Alt 1 långsiktigt bäst, alt 2 helt OK, nästan lika bra som 1
Angående isolering så OM det är ett timrat hus som du tror så är det absolut inte oisolerat, du har massor med isolering i timret
Alt 1 långsiktigt bäst, alt 2 helt OK, nästan lika bra som 1
Angående isolering så OM det är ett timrat hus som du tror så är det absolut inte oisolerat, du har massor med isolering i timret
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag tänkte först på renoveringsgips, limmad på treetexskivorna.
Men sedan det här med isolering.
Kanske bättre att regla 45 mm och isolering, sedan 13 mm gips. (Kanske plastfolie också.)
Och då får du också ett bra "installationsutrymme" för lite nya elledningar i slang.
Men sedan det här med isolering.
Kanske bättre att regla 45 mm och isolering, sedan 13 mm gips. (Kanske plastfolie också.)
Och då får du också ett bra "installationsutrymme" för lite nya elledningar i slang.
Jag röstar på alt 2.
Men jag skulle kört med standard gips istället, min erfarenhet är att det aldrig blir lika släta och fina väggar med renoveringsgips som med standardtjocklek. Det är dessutom svårt att skruva fast renoveringsgips på ett lite poröst underlag som tretex, skruvskallarna vill knäcka igenom den tunna gipsskivan.
Nej, du kan inte skruva i enbart tretex, skruven drar nästan inget alls i tretex.
Men jag skulle kört med standard gips istället, min erfarenhet är att det aldrig blir lika släta och fina väggar med renoveringsgips som med standardtjocklek. Det är dessutom svårt att skruva fast renoveringsgips på ett lite poröst underlag som tretex, skruvskallarna vill knäcka igenom den tunna gipsskivan.
Nej, du kan inte skruva i enbart tretex, skruven drar nästan inget alls i tretex.
Att regla 45mm tror jag blir för tjockt men skall se om jag kan ta hål på ngn vägg å se hur fasen det faktiskt ser ut på ett par ställen så jag vet vad jag har å jobba med. Innerväggarna borde jag kunna sätta gips på iaf direk tpå plank antar jag?KnockOnWood skrev:
Om jag sätter 6mm/13mm på tretexen så är det ju "samma" isolering som idag men ännu lite mer iom gipsen.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Jag stod inför samma problem som dig för några år sedan när vi renoverade - också timmerhus och tretex som var monterad utan reglar. Vi tyckte att huset luktade gammalt och unket och någon rekommenderade att ta bort tretexen som tydligen kan hålla lite lukt. Så vi tog bort allt till rå timmervägg och ”reglade” med 22mm plank (+ lite distansklossar för att få raka väggar), lukten försvann och detta gav oss tillräckligt med utrymme för att dra ny el och montera dosor (även om vi behövde fräsa bort lite i timmerväggen bakom ett par dosor). På reglarna satt vi OSB och 13mm gips.
Har inte ångat den lösningen men väggarna blev såklart lite tjockare och rummen mindre.
Har inte ångat den lösningen men väggarna blev såklart lite tjockare och rummen mindre.
Mycket bra lösning, helt rätt att ta bort gammal tretex.Pasjostrom skrev:
Men som gammal timmerman/snickare så kan jag upplysa om att ni läktade med 22mm läkt/brädor. Plank är minst 45X120 mm ... sorry jag bara måste korrigera ordvalet, absolut inget illa ment Kan dessutom upplysa om att frugan fortfarande kallar allting för plank, trots 40 års upplysningskampanj ...
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Ja ja, läkt, brädor, plankor, reglar... allt är ju gjort av träJohn Smith skrev:Mycket bra lösning, helt rätt att ta bort gammal tretex.
Men som gammal timmerman/snickare så kan jag upplysa om att ni läktade med 22mm läkt/brädor. Plank är minst 45X120 mm ... sorry jag bara måste korrigera ordvalet, absolut inget illa ment Kan dessutom upplysa om att frugan fortfarande kallar allting för plank, trots 40 års upplysningskampanj ...
En fundering. Vilket håll skall man "läkta" beror på hur det ser ut bakom antar jag?. Är det ren timmervägg bakom så är den antagligen horisontell så för å få jämnhet sätta läkten lodrätt. Är det stående plank bakom så får man sätta det horisontellt antar jag men man kan väl sätta gipsen "stående" iaf?Pasjostrom skrev:Jag stod inför samma problem som dig för några år sedan när vi renoverade - också timmerhus och tretex som var monterad utan reglar. Vi tyckte att huset luktade gammalt och unket och någon rekommenderade att ta bort tretexen som tydligen kan hålla lite lukt. Så vi tog bort allt till rå timmervägg och ”reglade” med 22mm plank (+ lite distansklossar för att få raka väggar), lukten försvann och detta gav oss tillräckligt med utrymme för att dra ny el och montera dosor (även om vi behövde fräsa bort lite i timmerväggen bakom ett par dosor). På reglarna satt vi OSB och 13mm gips.
Har inte ångat den lösningen men väggarna blev såklart lite tjockare och rummen mindre.
Hur gör man vid fönster osv. Jag tänkte isåfall försöka få bort foder å lister. Läktar man kant i kant med fönstret så man har ngt riktigt att skruva/spika fast fodret med igen?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Som du är inne på så kan du nog sätta läkten åt vilket håll som helst, beroende på vad som blir minst totalt jobb. Jag satte stående läkt på liggande timmer, sen ”liggande” OSB och ”stående” gips om jag inte minns fel (för det passade bäst med takhöjden). I ditt fall skulle jag sätta stående läkt och stående gips. Tänk bara på att skarva skivmaterialet över en läkt, oavsett om du har liggande eller stående gips.
Runt fönster får du sätta läkt runt hela, men sen måste du sätta ny salning gissar jag eftersom väggen blir tjockare än tidigare? Men ja, sätt läkten så att du kan fästa foder i den.
Runt fönster får du sätta läkt runt hela, men sen måste du sätta ny salning gissar jag eftersom väggen blir tjockare än tidigare? Men ja, sätt läkten så att du kan fästa foder i den.
Skulle du sätta stående läkt alltså även om bakomliggande är stående också?Pasjostrom skrev:Som du är inne på så kan du nog sätta läkten åt vilket håll som helst, beroende på vad som blir minst totalt jobb. Jag satte stående läkt på liggande timmer, sen ”liggande” OSB och ”stående” gips om jag inte minns fel (för det passade bäst med takhöjden). I ditt fall skulle jag sätta stående läkt och stående gips. Tänk bara på att skarva skivmaterialet över en läkt, oavsett om du har liggande eller stående gips.
Runt fönster får du sätta läkt runt hela, men sen måste du sätta ny salning gissar jag eftersom väggen blir tjockare än tidigare? Men ja, sätt läkten så att du kan fästa foder i den.
träffade en yrkesmålare idag som jag passade på att fråga lite om just detta caset. Enlgt honom så har de bredspacklat på tretex innan och målat MEN resultatet är helt olika. Ibland fastnar det ibland så spricker det eller lossnar inom kort. Så att ta bort tretexen är nog enda rätta alternativet trots allt. Funderade på om man kunde sätta ngn slags isoleringsskiva bakom gipset men som jag då fick till mig var att även om jag isolerar väggarna så är ju taket lika kasst å värmen går ju uppåt så det kanske inte är lönt att fundera på ens. Inte värt tiden eller pengarna det kostar så att säga. Tankar?
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Visst kan du tilläggsisolera invändigt, men jag skulle inte rekommendera det. Dels blir rummen mindre och dels flyttar du daggpunkten i väggen inåt i väggens konstruktion. Sen är frågan såklart också hur stor skillnad det blir i energiförbrukning och hur många år det tar innan du har ”tjänat in det”, antagligen finns det andra åtgärder som ger bättre avkastning.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Jag tror inte det har någon betydelse för din typ av vägg, men kanske någon annan har bättre kunskap!? Vad har du för takhöjd? Det känns enklare med stående gips som täcker hela höjden, så jag skulle kört stående läkt.H hakan3 skrev: