Hej
Jag har en trefaskompressor som jag vill byta handske på . Då det sitter en gammal handske inte fyrkantig men halvrund. Jag har nyligen fått nytt trefasuttag under proppskåpet och jag undrar kan man koppla lika dant som uttaget i handsken?
Finns det någon standardkoppling som man tillämpar?
(kontroll ifall elektrikern har haft en dålig dag) Hoppas frågan inte verkar korkad men man vill ju vara nogrann!
mvh elsmurfen

Nolla och jord MÅSTE sitta på avsedd plats, vanligtvis gulgrön och blå. Om det är en äldre maskin kan nolla saknas helt. De tre faserna kan du sätta i vilken ordning som helst, kolla att den går på rätt håll, annars växla två av dem.

"kolla att den går på rätt håll, annars växla två av dem. "
det var därför jag undrade om det fanns någon standard.
Har kollat febrilt på nätet
mvh
elsmurfen

Nix, inte i real life iaf. Det är bara att koppla.

Tetsa du noll & jord på avsedd plats sen tex svart brun vit/svart funkar inte det byt plats på tex svart & brun...En standard finns ju men sen kan ju någon som av en händelse bytt fasföljd i tex din kompressor...å då stämmer ju inte stdrd

Är det en riktig elektriker som har satt upp Europauttaget så är fasföljden också given i uttaget!

Vet dock att det slarvas med att kolla fasföljden, men i den perfekta världen skall alla vara likadana!

i verkliga livet är det ca 10% chans att trefasmotorn snurrar åt rätt håll när det är någon gammal grej eller gammal installation ;)

Det finns handskar med fasvändare, där man med ett enkelt handgrepp byter plats på två av stiften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.