Hej!
Jag har ett trefasuttag till spisen, där jag nu vill koppla in en micro (en fas) + induktionsspis (två fas).
Uttaget har 5 kablar (dragen nolla).
Kan jag återanvända gamla kontakten genom att koppla in båda i den?
Induktionsspisen har en manual där de kopplar en fas ihop med nollan (se bild) för att uppnå tvåfas.
Min tanke är alltså att använda den fas som är över till micron och koppla in dess nolla med spisens nolla (samt oanvända fas).
Så här tänkte jag alltså koppla in microns kablar (brun=fas, nolla ihop med spisen):
Min pappa mummlade även något om obalans i nollan, är det något jag borde tänka på?
Att nollan inte nödvändigtvis är redo att ta emot så mycket ström, då trefasen egentligen inte använt den.
mvh
Anders
Jag har ett trefasuttag till spisen, där jag nu vill koppla in en micro (en fas) + induktionsspis (två fas).
Uttaget har 5 kablar (dragen nolla).
Kan jag återanvända gamla kontakten genom att koppla in båda i den?
Induktionsspisen har en manual där de kopplar en fas ihop med nollan (se bild) för att uppnå tvåfas.
Min tanke är alltså att använda den fas som är över till micron och koppla in dess nolla med spisens nolla (samt oanvända fas).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här tänkte jag alltså koppla in microns kablar (brun=fas, nolla ihop med spisen):

Logga in
Skapa konto
Min pappa mummlade även något om obalans i nollan, är det något jag borde tänka på?
Att nollan inte nödvändigtvis är redo att ta emot så mycket ström, då trefasen egentligen inte använt den.
mvh
Anders
OK tackar för tipset!
Men kan det inte bli förvirrande för kommande boägare, att trefasuttaget bara är två fas?
Och att nollan är delad mellan dem (kanske inte spelar någon roll iofs).
Men kan det inte bli förvirrande för kommande boägare, att trefasuttaget bara är två fas?
Och att nollan är delad mellan dem (kanske inte spelar någon roll iofs).
Ah, parallellkoppla den fasen alltså?
Ja det verkar ju klokt, jag kör på det!
Ja det verkar ju klokt, jag kör på det!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Frågan är då bara vilken fas som ska användas till enfasuttaget för ugnen. Det gäller du att stickproppen till hällen kopplas så att den använder två faser medan ungen får den tredje.
Patrik o jag försöker sätta en standard för detta
http://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/21348-splitta-perilex.html
L3 till ugnen röstar vi på.
Du får alltså se till att koppla stickproppen så att hällen använder L1 och L2.
http://www.fluxio.se/forum/elinstallationer/21348-splitta-perilex.html
Vad gäller nollan.så kommer strömmen att variera från 0 amp till t.ex 16 amp beroende på hur olika faser belastas. Några exempel: en fas belastad med 16 amp ger en nollstöm på 16 amp men om alla tre faserna belastas med 16 amp då blir nollströmmen 0 amp eftersom som faserna är fasförskjutna 120 grader.
Medlem
· stockholm
· 101 inlägg
Hej, had du någon illustration för detta? Eller bild? Sånt är alltid hjälpsamt.Bo.Siltberg skrev:
Frågan är då bara vilken fas som ska användas till enfasuttaget för ugnen. Det gäller du att stickproppen till hällen kopplas så att den använder två faser medan ungen får den tredje.
[länk]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Den här bilden är kanske inte vad du söker, men det är ett sätt att fördela en spismatning till häll och ugn. Den är färdigkopplad till varje uttag.
Annars så ser man till att hällen får de två första faserna och ugnen den tredje.
Eller så är det denna bild du är ute efter där det framgår hur det är kopplat.
Notera att perilexuttag och perilexstickpropp är fullkopplad.
I hällens ände ser man till att den använder L1 och L2. Den grå ledaren undanstoppad (syns inte...)
(Perilexstickproppen måste inte vara fullkopplad. Om man mot förmodan har en fyrledarkabel med rätt färger så lämnar man stiftet för L3 tomt.)

Annars så ser man till att hällen får de två första faserna och ugnen den tredje.
Eller så är det denna bild du är ute efter där det framgår hur det är kopplat.
Notera att perilexuttag och perilexstickpropp är fullkopplad.
I hällens ände ser man till att den använder L1 och L2. Den grå ledaren undanstoppad (syns inte...)

Logga in
Skapa konto
(Perilexstickproppen måste inte vara fullkopplad. Om man mot förmodan har en fyrledarkabel med rätt färger så lämnar man stiftet för L3 tomt.)
Medlem
· stockholm
· 101 inlägg
Tackar och bockar, det hjälper när man ska prata med elektrikern
Klicka här för att svara