NB: Jag är värdelös på ström och eldragning, det är därför jag ställer dessa frågor, för att se vad som alls är möjligt att göra. Kommer självklart att anlita en elektriker om det blir läge, tänkte inte dra nåt själv.

Jag pysslar med smide hemma. På senare tiden har jag tittat en del på att skaffa en induktionsässja (https://www.derekmelton.com/my-induction-forge) då det verkar väldigt smidigt samt ger fin lokaliserad värme i stålet.

Problemet är strömmen till en sådan. De enkla enfas 220V, 15 kW-modellerna (vilka inte ÄR på 15kW har det visat sig, det är bara en skum modellbeteckning, 7 kW verkar vara mer korrekt) som är överkomliga i pris är främst gjorda för den amerikanska marknaden. Där kör man med enfas och hög strömstyrka. Dom vill ha en säkring på iallafall 32A. Väldigt ovanligt - och dyrt - här i landet. Det finns en 25 kW-maskin (som återigen inte faktiskt är på 25 kW...) som går på 380V trefas och jag vet ifrån en bekant som har en sån att den är inga problem att köra på vanligt 16A trefasuttag. Dock så är den maskinen väsentligt dyrare.

Så, i smedjan har jag 16A trefas (huvudsäkring i fastigheten 20A). Finns det något sätt att köra den billigare 220V-maskinen på denna men fördela belastningen mellan de faserna så att inte säkringarna far all världens väg? Nån form av transformator eller annan mackapär som man kopplar in 380V/16A till och får ut 220V/32A (eller liknande, jag är som sagt usel på ellära). Blir det en jättedålig/komplicerad lösning som blir dyr och funkar dåligt? Isåfall så lönar det sig ju att helt enkelt köpa maskinen som går på trefas från första början.

Hej, Kikade på alternativet att köra tre trafo vardera på 2500VA (32A x 230V / 3) en per fas
koppla in den på trefas och parallellkoppla utgångarna till 230V

Inköp ca 2000:- /st Vikt 26kg/st
Skulle bli en slant på 6000 ex frakt och 75kg klump ! Ändå är det billigt på TEM.EU

H håbbe1961 skrev:
Hej, Kikade på alternativet att köra tre trafo vardera på 2500VA (32A x 230V / 3) en per fas

Skulle bli en slant på 6000 ex frakt och 75kg klump ! Ändå är det billigt på TEM.EU
Haha, ja det skulle bli en sjyst klump att ha stående utanför smedjan. Nä, det lutar väl mer åt att jag får bita i det sura äpplet och sikta på en maskin som går på trefas ifrån första början...

H håbbe1961 skrev:

Den som kan sin ellära vet att det inte går att parallelloppla sekundärerna på detta viset. Du har samma fasförskjutning mellan sekundärlindningarna som på primärsidan.

• Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
Nä de e sant, måste nog till trefastrafo men tror att klumpen blir någorlunda lika stor i alla fall + kostnad

H håbbe1961 skrev:

Går verkligen det? De tre utgångarna kommer ju att vara fasförskjutna 120 grader/fas (Hoppsan, tvåa på den bollen...)

Tänkte tre in o en ut på samma järnkärna men blir nog inte en sinus ut utan tre fasskjutna. går nog ej det heller.

Sjuk grej men en 3-fasmotor kopplad till en enfas generator , heheh

H håbbe1961 skrev:
Sjuk grej men en 3-fasmotor kopplad till en enfas generator , heheh
Inte så sjukt egentligen. Det är så järnvägen får sin ström, åtminstone tills nyligen.

I dagens elektronikera så kör man en 3-faslikriktare och vidare till en inverter som genererar vad som helst, t.ex. 230V 50Hz enfas.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det blir troligen en rätt dyr utrustning. Kanske billigare att köpa den större värmaren som går på trefas direkt.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det blir troligen en rätt dyr utrustning. Kanske billigare att köpa den större värmaren som går på trefas direkt.
Jo, får nog bli så. Kostar dubbelt så mycket men finns det ingen enkel och effektiv lösning så blir det bäst. Ville bara vara säker på att det inte finns nån frekvensförknasare som man bara hade kunnat koppla in på trefasel och sen plocka ut enfas med högre ström i andra änden. Finns ju så många elektroniska lösningar idag, mitt senaste svetsinköp väger 1/4-del av min gamla Esab och klarar större strömstyrkor med lägre ström in tack vare inverterteknik.

H håbbe1961 skrev:

Schematisk bild av en transformator med Z-kopplad sekundär för 3-fas till 230V konvertering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med Z-kopplad sekundär ska det tydligen gå. Varje sekundär ska va på 115V för att summera 230V och man får ut 0,5 i effekt räknat på vad 3 faser är avsäkrat.
Så 5,5kW på 3×16A in. 230V 24A ut.
Känns som mycket fippel för lite kräm.

B Bjober skrev:
[bild]
Med Z-kopplad sekundär ska det tydligen gå. Varje sekundär ska va på 115V för att summera 230V och man får ut 0,5 i effekt räknat på vad 3 faser är avsäkrat.
Så 5,5kW på 3×16A in. 230V 24A ut.
Känns som mycket fippel för lite kräm.
Definitivt. Om jag skulle byta huvudsäkring till 25A... Skulle jag då kunna ta ut 25A enfas ifrån trefasuttaget om jag använder en sån där adapter med trefashandske på ena sidan och enfasuttag på andra? Kanske inte den mest optimala lösningen, men tänk också på att det handlar inte om att plocka ut 25A i timmar i sträck utan maskinen körs i 40-60 sekunder, sen får den en paus. De riktigt höga strömstyrkorna tas egentligen bara ut på ämnen som är 25-30mm tjocka (jag jobbar sällan med tjockare än 15-20).

Uttagen med trefas och enfasuttag får säkras 16 A ej mer. Ska du ha 25 A måste uttaget vara utfört för 25 A. Så i ditt fall skulle ett 32 A CEE uttag och maskinen ansluten via en 32A stickpropp fungera.

E elmont skrev:
Uttagen med trefas och enfasuttag får säkras 16 A ej mer. Ska du ha 25 A måste uttaget vara utfört för 25 A. Så i ditt fall skulle ett 32 A CEE uttag och maskinen ansluten via en 32A stickpropp fungera.
OK, så en lösning skulle då alltså se ut såhär: Säkra upp till 25A huvudsäkring (vad jag max får ha). Dra ut ett nytt trefasuttag för 32A. Använd sen en blå "trefas-till-enfas" adapter (en sån där med tre pinnar) för att koppla in maskinen. Och en sådan måste naturligtvis också installeras på själva maskinen då den kommer utan kontakt. 25A blir lite mindre än maskinen max kan dra, men å andra sidan gör den bara den när den går absolut max med grova material och det har jag inte planerat använda. Kostnad... 2000:- per år för större huvudsäkring. installation av huvudsäkring nån tusenlapp? Lite kabeldragning, tröga säkringar och en 32A kontakt... 2000:- till. Bara att sätta sig och räkna ut vad som blir mest ekonomiskt. Enfasmaskin plus elinstallation eller en ren trefasmaskin.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.