Hej,

i samband med badrumsrenovering tänkte jag dra en trefas-kabel från centralen (5x2,5) till ett ställe närmare badrummet och där vill jag dela upp det till tre enkelfaser. Är det OK att göra det i en kopplingsdosa?
Sedan vill jag övergå från kabel till slang och FK. Vilka dosor är bäst lämpade för denna övergång?

man bör inte använda splittade trefas grupper i onödan om man ändå måste göra detta så ska gruppen vara uppmärkt som en trefasgrupp gärna med trepolig säkring för att undvika missförstånd vid framtida arbeten

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
Finns det någon särskild anledning till att inte dra fram tre enfasmatningar? Som Andreas ovan skriver är det olämpligt att använda splittade trefasgrupper i en bostadsinstallation. Om man ska göra det ska lasterna på grupperna vara hyfsat jämt fördelade och liknande.

För att gå från kabel till dosa/slang är väl ett vanligt doslock med "näsa" det normala.

Tack för alla svar.
Jag drar fram tre enkelfasmatningar. I källaren vill jag gärna dra kabel som sedan på väg upp till badrummet ska övergå till slang/rör. Så det borde bli tre utanpåliggande dosor i källartaket och slang/rör därifrån.
Rekommenderar ni 10 mA eller 30 mA JFB?

30mA är för personskydd finns nog inga känsligare

Mikael_L
Jo det finns 10mA. Men både ovanligt och mycket dyrare.

Jag reagerade på två saker i tråden. Dels detta med en trefasgrupp för uppdelning. Det är som sagt en nödlösning att ta till om det inte går att få fram fler rör från centralen.

Men också på valet med 2,5 kvmm tråd.

Vad tänker du driva för förbrukare i badrummet?

Om vi har en "vanligt" badrum så räcker enfas 10A matning ganska långt, även om man har elgolvärme. Börjar man driva även bubbelbad med inbyggda värmare så kan det bli aktuellt med lite mer matning. Eller tvättmaskin, torktumlare osv.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.