Fick bytt elcentral till en modernare med JFB. Nu löser spishällen (Bosch Schott Ceran, äldre) JFBn direkt vid anslutning.

Tänkte först att det är säkert något paj i den gamla hällen som inte gett sig till känna.
Men så kollade jag hällens koppling. På färgerna ser det ut som 2N men svart, brun och blå är faser, så den är effektivt kopplad enligt schemat som 3N.

Sladden och Perilex-proppen saknar ett stift, den som för Perilex anges till N.
Förstår då varför JFB löser ut, eftersom spisens elektronik skickar nollströmmen på jordledningen.

Frågan är nu:
Det finns väl bara ett sätt att lösa detta, att byta till en Perilex-sladd/propp som har alla fem stift?
Uttaget självt har jag mätt upp att alla faser, jord och nolla finns korrekt.


Elektrisk anslutning av kabel till en öppen strömbrytare med synligt kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, byt till en korrekt sladd. Det där är inte alls okej.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Här är det nån som har fuskat...
Misstänker att det inte finns nolla i ditt uttag. Dra fram ny matning till uttaget + ny kabel med fem ledare.
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Här är det nån som har fuskat...
Misstänker att det inte finns nolla i ditt uttag. Dra fram ny matning till uttaget + ny kabel med fem ledare.
Matningen är okej (hoppas jag, utan att ha hunnit öppna uttaget). Det är en femledare till uttaget som är korrekt kopplad i centralen. Får undersöka uttagets koppling också.
 
Med tanke på att gulgrön används som både nolla och jord så känns det inte så säkert.
 
Öppnade uttaget och det är helt korrekt kopplat med nolla överst till vänster.
Så då är det bara en ny 5-ledarsladd/kontakt som behövs till spisen.
Fint!
 
Nissens
Vonelffors Vonelffors skrev:
Med tanke på att gulgrön används som både nolla och jord så känns det inte så säkert.
Gulgrön är ju inte ens kopplad till jordpunkten…
 
Nissens Nissens skrev:
Gulgrön är ju inte ens kopplad till jordpunkten…
Ännu värre
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nja, jag vet inte det. Nu blir det i alla fall inte spänningsförande av nollsläpp. Fel är det men om det skulle varit mindre fel att koppla nollan till jord är jag långt ifrån säker på.
 
Två fel är fortfarande två fel för mycket.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nja, jag vet inte det. Nu blir det i alla fall inte spänningsförande av nollsläpp. Fel är det men om det skulle varit mindre fel att koppla nollan till jord är jag långt ifrån säker på.
Den kan ju ev vara kopplad till chassiet, men det vet vi inte. Det vi vet är att den gulgröna kabeln inte är ansluten till avsedd jordpunkt. Det styrker väl tanken på att det är en amatör som varit i farten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.