764 läst · 7 svar
764 läst
7 svar
Trefas CEE uttag saknar nolla.
Har ett par maskiner (borr o såg) i källaren som är trefas. Har aldrig varit några problem. Noterade nu att CEE-uttaget inte har någon nolla ansluten. Det har bara tre faser plus jord.
Innebär detta någon risk eller några andra problem? Används ens nollan i en trefasapparat? Eller är den bara till för att man nån gång kanske vill köra enfas från uttaget?
Innebär detta någon risk eller några andra problem? Används ens nollan i en trefasapparat? Eller är den bara till för att man nån gång kanske vill köra enfas från uttaget?
Är det gamla Semko 17-uttag och handskar är de numera förbjudna. Risk att man får ström i sig. Rena 3-fas motorer använder t.ex. inte nollan. https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/semko-17-don-pa-loppmarknad/
Fempoliga. Får ta hit en elektriker som får byta till 4-poliga. Sökte runt här på forat och inser att det sitter fel uttag. Och att jag har fel förlängningskabel.J Josth skrev:
Det vore såklart det bästa, men nuvarande dragning gjordes då huset byggdes. Ledningen går genom två st tjocka betongväggar och ett "ventilationsvalv". Så det känns som ett jobbigt projekt. Speciellt eftersom jag inte har någon glädje av nollan till mina maskiner.K Kane skrev: