janwide
Har ett par maskiner (borr o såg) i källaren som är trefas. Har aldrig varit några problem. Noterade nu att CEE-uttaget inte har någon nolla ansluten. Det har bara tre faser plus jord.
Innebär detta någon risk eller några andra problem? Används ens nollan i en trefasapparat? Eller är den bara till för att man nån gång kanske vill köra enfas från uttaget?

janwide
J Josth skrev:
Är det gamla Semko 17-uttag och handskar är de numera förbjudna. Risk att man får ström i sig. Rena 3-fas motorer använder t.ex. inte nollan. [länk]
Det är inte gamla uttag.

Bra. Är det 4-poliga eller 5-poliga CEE-uttag du har? 5-poliga utan att nollan är ansluten kan orsaka allvarliga problem om man t.ex. ansluter en byggcentral eller spis där.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
janwide
J Josth skrev:
Bra. Är det 4-poliga eller 5-poliga CEE-uttag du har? 5-poliga utan att nollan är ansluten kan orsaka allvarliga problem om man t.ex. ansluter en byggcentral eller spis där.
Fempoliga. Får ta hit en elektriker som får byta till 4-poliga. Sökte runt här på forat och inser att det sitter fel uttag. Och att jag har fel förlängningskabel.

janwide janwide skrev:
Fempoliga. Får ta hit en elektriker som får byta till 4-poliga. Sökte runt här på forat och inser att det sitter fel uttag. Och att jag har fel förlängningskabel.
Varför inte dra fram en nolla i stället?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
janwide
K Kane skrev:
Varför inte dra fram en nolla i stället?
Det vore såklart det bästa, men nuvarande dragning gjordes då huset byggdes. Ledningen går genom två st tjocka betongväggar och ett "ventilationsvalv". Så det känns som ett jobbigt projekt. Speciellt eftersom jag inte har någon glädje av nollan till mina maskiner.

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Nissens
J Josth skrev:
Är det gamla Semko 17-uttag och handskar är de numera förbjudna. Risk att man får ström i sig. Rena 3-fas motorer använder t.ex. inte nollan. [länk]
CEE uttag står det ju…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.