Hej!
Jag har köpt ett fint gammalt hus från slutet av 50-talet. Det är inte renoverat sedan 90-talet så det behöver fixas för 2030 and beyond. Det ska bli ett väldigt roligt projekt.
Huset har källare, med ingång både ute och inne. Det var bara så att huset jag ville ha råkade ha källare under sig. Jag har aldrig haft källare och personligen ser jag inte att jag kommer använda den till något annat än lite förvaring och att tvätta (har dock funderat på att flytta upp tvättstugan, men det är för en annan tråd).

Jag funderar på att sätta igen den invändiga trappan så att där kan bli en liten hall och flytta sovrumsdörrarna så de får ingång därifrån istället samt göra en walk in closet i slutet av den.

De praktiska frågorna:
Golvet mellan boplanet och källaren är 30 cm betong. Jag tänker mig att man fäster reglar i betongen längs långsidorna (ca 4 m) och sen så många golvreglar som krävs på tvären längs hela längden. Därefter på med skiva och golv. Isolering underifrån. Är det så ni hade gjort jobbet, eller har jag missat något?
Finns det någon anledning relaterat till tex luftcirkulationen eller annat som gör detta till en dum idé?

Användarfrågan, eftersom källare är en uppenbar blind fläck hos mig:
Kommer ev framtida spekulanter på huset förfasa sig över att det bara finns ingång utifrån och därför rata huset pga detta?

Vore supertacksam för input!

/P.

Ps. Om någon undrar "varför i hela friden?" så är mina två största anledningar dessa: 1) sovrumsdörrarna går rakt ut i hallen, bara några meter från både köket och ytterdörren. Jag har bara haft det så i en av mina tidigare lägenheter. I småhus känns det på något vis naket att de ligger så nära ytterdörren (och gör det för enkelt för ett psycho att hitta rakt in i sovrummet 😜). Genom att flytta sovrumsdörrarna skulle rummen få en lite mer privat känsla, samt behövlig förvaring. 2) jag kan lika bra använda ingången utifrån, då det mesta som hör hemma i en källare enligt mig används utomhus.

Ger samma råd vi brukar ge till alla som köpt nytt. Bo in dig i minst ett år innan du gör drastiska förändringar. Man brukar alltid kunna hitta enklare små fixar som ger mycket ändå. Spara de stora ingreppen tills du verkligen vet vad du vill prioritera.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Sätter du igen den invändiga trappan kommer du svära åt det i framtiden.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Det är nog inte så svårt att lösa och du är väl inne på rätt lösning. Några framtida köpare skulle se det som positivt med en hall/garderob i stället för trappa och andra, som jag, vill gärna kunna nå källaren inifrån.

Mitt råd är att bo där ett tag och låt nuvarande planlösning sätta sig. Du kan ju slippa att psykskallar glor in i sovrummet genom att stänga dörren. Du kommer någon gång en snöig och kall dag i vinter svära över att du inte kan hämta vad det nu är i källaren för att trappan är borta.

Om det ändå behöver fixas en massa i huset kanske du kan ta andra saker först. Om inte annat är det kansk bra med en tillgänglig källare under renoveringen.

• Gilla
Nya husägaren
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Sätter du igen den invändiga trappan kommer du svära åt det i framtiden.
Vad är främsta anledningen till det då tror du? Glömde nämna att huset ligger söder om Malmö, så det är iaf osannolikt att snörelaterade problem skulle vara anledningen till mina svordomar ;)

N Nya husägaren skrev:
Vad är främsta anledningen till det då tror du? Glömde nämna att huset ligger söder om Malmö, så det är iaf osannolikt att snörelaterade problem skulle vara anledningen till mina svordomar ;)
Det finns ju annan nederbörd än snö. Men oavsett om du bortser från väder och vind så är det väldigt praktiskt att kunna gå ner i källaren utan att först behöva ta på sig skor och ta sig ut och låsa upp källardörren. Som redan sagts tidigare bo in dig i huset först innan en sådan åtgärd. Jag skulle aldrig fimpa den inre trappan men då springer jag i källaren flera gånger om dagen 😋

• Gilla
Nya husägaren och 3 till
  • Laddar…
Jag har hus med källare med bara utvändig källartrappa. Och jag hatar detta. Min källare är ovärderlig med plats för extrafrys, ölförråd, verkstad, och annan förvaring. Det är ett elände att varje gång behöva ta på sig ytterskor, ytterkläder efter säsong.
Jag älskar min källare och skulle aldrig kunna tänka mig i hus utan. Har faktiskt flera gånger tänkt att bygga invändig källartrappa.

• Gilla
  • Älska
Nya husägaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.