Hej,

jag vill bygga tre gröna apparatdosor i bredd bakom en skiva. Hakar man dem i varandra så sticker stosorna uppåt och nedåt. Men hur fäster man de? Jag trodde man bygger kortlingar mellan reglarna men de koliderar ju med stosarna.
Hur gör ni?

Kottling bakom dosorna, eller fäst första dosan i sidoregeln och sätt dit de andra efter

Ta en annan typ av dosa eller såga av stosarna åt ena hållet.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag "gillar" kottling bakom dosorna OM det får plats, annars en dosa som man kan sätta kottlingen på vilken sida man vill typ VP2

Jag använder VP2, då kan man fästa dosorna hur man vill. De gröna dosorna får du haka i varandra och såga av stosarna som sitter i vägen för kottlingen som Fotografen skriver.

Vad är SAOL??????
Och länken till Jula visar just en "plastkottling" en kottling kan ju i princip se ut hur som helst och vara av dom flesta material. Det är väl i första hand funktionen som ger den namnet.

tommib
Svenska Akademins Ordlista
Vad jag tror att Thomas är ute efter är att alla skriver "kottling" när han (och jag, och diverse andra källor) vill skriva "kortling"...

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Den här apparatdosan från Biltema löser nog ditt problem utan att behöva såga i dosorna.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Apparatdosa-Flex-2000022778/

Men jag funderar på om det behövs något kopplinsstycke för att sätta ihop dosorna med varandra, och om Biltema har detta i så fall.

Själv har jag aldrig riktigt gillat den där ABB-dosan. Men ibland passar den bra i något speciellt montage och blir använd. :)

Tack tommib då är jag med, vad det kallas beror nog mer på ort än på vad det ev står i någon ordlista. Jag hörde aldrig talas om kortlingar förrän i mycket mogen ålder medan kottling lärde jag mig så fort jag satte min fot på min första byggarbetsplats (y)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag har lyckats lägga en bräda bakom dosorna så kunde jag fästa dosorna i brädan. Sitter bomsäkert. Tack för tipsen!

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.