Har en liten trädgård på ca 150 kvadrat men då jag bor i kedjehus så har jag helt separata gräsytor fram och bak. Den bakre skulle isåfall ha laddstationen då den är störst och den främre skulle bli biyta.
Grejen är den att biytan är 50-60 kvadrat och då jag måste lyfta dit roboten själv undrar jag ju självklart hur ofta man kan behöva lyfta dit den. Kollar på Gardena R50Li och den klipper en timme per laddning och ca 32 kvadrat per timme.
Det känns ju som att man måste lyfta dit den för en full körning varannan dag åtminstone. Men mycket tacksam för info och tips om just detta.
 
Köp en handjagare - bli av med lite sommarfett ;) Köp en utlandsresa för pengarna, lägg på dig lite igen...
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Är för att kunna få en finare gräsmatta och inte för att jag inte har tid att klippa. Min tomt ligger så lågt att även när det är torka på sommaren är det fortfarande fuktigt i gräset. Så det växer rejält, mossa som är svår att bli av med samt att det blir jobbigt att klippa när det regnar ofta.
Har en fin Husqvarna bensinklippare idag och vid två klippningar i veckan får den ändå kämpa ibland.
 
Skojade lite, jag gillar mossa, då växer det inte så mycket eller alls! Om du inte hittar någon bra eller prisvärd kolla in batteridrivna , dom kan ta lågt och du slipper bränsle, olja, oljud m.m.
 
S
skippa gräset?
eller grässorten siesta
 
Redigerat av moderator:
Nja gräset skippar jag inte, ska ju inte se ut som ett grusupplag som allt fler trädgårdar gör. Gräset är inte så gammalt och är väldigt bra så det sår jag helst inte om igen.
 
Vilka tråkiga svar du fått. Har man gräs måste det klippas oavsett hur liten ytan än är och varför inte med en robot?!
Gardenan du är inne på kommer klara jobbet bra, hur ofta du behöver ta biytan är ju svårt att sia om men några gånger i veckan blir det ju.
 
Jo jag hade ju hoppats på två dagar i veckan att lyfta över den. Men det räcker väl knappast med två timmar i veckan utan att man antingen får lyfta över den en timme varannan dag eller låta den köra flera laddningar där dom två dagarna vilket dock blir mycket bärande fram och tillbaka.
 
Verkar superknöligt att hålla på att flytta en robotklippare fram och tillbaka, förtar ju mycket av poängen. Så köp två billigare istället, du har inga större ytor så det tror jag är en bättre lösning. Eller köp två Gardena R50Li.
 
S
har man inte tid med klippa gräset på en sån liten yta du verkar ha,
så kanske man ska tänka om
 
SBH skrev:
har man inte tid med klippa gräset på en sån liten yta du verkar ha,
så kanske man ska tänka om
Om du inte läser vad man skriver behöver du inte svara. Är för att få en finare gräsmatta inte för att jag inte hinner klippa. Kom tillbaka när du har några seriösa svar.
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
S
Originalet skrev:
Om du inte läser vad man skriver behöver du inte svara. Är för att få en finare gräsmatta inte för att jag inte hinner klippa. Kom tillbaka när du har några seriösa svar.
ja. kan du inte klippa den lilla ytan med manuell gräsklippare???
 
En bra och välslipad handjagare ger bättre klippresultat än en bensinklippare eftersom handjagaren klipper fina snitt istället för att slita av gräset, och klipper du den lilla ytan två eller tre gånger i veckan är det möjligt att du får en ännu finare gräsmatta jämfört med en robotgräsklippare. Om ytan bara är 50 m2 borde du dra av den på max 5 minuter. Det korta lilla gräsklippet låter du ligga kvar. Se till att köpa en ordentlig bara, inget Biltema-skräp.

Alternativet är att köpa två små robotgräsklippare så får de klippa varsin sida av tomten. Jag skulle valt två st Gardena R40 eller R50 eller en Worx om du är beredd att sparka till den några gånger i veckan för att den kört fast. Kanske finns det begagnade exemplar billigt med.

Att manuellt bära över den till lilla ytan kommer göra dig galen då du några dagar i veckan kommer få springa och bära den fram och tillbaks konstant. Du skulle ju kunna börja med detta sen köpa en robot till nästa säsong när du tröttnat.
 
Redigerat:
SBH skrev:
ja. kan du inte klippa den lilla ytan med manuell gräsklippare???
Varför ska du överhuvudtaget behöva ha åsikter om hur TS väljer att klippa sitt gräs? Om du inte har nåt meningsfullt att komma med kan du väl bara avstå från att skriva i tråden:banghead:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har ungefär samma upplägg, Kedjehus med knappt 180 kvm på baksidan och runt 50 fram. Hade en handjagare tidigare men lessnade på den för 5 år sedan och köpte en Gardena 40. Ett köp jag aldrig ångrat och begriper inte idag att det finns folka som köper annat än robot. Framsidan fortsatte vi med handjagaren och drog av den nån gång i veckan om vi var hemma.
Jag reser i jobbet med ca 100 nätter per år och tanten har ett arbete med ansvar på en butik och en grabb på 7 som går i skola, fritids och allt det där andra. På semestern så är vi borta i stort sett 5 veckor med husvagnen och när vi kommer hem så har vi fortfarande kvarterets finaste gräsmatta, förutom fram då.... På framsidan ska vi gräva bort gräset och göra en trädgård med krossprodukter så vi slipper det jobbet.
Så kontentan är.. Bara för att man har liten gräsmatta så behöver inte det betyda att man inte kan finna ett behov av en robot, speciellt om man gillar att ha det fint och rejält...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.