1 804 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Trassel med avlopp i köket. Felsökningshjälp efterlyses!
Upptäckte för en tid sedan att när diskmaskinen skulle tömma att det svämmade över i diskhoarna. Har nu rivit ner alla delar i vattenlåset för de två hoarna och rengjort alla delar och har också kört en rörrensare (manuell, typ fjäder) i avloppet från köket till stammen. Spolar man vatten med slang ner i avloppsröret (som kommer upp ur golvet) så rinner vattnet undan utan problem. Men när man sätter tillbaka slangen från vattenlåset i avloppsröret och spolar i hoarna dröjer det inte många liter innan vattnet slutar rinna ur och börjar fylla hoarna. Efter 5-10 minuter har det dock sjunkit undan.
Vad är nästa steg i felsökningen???
Skall man skaffa rörspolare till högtrycken och se till att avloppsröret blir ordentligt rensat?
Vad är nästa steg i felsökningen???
Skall man skaffa rörspolare till högtrycken och se till att avloppsröret blir ordentligt rensat?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Det låter som ett klassiskt fall av stopp längre ned på köksstammen. Troligen fett från köket. Spolbil om du inte vill försöka själv med högtrycken och en spolslang.
Du kan ju försöka med stora mängder kokande vatten också, men prognosen är inte så bra.
Du kan ju försöka med stora mängder kokande vatten också, men prognosen är inte så bra.
Hade exakt samma bekymmer för några veckor sedan. Slutade med att en slamsugarfirma fick komma förbi och lösa problemet, som mycket riktigt var fett som samlats längre ner på stammen.
Det som förvånade mig var att de använde dammsugare för att få bort stoppet. Hade utgått från att de skulle använda högt tryck.
Detta gällde ett flerfamiljshus.
Det som förvånade mig var att de använde dammsugare för att få bort stoppet. Hade utgått från att de skulle använda högt tryck.
Detta gällde ett flerfamiljshus.
Det var ju min första tanke också när alla delar direkt under diskbänken är rensade nu. Men det som får mig förundrad är att vattnet rinner undan om man spolar med slang direkt i avloppet....;(Claes Sörmland skrev:
Skall se om jag får tag i en spolslang på hemvägen.
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Skillnaden mellan när du spolar med slangen, och när avloppet med vattenlås är monterat. Kan vara avluftning. Om det är nästan stopp längre in i röret, så fyller vattnet hela ytan av röret vid stoppet. Om det då inte kan komma in luft bakifrån, så kan det stoppa upp flödet. När du spolar med slang, så kommer det även in luft, alternativt kan luft komma ut då. När du kopplar ihop med vattenlåset, kommer ingen luft in/ut.
Har också funderat på avluftningsproblem men bräddavloppet på diskhon gör ju att det är fritt från det hållet. Nu har jag i alla fall bokat en rörrensslang till högtrycken så i morgon kväll blir det cirkus i köket!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Ja det är typiskt när det inte är helt stopp utan finns ett litet hål kvar någonstans längre ned. Som hempularen skriver så kan du fylla hela röret ovanför stoppet när du tar bort vattenlåset. Det bildar en vattenpelare som trycker vattnet genom strypningen.K Kane skrev:
Kopplar du på vattenlåset så måste ditt vatten kämpa mot luften som byggs upp mellan mellan vattenlås och den av vatten blockade strypningen längre ned.