Byggt om ett havererat SPA till en fungerande badbalja.

När vi köpte vårt hus 2002 fanns det ett Sundance SPA som var specialinstallerat på huskroppens uteplats under tak. Man hade flyttat ut alla pumpar och styrning från badet till en gjuten grop under altangolvet. Slangarna och kablar gick i tre kulvertar in till karet. Karet står helt nedsänkt i en måttanpassad gjuten form. Installationen i pumprummet var inte av speciellt professionellt gjord. Inga avstängningar för vattnet utan det blev att tappa hela systemet så fort något behövdes åtgärdas.Hela systemet vara bara utslängda på gropens botten. Mycket fukt och smuts samlades där.

I våras så gick hela systemet sönder. Fukten och åldern hade gjort sitt. Allting utom luftpumpen åkte på tippen. Så det behövdes fattas några beslut.

Att installera ett helt nytt system med ett par nya tvåhastighets pumpar och styrenhet med mera skulle kosta runt 40000:-. Kändes inte helt rätt att investera så mycket pengar även om själva karet hade åldrats med värdighet. Ser faktisk helt nytt ut på ytorna.

Ett förslag var att slänga ut karet och lägga golv över hålet. Efter lite sökande på nätet föddes tanken att göra om karet till en badbalja med luftbubblor från den räddade luftpumpen.

Till det behövdes en ny centralenhet med värmare och panel, cirkulationspump och ett enklare filtersystem då dom gamla stora filtren var väldigt dyra och svåra att få tag på. Samtidigt var det viktigt att alla ingående/utgående slangar fick cirkulation. Stillastående vattenfickor i ett bad är ju ingen höjdare.

Här kommer några bilder på hur den tidigare installationen var utförd.

Oorganiserade och smutsiga rör, pumpar och elkablar i en grop för ett utomhus-SPA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt grått SPA-badkar med munstycken och kontrollpanel, utan vatten, sett ovanifrån.
Skapa konto
Ett grått inbyggt SPA-badkar på en uteplats med öppet lock och tomma slangar synliga, omgivet av utemöbler.
Skapa konto
Uteplats med trägolv som visar ett nedsänkt Sundance SPA och en öppen lucka där pumpar och slangar i en gjuten grop syns.
Skapa konto
Bild på gammal SPA-installation med pumpar och sladdar i en oordnad och smutsig grop.
Skapa konto
Gjuten grop under altangolv med slangar, kablar och äldre pumpar från ett SPA-system.
Skapa konto
Grov installation av SPA-utrustning med pumpar och slangar under altangolv.
Skapa konto
Äldre, smutsig pump och rörinstallation i en grusig grop under ett trädäck, med synliga kablar och sladdar.
Skapa konto

I nästa inlägg kommer jag att beskriva hur ombyggnaden gick.

Fortsättning följer.................

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Efter mycket forskande på nätet hittade jag Pool och Fritid i Sätra där jag fick kontakt med Micke. Jag åkte dit med en massa bilder och tankar/funderingar. Micke tog sig verkligen tid att analysera mitt problem och kom med en lösning.
Bra service och inställning när man som bäst behöver den!

Som centralenhet med inbyggd 3kW värmare föreslog han Balboa BP6013Gi som kunde styra både cirkulationen och min gamla luftpump som fortfarande fungerade. Enheten har också en display som monterades i det gamla karet.

En cirkulationspump Aquq Plus 6-250W sattes också in i kedjan. Två stora avstängningsventiler samt en massa 50mm rördelar hamnade också på inköpslistan.

Priset för hela paketet landade på ca. 7000:-. För mig var detta en klart bättre lösning än att lägga ut ca. 40000:- för lite massage. Att också kunna använd den gamla luftpumpen i det nya systemet var en bonus.

Så till jobbet.

Först togs alla gamla komponenter bort förutom luftpumpen. Hålet städades och tvättades rent.

Dom fyra gamla styva 60mm PVC slangarna kortades av till rätt längd. Därefter byggde jag ihop hela systemet på en liten hylla av tryckt trä. Att ha allting samlat på en platta underlättar säker i framtiden vid service. Då är det bara att stänga huvudventilerna och lyfta upp hela systemet till markplan. Ett litet avtagbart tak fixades för att skydda systemet mot nederbörd genom altangolvet.

En poolvärmesystemenhet monterad på en liten trähylla utomhus, med synliga rörkopplingar och en skyddande överbyggnad.
Skapa konto

Systemet byggdes med 50mm rör och anslutningen till dom befintliga slangarna ordnade jag genom att föra in rör i dessa. För att få dessa kopplingar täta satte jag på breda rostfria slangklämmor men det var ändå svårt att få tätt. Jag skar då ut betydligt smalare omsvep av ett uppskuret 70mm avloppsrör som fick läggas mellan slangarna och slangklämmorna. Då blev trycket på slangen mot röret betydligt kraftigare och efter uppvärmning av vattnet mjuknade dom gamla slangarna och det gick att spänna så att allting blev tätt. All eldragning samlades i en väl uppmärkt kopplingsdosa. Signalkabeln för display och huvudenheten var lite för kort men gick enkelt att förlänga.

Samlat system med pump, rör och kopplingsdosa under altan som renoveringsprojekt för badtunna.
Skapa konto

När jag ändå höll på ville jag förändra filtersystemet till det enklare Det gamla filtret var STORT och väldigt svårt att tvätta och rensa och ganska dyrt. I och med att karet numera endast har en cirkulationspump så blir inte genomströmmingen alls lika kraftig som när höghastighetspumparna öste på.

Ett nyinstallerat filter i ett spa, med anslutna rörkopplingar och väl ordnad eldragning synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Jag hittade ett betydligt mindre filter med skruvanslutning och en ny anslutning till karet fixades med lite rörkopplingar. Dom nya filtren kostar ungefär 1/3 av det gamla och är betydligt lättare att underhålla. Numera har jag fyra filter som cirkulerar och byts betydligt oftare. Kostnaden för nya filter och anslutningskoppling hamnade på ca. 1500:-
Slutnotan för hela kalaset hamnade på ca. 8500:-. Klart acceptabelt! Ett lyckat "Downsizing" projekt!

Balboa-badcentralenhet med display på 40,1 grader och bubbligt vatten med rosa belysning i ett spabad.
Skapa konto

Hur fungerar då det hela? Alldeles utmärkt! Badandet har blivit lugnare och tystare i en mer avslappnad stämning. De gamla pumpljuden/tjuten är det skönt att ha blivit av med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.