K
Vi flyttade till ett hus byggt 07 förra året.
Huset har en frånluftvärmepump och en vanlig varmvattenberedare i serie (tror att de tidigare ägarna la till den extra varmvattenberedaren på grund av bubbelbadkaret).

Om vi spolar i handfatet eller duschen längst bort från värmepump och varmvattenberedare så tar det en stund innan vattnet blir varmt. Då jag tidigare bott i lägenhet och samt ett 70-tals hus när jag var liten så är detta inget som jag tänkt så mycket på utan bara accepterat.

Nu har jag fått klart för mig att det finns VVC i huset men som verkar vara trasig.
När kontakten till pumpen är i så vibrerar den lätt och det känns som att det cirkulerar vatten i rören.
Däremot så verkar det inte göra någon skillnad om jag vrider på vredet för att öka eller minska värmen, termometern verkar stå på 20grader oavsett vad jag gör (och om jag känner på röret så blir de inte varmt).
Integrerad hyllplats och diverse VVS-installationer i vit skåpsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till att börja med, vad kan vara fel och hur kan det åtgärdas?

Men i och med att jag inte direkt brytt mig om de extra sekunderna för att få varmvatten så här långt så kanske det inte är värt att nyttja VVC. Vad jag förstått så ger VVC en del värmeförluster?
Går det i så fall att koppla ur VVC pumpen eller kan man få problem med legionella eller liknande om det blir stillastående vatten?

Vattnet går rakt igenom en stängd pump. Laga inte, (om du inte har fast elpris dvs). Du kan räkna ut förlusten om du vet hur långa rör du har och dimensionen på desamma.

K
I InsidersUnited skrev:
Vattnet går rakt igenom en stängd pump. Laga inte, (om du inte har fast elpris dvs). Du kan räkna ut förlusten om du vet hur långa rör du har och dimensionen på desamma.

Menar du att vatten går igenom pumpen om jag drar ut kontakten?
Cirkulerar vattnet tillräckligt i VVC rören när jag öppnar och stänger andra kranar i så fall?

Nej jag menar att flödet i en trycksatt ledning som passerar en pump går rätt igenom. VVCn är en returslinga från den delen av dina rör som är längst bort. Du har vatten i kranarna oavsett om pumpen är av eller på .

Schematisk bild av VVC system med pump, värmeväxlare och markerade ledningar för varmvatten och kallvatten.

K
I InsidersUnited skrev:
Nej jag menar att flödet i en trycksatt ledning som passerar en pump går rätt igenom. VVCn är en returslinga från den delen av dina rör som är längst bort. Du har vatten i kranarna oavsett om pumpen är av eller på .
Jag har koll på att VVCn är en returslinga som bara ska cirkulera vattnet och inte har något med om jag får vatten i kranarna eller ej. Frågan är om vattnet i VVCn rör sig tillräckligt bara genom att varmvattenledningen som den är kopplad till är trycksatt.

Om det är så kan jag alltså koppla ur VVC pumpen utan att riskera något förutom att jag får fortsätta vänta på varmvatten.

I InsidersUnited skrev:
Nja, under den tid av året då det krävs uppvärmning så kostar VVCn inget, utan all värmeläckage blir till uppvärmning av bostaden.

Under den tid det inte krävs någon uppvärmning, så blir inte all värmeläckage förluster utan man behöver räkna på hur mycket mindre vatten behöver spolas för att få fram VV när VVCn är igång kontra när den är avstängd.

Sen går det även att lägga in tex en timer som drar igång VVCn vid valda tidpunkter.
Men det är också en kostnad.

Sitter det ingen backventil eller annat som hindrar flödet så borde det fördelas mellan de två rören så att det blir tillräcklig omsättning när du använder varmvatten för att förhindra tillväxt.
Spola vatten och känn om båda rören blir varma.

Om du ska koppla ur VVC'n på grund av risken för legionella så måste du kapa rören så det inte blir några långa avstick med stillastående vatten. Annars är risken att du försämrar läget jämfört med att bara låta pumpen stå still.

Redigerat:
K Krille.S skrev:
Frågan är om vattnet i VVCn rör sig tillräckligt bara genom att varmvattenledningen som den är kopplad till är trycksatt.
Nej, VVCn fungerar inte om VVC-pumpen står stilla. Det är nämligen ingen tryckskillnad på vattnet.

K
useless useless skrev:
Sitter det ingen backventil eller annat som hindrar flödet så borde det fördelas mellan de två rören så att det blir tillräcklig omsättning när du använder varmvatten för att förhindra tillväxt.
Spola vatten och känn om båda rören blir varma.

Om du ska koppla ur VVC'n på grund av risken för legionella så måste du kapa rören så det inte blir några långa avstick med stillastående vatten. Annars är risken att du försämrar läget jämfört med att bara låta pumpen stå still.

Vad jag kan se så sitter det ingen backventil, kan det sitta på något annat ställe längst rören?
Så rent teoretiskt så bör vattnet i VVC röra sig tillräckligt om jag kopplar ur pumpen?
Att börja kapa rör känns ju som ett större jobb än att ta hit någon som kan få fart på värmen i VVC.

Tror alla att det är pumpen det är fel på eller kan det vara fel på termostatventilen eller något annat?

K Krille.S skrev:
Vad jag kan se så sitter det ingen backventil, kan det sitta på något annat ställe längst rören?
Så rent teoretiskt så bör vattnet i VVC röra sig tillräckligt om jag kopplar ur pumpen?
Att börja kapa rör känns ju som ett större jobb än att ta hit någon som kan få fart på värmen i VVC.

Tror alla att det är pumpen det är fel på eller kan det vara fel på termostatventilen eller något annat?
Backventilen kan sitta i ventilblocket som har manometern och den röda injusteringsratten.

Med avstängd cirkulationspump samt utan backventil så kommer det bara vara flöde i rören när det tappas varmvatten, störst flöde kommer det att vara i ordinarie VV-ledning, det kommer bli lägre flöde i VVC-ledningen, dels pga troligen längre ledning, dels pga att VVC-ledningen brukar vara i klenare dimension.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.