Vi har nyligen flyttat in i ett hus från 50-talet, där samtliga renoveringar är gjorda på 70-talet eller tidigare.
I köket ligger en vinylmatta som vi misstänker innehåller asbest och som vi inte tänkt riva ut i nuläget och därför tänkt att den inte utgör någon fara så länge den ligger där den ligger.
Men.. till saken hör att när vi drog ut kylen idag så såg vi att en del av mattan har skadats och och att fiber blottas, yta på totalt ca 45cm. Dumma som vi är dammsög vi bakom kylen och på den skadade delen av mattan och har sedan använt samma grovsammsugare runtom i stora delar av huset efter det. Vi fick totalt hjärnsläpp. Är nu rädd att vi spridit asbest i hela huset och då det förekommer heltäckningsmattor i flera rum är det inget som enkelt städas bort nu i efterhand heller.
Vad kan vi göra för att minska risk för spridning? och hur bör vi hantera grovdammsugaren? Är den ”körd” eller kan vi göra något för att minimera risk för spridning även där?
Sen tänkte jag även om ni tror att tejpa för den trasiga delen med silvertejp är ett ok skydd tillsvidare? Golven ska på sikt bytas ut helt i samband med mer omfattande köksrenovering och tanken är att då ta dit någon som får se till att de rivs ut på rätt sätt och minimera risk för spridning.
Men vill hitta ett sätt som fungerar tillsvidare utan att utgöra någon större fara för exponering.
I köket ligger en vinylmatta som vi misstänker innehåller asbest och som vi inte tänkt riva ut i nuläget och därför tänkt att den inte utgör någon fara så länge den ligger där den ligger.
Men.. till saken hör att när vi drog ut kylen idag så såg vi att en del av mattan har skadats och och att fiber blottas, yta på totalt ca 45cm. Dumma som vi är dammsög vi bakom kylen och på den skadade delen av mattan och har sedan använt samma grovsammsugare runtom i stora delar av huset efter det. Vi fick totalt hjärnsläpp. Är nu rädd att vi spridit asbest i hela huset och då det förekommer heltäckningsmattor i flera rum är det inget som enkelt städas bort nu i efterhand heller.
Vad kan vi göra för att minska risk för spridning? och hur bör vi hantera grovdammsugaren? Är den ”körd” eller kan vi göra något för att minimera risk för spridning även där?
Sen tänkte jag även om ni tror att tejpa för den trasiga delen med silvertejp är ett ok skydd tillsvidare? Golven ska på sikt bytas ut helt i samband med mer omfattande köksrenovering och tanken är att då ta dit någon som får se till att de rivs ut på rätt sätt och minimera risk för spridning.
Men vill hitta ett sätt som fungerar tillsvidare utan att utgöra någon större fara för exponering.
Jag tror inte att ni har spridit nåtonting någonstans, har även svårt att tro att det är asbest i plastmattan men vill ni vara helt säkra så skicka in ett prov till närmaste labb. Kostar inte mycket och då vet ni med säkerhet vad det är ni har att hantera. Men oroa er inte för spridningsrisk, det finns mer asbest i betongen, takbeklädnan, murar, berg osv än vad ni möjligtvis har spridit ut. Alltså ni andas in asbest i mängder utomhus men en sådan utblandad mängd att kroppen hanterar det som slaggprodukt.
Tack! Vi vet säkert att inget är gjort senare än 1977, så mattan är från då eller tidigare. Under den ligger ännu en vinylmatta, troligen den original från 59, medan kök och senaste mattan skulle jag tippa på är ”uppfräschat” någon gång mellan 1970-1977.BirgitS skrev:
Ja, den förutsätter vi är asbest men vi har fått höra från många att den nyare sannolikt kan innehålla det med. Vi kommer inte riva upp den nedre från 59 och den sitter fast ordentligt och är täckt. Så vi avvaktar med prov på den tills vi eventuellt vill riva ut den i framtiden. Just nu gör infon om den mattan varken från eller till. Däremot kommer vi skicka in på den övre för säkerhetsskull då den delvis är trasig och vi vill veta så vi kan vara extra försiktiga i fortsatt hantering isf.BirgitS skrev:
ja det är vitt där det gått sönder.T TheGame skrev:
Ja, tänkte täcka för skarven med silvertejp tillsvidare (hamnar under kyl/frys och syns ej).
Men är som sagt mest orolig för att jag spridit runt det med dammsugaren och vad jag kan göra för att minska den eventuella ”skadan” jag orsakat
Vi har asbest plastmatta i halva huset. det är sånt onödigt jobb att riva ut, då den var limmad på golvspån som var låg på cellplast sen betongplattan.I Idabett skrev:
Vi täckte över med nytt golv, precis som det var tidigare då vi flyttade in också.
i köket där det som för er gick sönder för oss spacklade jag bara över dom skadade kanterna