Vår ett år gamla tv gick sönder i dag. Och självklart har inte försäkringsbolaget öppet. Har två års garanti genom netonnet men även en bra hemförsäkring som skulle ge mig pengar till en motsvarande produkt.

Men kan försäkringsbolaget Folksam kräva att jag nyttjar garantin i första hand? Vilken känns krångligt, då jag bor 20 mil från närmsta verkstad och inte har lust att vara utan tv i en månad.

Min känsla säger att garantin går före försäkringen.

Men jag är väldigt säker på att du har skapat din tråd i helt fel forumsdel....

Tv är väl tomtrelaterat? Haha, nej det blev lite fel där!

Ring försäkringsbolaget imorgon och kolla.

Annars tycker jag att det kan vara värt att prova att leva utan TV ett tag nu när det dyker upp ett bra tillfälle.

Har provat i olika omgångar. Ibland i flera år. Men jag uppskattar gold rush, jungle gold, ice cold gold och gold divers ;-) lite för mycket för att vara utan.

Rätta mig om jag har fel, men jag tror försäkringsbolag skiljer på "den slutade fungera av sig själv" och "jag tappade den nedför trappan". De fixar det senare (om du har drulleförsäkring), men inte det första.

Garanti blir det... Bara om skadan är självförvållad går det på försäkringen. Det finns dock speciella elektronikförsäkringar som kan gå in och täcka.

Okej, återkommer i morgon med deras dom!

Självförvållad kan man nog säga. Dottern hamnade i handgemäng med den. Jag får en utbetalning på nypriset - 1500kr.

Men betyder det att jag inte får använda garantin?

Inte säkert att du behöver ta det via butiken om det är ett garanti ärende.

Min Samsung tv gick sönder ca 3månader efter att jag köpt den.
Ringde Samsung och två dagar senare kom det hem en kille till mig och reparerade tv:n.

Bor iofs i centrala Göteborg men var riktigt imponerad.

Flöjten5 skrev:
Men betyder det att jag inte får använda garantin?
Garantin gäller för tillverkningsfel. Om dottern hamnade i handgemäng med den är det knappast ett fel som fanns vid tillverkningen som gjort att den slutat fungera?

Garanti = inifrån kommande skador
Försäkring = utifrån kommande skador

Sen får man inte glömma att de gäller ALLA typer av skador, det finns oftast en massa förbehåll... Så bara för att man har både försäkring och garanti ska man inte tro att man alltid går kostnadslös om nåt pajar. Det är därför det är viktigt (nästan viktigare i många fall) att ha en egen buffert.

Framförallt när det gäller hemelektronik som har ganska kort "avskrivningstid" så är det ofta bättre att spara pengarna till en buffert istället för att betala försäkringspremier. Autoöverföring på ett belopp som motsvarar premierna till ett separat sparkonto alltså.

Nerre skrev:
... Autoöverföring på ett belopp som motsvarar premierna till ett separat sparkonto alltså.
Alltid bra att betala sina prylar med egna pengar. "En årslön på banken". :)

Särskilt när man nu vet att det är de där tilläggsförsäkringarna som varuhuskedjorna tjänar pengar på....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.