17 208 läst · 28 svar
17k läst
28 svar
Trasig tv, garanti eller försäkring?
Sida 1 av 2
Vår ett år gamla tv gick sönder i dag. Och självklart har inte försäkringsbolaget öppet. Har två års garanti genom netonnet men även en bra hemförsäkring som skulle ge mig pengar till en motsvarande produkt.
Men kan försäkringsbolaget Folksam kräva att jag nyttjar garantin i första hand? Vilken känns krångligt, då jag bor 20 mil från närmsta verkstad och inte har lust att vara utan tv i en månad.
Men kan försäkringsbolaget Folksam kräva att jag nyttjar garantin i första hand? Vilken känns krångligt, då jag bor 20 mil från närmsta verkstad och inte har lust att vara utan tv i en månad.
Min känsla säger att garantin går före försäkringen.
Men jag är väldigt säker på att du har skapat din tråd i helt fel forumsdel....
Men jag är väldigt säker på att du har skapat din tråd i helt fel forumsdel....
Ring försäkringsbolaget imorgon och kolla.
Annars tycker jag att det kan vara värt att prova att leva utan TV ett tag nu när det dyker upp ett bra tillfälle.
Annars tycker jag att det kan vara värt att prova att leva utan TV ett tag nu när det dyker upp ett bra tillfälle.
Rätta mig om jag har fel, men jag tror försäkringsbolag skiljer på "den slutade fungera av sig själv" och "jag tappade den nedför trappan". De fixar det senare (om du har drulleförsäkring), men inte det första.
Inte säkert att du behöver ta det via butiken om det är ett garanti ärende.
Min Samsung tv gick sönder ca 3månader efter att jag köpt den.
Ringde Samsung och två dagar senare kom det hem en kille till mig och reparerade tv:n.
Bor iofs i centrala Göteborg men var riktigt imponerad.
Min Samsung tv gick sönder ca 3månader efter att jag köpt den.
Ringde Samsung och två dagar senare kom det hem en kille till mig och reparerade tv:n.
Bor iofs i centrala Göteborg men var riktigt imponerad.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 595 inlägg
Garanti = inifrån kommande skador
Försäkring = utifrån kommande skador
Försäkring = utifrån kommande skador
Sen får man inte glömma att de gäller ALLA typer av skador, det finns oftast en massa förbehåll... Så bara för att man har både försäkring och garanti ska man inte tro att man alltid går kostnadslös om nåt pajar. Det är därför det är viktigt (nästan viktigare i många fall) att ha en egen buffert.
Framförallt när det gäller hemelektronik som har ganska kort "avskrivningstid" så är det ofta bättre att spara pengarna till en buffert istället för att betala försäkringspremier. Autoöverföring på ett belopp som motsvarar premierna till ett separat sparkonto alltså.
Framförallt när det gäller hemelektronik som har ganska kort "avskrivningstid" så är det ofta bättre att spara pengarna till en buffert istället för att betala försäkringspremier. Autoöverföring på ett belopp som motsvarar premierna till ett separat sparkonto alltså.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 595 inlägg