De som gör mig lika förvånad är att de gång på gång kommer TS som ber om råd om frågor, men inte beskriver ämnet objektiv utan försöker belysa i den ur gynnsam vinkel för den egna saken.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T topmount skrev:
De som gör mig lika förvånad är att de gång på gång kommer TS som ber om råd om frågor, men inte beskriver ämnet objektiv utan försöker belysa i den ur gynnsam vinkel för den egna saken.
Många vill helt enkelt inte ha råd utan styrkekramar och glada tillrop om att man gjort rätt.
Jag har inte tänkt ge mig in i sakfrågan då tycker många redan utrett vad som gäller i tråden. (TS har gjort fel. Men köparen är även dryg. Oavsett dryghet skall TS ersätta köparen. Vilket man ska låta anta redan mäklaren rekommenderat då denne inte längre vill ta i frågan)
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
F
T tanaris skrev:
Kan jag få se uträkningen på hur ett krav på 2.500 kr lätt blir 15.000 kr i tingsrätten?
2500 är en förlikning. Köparen är inte så korkad att kravet i en förhandling kommer att stanna på 2500kr.

Förenklat tvistemål kostar väl runt 2500-3000kr att förlora (900kr i stämningskostnad, kostnad för 1h juridisk rådgivning för vinnande part 1700kr) + eventuella resekostnader. Det blir väl 3000kr

Sen en ny spis med installation, runt 10kkr. Du tror väl inte att köparen kommer att hitta nån likvärdig begagnad spis som nån är beredd att leverera hem till denna? Jag tycker fortfarande 2500kr är ett fynd i sammanhanget.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Rätten lär inte bedöma skillnaden i värde på en trasig spis och en fungerande spis med plattor till mer än 2500kr. Om köparen hittar på någon annan summa kvittar det.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Rätten lär inte bedöma skillnaden i värde på en trasig spis och en fungerande spis med plattor till mer än 2500kr. Om köparen hittar på någon annan summa kvittar det.
Det har du inte en aning om. Det finns fö inget mer än TS ord om att den är trasig. Det lär dock vara väl dokumenterat att TS bytte ut spisen utan att informera köparen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
Jag är lite fundersam på om de affärer jag har varit involverad i är märkliga och ovanliga. Där har man visning och så blir det budgivning följt av kontraktsskrivning på mäklarens kontor.

Det verkar vara fel förfarande eftersom köparen i det läget inte har någon aning om hur det ser ut i huset/lägenheten vid kontraktsskrivning. Istället bör man ju skriva kontrakt i huset/lägenheten, för att säljaren kan annars plocka bort samtliga vitvaror och måla riva upp parketten och låta den gamla plastmattan komma fram etc. När köparen sen klagar så kan man lugnt hänvisa till att det var så det såg ut vid kontraktsskrivning.

Kanske kan köparen räddas av prospektet. Kanske är det bilder och text som då visar på att saker förändrats från kontraktsskrivning. Säljaren kan förvissa hänvisa till att det byttes innan kontraktet skrevs under men prospektet lär ju vara signerat också.

Obs, jag säger inte på något sätt att köparen har rätt till 2500:-, men argumentet "skyll dig själv som inte kontrollerade vid kontraktsskrivning" känns lågt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är lite fundersam på om de affärer jag har varit involverad i är märkliga och ovanliga. Där har man visning och så blir det budgivning följt av kontraktsskrivning på mäklarens kontor.

Det verkar vara fel förfarande eftersom köparen i det läget inte har någon aning om hur det ser ut i huset/lägenheten vid kontraktsskrivning. Istället bör man ju skriva kontrakt i huset/lägenheten, för att säljaren kan annars plocka bort samtliga vitvaror och måla riva upp parketten och låta den gamla plastmattan komma fram etc. När köparen sen klagar så kan man lugnt hänvisa till att det var så det såg ut vid kontraktsskrivning.

Kanske kan köparen räddas av prospektet. Kanske är det bilder och text som då visar på att saker förändrats från kontraktsskrivning. Säljaren kan förvissa hänvisa till att det byttes innan kontraktet skrevs under men prospektet lär ju vara signerat också.

Obs, jag säger inte på något sätt att köparen har rätt till 2500:-, men argumentet "skyll dig själv som inte kontrollerade vid kontraktsskrivning" känns lågt.
En vitvara räknas som fast invetarie eller en del av byggnaden och får inte plockas bort oavsett om det görs före eller efter kontraktsskrivning. Sen finns det väl en befästelse i kontraktet att skicket är likvärdigt som vid visning?
 
Fairlane
F fsn skrev:
En vitvara räknas som fast invetarie eller en del av byggnaden och får inte plockas bort oavsett om det görs före eller efter kontraktsskrivning. Sen finns det väl en befästelse i kontraktet att skicket är likvärdigt som vid visning?
Ja, det är vad jag anser också. Jag reagerade på inlägg av typen "det är hur det ser ut vid kontraktsskrivning som räknas, inte hur det var vid visningen, så köparen får skylla sig själv som inte kontrollerade läget då".

I vårt förra hus hade vi två tvättmaskiner och en torktumlare. Vi avsåg att plocka med en av tvättmaskinerna, så när vi fotograferade för prospektet tog jag bort den ena. Vid visningen stod den på plats, men inte ansluten och med en tydlig lapp om att den inte ingick. Köparna kunde ändå se att det var förberett för två maskiner (vägguttag, vatten och avlopp), så köpte de en egen maskin så skulle det ta 2 minuter att koppla in. Saker som var trasiga skrev vi i frågelistan.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det är vad jag anser också. Jag reagerade på inlägg av typen "det är hur det ser ut vid kontraktsskrivning som räknas, inte hur det var vid visningen, så köparen får skylla sig själv som inte kontrollerade läget då".

I vårt förra hus hade vi två tvättmaskiner och en torktumlare. Vi avsåg att plocka med en av tvättmaskinerna, så när vi fotograferade för prospektet tog jag bort den ena. Vid visningen stod den på plats, men inte ansluten och med en tydlig lapp om att den inte ingick. Köparna kunde ändå se att det var förberett för två maskiner (vägguttag, vatten och avlopp), så köpte de en egen maskin så skulle det ta 2 minuter att koppla in. Saker som var trasiga skrev vi i frågelistan.
Det låter väl både korrekt och sunt.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
J Janne Nilsson skrev:
var bor ni?
Jag har ev en spis ni kan få...
Vi bor i örebro län (Hallsberg) :)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Där har man visning och så blir det budgivning följt av kontraktsskrivning på mäklarens kontor.

Det verkar vara fel förfarande eftersom köparen i det läget inte har någon aning om hur det ser ut i huset/lägenheten vid kontraktsskrivning.
Det är därför man har en besiktningklausul i kontraktet.

Sen, i detta fall, en fungerande 10+ år gammal spis är värd ett par hundra, plattor eller glas egalt. Jävla tjatter om inget.

En liknande historia var när jag köpte mitt nuvarande hus. Jag såg redan på visningen att tvättmaskinen var 10-15 år gammal. När jag flyttat in och provkörde funkade inte värmen. Jag körde skiten till tippen och köpte en ny. Vända sig till säljaren och "få" en motsvarade beg 10-årig maskin hade bara gett mig ytterligare ett lik att köra bort.
Det är skillnad om man har "nya fina" vitvaror som försäljningargument. Äldre vitvaror kan gå sönder närsomhelst och har värde därefter, men det ska finnas fungerande vid tillträdet.
 
  • Gilla
  • Älska
Kallsing och 3 till
  • Laddar…
Jag är här och läser alla kommentarer och tar allt ni säger i bejaktning. Ser att vissa kallar mig snål och ja absolut de kanske jag också är. Men när han kommer med sms som detta:
Om du känner att du kan sova gott med att lämna över huset i det här skicket till en barnfamilj så ok. Vi skyller på undersökningsplikten.

Så känns det mest som att köparen är ute efter att bara gnälla och tigga pengar, vadå sova gott? Får barnen en traumatisk uppväxt pga att en spis i deras hus är ful? Känns som hans nivå är så sjukt låg och de är svårt att vara den vuxna i denna sits och inte bemöta tillbaka på samma sätt.

Ja jag önskar så att mäklaren kunde gå in och hjälpa oss som vi bett om men hon vägrar pga att affären är helt avslutad.
Pga detta och de misstag som skett så kommer vi gå vidare med en reklamation samt klagomål mot mäklaren pga att både vi och köparen är missnöjda pga att detta inte har dokumenterats rätt och informerats på rätt sätt.
Vi tog in en mäklare för att sånt här inte ska ske då vi inte vet vad som gäller vid husförsäljning.
 
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
lärjungen
Thegoatthing Thegoatthing skrev:
Jag är här och läser alla kommentarer och tar allt ni säger i bejaktning. Ser att vissa kallar mig snål och ja absolut de kanske jag också är. Men när han kommer med sms som detta:
Om du känner att du kan sova gott med att lämna över huset i det här skicket till en barnfamilj så ok. Vi skyller på undersökningsplikten.

Så känns det mest som att köparen är ute efter att bara gnälla och tigga pengar, vadå sova gott? Får barnen en traumatisk uppväxt pga att en spis i deras hus är ful? Känns som hans nivå är så sjukt låg och de är svårt att vara den vuxna i denna sits och inte bemöta tillbaka på samma sätt.

Ja jag önskar så att mäklaren kunde gå in och hjälpa oss som vi bett om men hon vägrar pga att affären är helt avslutad.
Pga detta och de misstag som skett så kommer vi gå vidare med en reklamation samt klagomål mot mäklaren pga att både vi och köparen är missnöjda pga att detta inte har dokumenterats rätt och informerats på rätt sätt.
Vi tog in en mäklare för att sånt här inte ska ske då vi inte vet vad som gäller vid husförsäljning.
Låter på SMSet som att ni råkat sälja huset till en curlad 90-talist :(
 
  • Gilla
perra i skogen och 5 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Låter på SMSet som att ni råkat sälja huset till en curlad 90-talist :(
Haha ja jag önska att jag kunde skylla på ungdom men personen i fråga är ändå 40 år gammal ;)
 
  • Wow
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Ni lämnade den gamla spisen i uthuset mot köparens godkännande och informerade om att ni skulle köra bort den senare, fick han inte då veta om den nya spisen ?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.