Hej!
Har precis flyttat in i en ny lägenhet och har problem med ”silen” (kan inte den rätta benämningen) i handfatet i badrummet. Den åker liksom ner och täpper till för vattenflödet, det verkar inte finnas något som håller den uppe. Får använda en sax och peta upp den och försöka få den sitta uppe men bara man råkar petar till den så åker den ner igen, ibland också utan att man ens nuddat den vilket är väldigt frustrerande. Nån här som vet vad jag kan göra åt det? Går den att byta ut? Det borde ju vara nånting som ska hålla den uppe väl? Nu sitter den liksom ”lutad” i själva röret gör att inte åka ner helt.
Har precis flyttat in i en ny lägenhet och har problem med ”silen” (kan inte den rätta benämningen) i handfatet i badrummet. Den åker liksom ner och täpper till för vattenflödet, det verkar inte finnas något som håller den uppe. Får använda en sax och peta upp den och försöka få den sitta uppe men bara man råkar petar till den så åker den ner igen, ibland också utan att man ens nuddat den vilket är väldigt frustrerande. Nån här som vet vad jag kan göra åt det? Går den att byta ut? Det borde ju vara nånting som ska hålla den uppe väl? Nu sitter den liksom ”lutad” i själva röret gör att inte åka ner helt.
Kolla under handfatet efter någon "mekanisk anordning" som "manövrerar" ventilen. Kan vara så enkelt att det bara är en justeringsfråga. Typ några "länkaramar" som ska påverka detta:S Stardust02 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen hit!
Tack för hjälpen!T TheGame skrev:
Vart sitter vattenlåset? Jag kan absolut ingenting om sånt här, haha.
Är det den här spaken? Är den endast till för att göra så att bottenventilen sitter där den ska eller vad är dess funktion?
Tack för hjälpen! Ska kolla detAlfredo skrev:Kolla under handfatet efter någon "mekanisk anordning" som "manövrerar" ventilen. Kan vara så enkelt att det bara är en justeringsfråga. Typ några "länkaramar" som ska påverka detta:
[bild]
Tack
snälla för hjälpen!Alfredo skrev:
Välkommen hit!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 430 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 430 inlägg
Under handfatet. "Rörkröken" mellan handfatets undersida och golv/vägg. Typ som de här:S Stardust02 skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 430 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 430 inlägg
Tack så mycket för all hjälp! Tror det är som det ska nu men tycker att vattnet åker undan sakta nu, kan det vara möjligt? Haha.
Först var den där pinnen i röret alldeles för långt ner för bottenventilen så den åkte ner för långt ändå men sen upptäckte jag att det ju finns en skruvbar pinne under den så man kan justera hur högt upp den ska sitta
Först var den där pinnen i röret alldeles för långt ner för bottenventilen så den åkte ner för långt ändå men sen upptäckte jag att det ju finns en skruvbar pinne under den så man kan justera hur högt upp den ska sitta
Liknande trådar
-
Hur får jag bort silen på en Grohe handfatblandare? Den ligger något infälld på undersidan av kranet. Finns det en originalverktyg?
Badrum -
Rensa handfat mellan sil och vattenlås?
Vatten & Avlopp -
Hur silikontätar man dessa handfat
Badrum -
Silikon mellan handfat och vägg
Vatten & Avlopp -
Kalla element kan bero på trasig smutssil
Värme allmänt