Hej,

För ett tag sedan fick jag från kommunen att det ska bytas till digitala vattenmätare och de ställer krav på mätarplatsen.

Det innebär kort att jag måste montera ny vattenmätarkonsol (det finns ingen idag) samt en ny servis in eftersom de andra rören knappt går att titta på innan de går sönder.

Kommunen var här och testade servisventilen och kom då fram till att den var defekt och behövs bytas. Jag pratar med dem och de säger kort "Överenskommelsen vi brukar köra i kommunen är att fastighetsägaren gräver fram ventilen, vi byter och kopplar på din slang och sen får du lägga tillbaka massorna och packa, så kommer vi och asfalterar/lägger sten".

Det låter lite märkligt i mina öron och jag fick inget riktigt svar när jag ifrågasatte att det är ju deras ventil som är sönder och ska inte de gräva då?

Jag förstår att jag gräver för min nya servis och fram till ventilen, men inte 0,5-1m runtom ventilen som de vill ha för att kunna byta den. Det är rätt stor skillnad.

Gör jag något dumt om jag börjar bråka och är det en bra "deal" att de återställer? Vems ansvar/vem tar kostnader?

Men behövs det inte ungefär samma storlek på hålet för att koppla din nya servis mot ventilen, som det behövs för att byta ventilen?

Jag skulle gissa att den största enskilda kostnaden i detta är just återställningen med asfalt. Så det är nog en bra deal.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men behövs det inte ungefär samma storlek på hålet för att koppla din nya servis mot ventilen, som det behövs för att byta ventilen?

Jag skulle gissa att den största enskilda kostnaden i detta är just återställningen med asfalt. Så det är nog en bra deal.
Glöm inte att allt initierades av att de ville ha en ny vattenmätare och när de skulle stänga servisen så gick det inte. Det är det som gör att allt blir så märkligt?

E Emilius skrev:
Hej,

För ett tag sedan fick jag från kommunen att det ska bytas till digitala vattenmätare och de ställer krav på mätarplatsen.

Det innebär kort att jag måste montera ny vattenmätarkonsol (det finns ingen idag) samt en ny servis in eftersom de andra rören knappt går att titta på innan de går sönder.

Kommunen var här och testade servisventilen och kom då fram till att den var defekt och behövs bytas. Jag pratar med dem och de säger kort "Överenskommelsen vi brukar köra i kommunen är att fastighetsägaren gräver fram ventilen, vi byter och kopplar på din slang och sen får du lägga tillbaka massorna och packa, så kommer vi och asfalterar/lägger sten".

Det låter lite märkligt i mina öron och jag fick inget riktigt svar när jag ifrågasatte att det är ju deras ventil som är sönder och ska inte de gräva då?

Jag förstår att jag gräver för min nya servis och fram till ventilen, men inte 0,5-1m runtom ventilen som de vill ha för att kunna byta den. Det är rätt stor skillnad.

Gör jag något dumt om jag börjar bråka och är det en bra "deal" att de återställer? Vems ansvar/vem tar kostnader?
En servisventil ansvarar VA huvudmannen för, servisledningar är ditt ansvar
Så VA-bolaget ska stå för byte av servisventil.

"
5
Förbindelsepunkten utgör den juridiska gränsen mellan fastig-
hetsägarens och VA-huvudmannens ansvarsområden. Den brukar
ligga en halvmeter utanför tomtgränsen. I förbindelsepunkten för
dricksvatten finns en servisventil. I avloppens förbindelsepunkter
finns det servisbrunnar. Servisventiler och servisbrunnar tillhör den
allmänna VA-anläggningen."

https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/ta-hand-om-ditt-ledningsnat.pdf

Angående krav på en vattenmätarkonsol är det då olika regler, jag klarade mig i år och anser själv jag har en fullgod lösning med ledningar som sitter fast samt fungerande avstängningsventiler.

Var finns ventilen?
På din tomt?
Normalt brukar de väl vara på kommunens mark?

P paralun skrev:
En servisventil ansvarar VA huvudmannen för, servisledningar är ditt ansvar
Så VA-bolaget ska stå för byte av servisventil.

"
5
Förbindelsepunkten utgör den juridiska gränsen mellan fastig-
hetsägarens och VA-huvudmannens ansvarsområden. Den brukar
ligga en halvmeter utanför tomtgränsen. I förbindelsepunkten för
dricksvatten finns en servisventil. I avloppens förbindelsepunkter
finns det servisbrunnar. Servisventiler och servisbrunnar tillhör den
allmänna VA-anläggningen."

[länk]

Angående krav på en vattenmätarkonsol är det då olika regler, jag klarade mig i år och anser själv jag har en fullgod lösning med ledningar som sitter fast samt fungerande avstängningsventiler.
Jag hade ingen avstängningsventil heller. Om vi backar bandet lite så är det klart mitt ansvar att ha en avstängningsventil som fungerar åtminstone och jag köper dealen om att jag gräver fram och sen återställer det. Det som förändrar saken är dock att servisventilen inte fungerar. Då borde ansvaret gå över till kommunen?

L lat skrev:
Var finns ventilen?
På din tomt?
Normalt brukar de väl vara på kommunens mark?
Utanför ca 1 meter

E Emilius skrev:
Jag hade ingen avstängningsventil heller. Om vi backar bandet lite så är det klart mitt ansvar att ha en avstängningsventil som fungerar åtminstone och jag köper dealen om att jag gräver fram och sen återställer det. Det som förändrar saken är dock att servisventilen inte fungerar. Då borde ansvaret gå över till kommunen?
Ja se länken jag postade. VA huvudmannen ansvarar för servisventilen och den måste de då fixa så att du kan montera en konsol inkl avstängningsventiler. Du ska inte betala ett öre för en fungerande servisventil.

Sen finns det då specialfall....

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
E Emilius skrev:
Utanför ca 1 meter
Då skulle jag säga att du ska gräva fram till tomtgräns, sedan så är det kommunens ansvar där utanför.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P paralun skrev:
Ja se länken jag postade. VA huvudmannen ansvarar för servisventilen och den måste de då fixa så att du kan montera en konsol inkl avstängningsventiler. Du ska inte betala ett öre för en fungerande servisventil.

Sen finns det då specialfall....
Anser du detta är specialfall?

L lat skrev:
Då skulle jag säga att du ska gräva fram till tomtgräns, sedan så är det kommunens ansvar där utanför.
Baserat på vad? Det är min ledning fram till deras ventil så som jag tolkar det när jag läser det parulun skriver i #4.

Nu är jag inte sådär med hur det brukar vara, men om kommunen säger att vi ska ha en annan konsoll, så måste det stängas i gatan. Är då ventilen inte frisk, så får kommunen stå för allt i detta, med grävning och återställning. Inget märkvärdigt i det. Nu kanske det är annorlunda, när ingående ledning är anfrätt och dålig. Så blir det att kommunen gräver upp, byter ventilen, kopplar på ledningen och återställer och kunden står där med en dåligt ledning in.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Så blir det inte eftersom jag tänker lägga en slang som de sagt att de kopplar på i samband med servisventilbytet. Frågan här är ju vem som ska betala för själva grävningen kring deras ventil och om det är en bra "deal" att jag gräver och de återställer runt ventilen så som de säger.

Jag vill väl påstå att har de en trasig ventil så är det dem som ska bekosta allt det och jag ska bekosta den delen som avser min servis fram till deras ventil.

E Emilius skrev:
Anser du detta är specialfall?
Jag vet inte fakta för din anslutning men servisventilen ska en VA huvudman ansvara för.
Så fråga ditt VA-bolag om de har annan argumentation att din anslutning skulle vara ett "specialfall".

O
E Emilius skrev:
Hej,

Grävd grop i trottoar med avstängningshinder och verktyg, förberedelse för byte av vattenrör, med handske och verktygslåda i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du beskrev min senaste vecka! VA Syd skulle byta vattenmätare. Servisen gick av i stängt läge, 24 timmar senare var den bytt!

Det var aldrig ens tal om att det var jag som skulle stå för det! Det är dom som ansvarar för att kunna stänga av vattnet ute i gatan.

Edit: Förstår nu att du också ska byta rör. Då kan du bortse från mitt svar. Då är nog risken att du får stå för grävningen.

Men är du säker på rörens skick?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.