Låste min förrådsdörr och det vart trögt när jag skulle låsa. Tog i lite och fick det att låsas.
Men nu så kan jag inte låsa upp alls. Det är precis som att pinnarna i låset inte hakar i som de ska.
Inget fönster på förrådet så jag kommer inte in på annat sätt.
Vad göra?
Men nu så kan jag inte låsa upp alls. Det är precis som att pinnarna i låset inte hakar i som de ska.
Inget fönster på förrådet så jag kommer inte in på annat sätt.
Vad göra?
Kan du föra in nyckeln helt?
Kan du vrida nyckeln något?
Har du underhållit låscylindern på något vis? (spruta inte in något du har hemma nu då det kan skada låscylindern)
Hur mycket vrider du nyckeln vid låsning/upplåsning? 360° eller ett kvarts varv?
Kan du vrida nyckeln något?
Har du underhållit låscylindern på något vis? (spruta inte in något du har hemma nu då det kan skada låscylindern)
Hur mycket vrider du nyckeln vid låsning/upplåsning? 360° eller ett kvarts varv?
Kan vrida ett halvt varv typ.1 123abc skrev:
Har inte använt någon olja eller så. Låset är typ ett halvår men köpt på biltema så ingen direkt kvalitet.
I läget där den ska börja flytta på kolven är det bara tomt nu. Inget motstånd alls.1 123abc skrev:
Om du kan vrida ett kvarts varv så är det troligtvis inte låscylindern som det är fel i utan låshuset.W webkocken skrev:
Jag tror att du har ett låshus där du låser 360° kombinerat med vanligt vred (felaktig kombination) och vredet på insidan ligger i fel läge.
vrid nyckel max åt fel håll och försök sedan att låsa upp igen för tt försöka få vredet att röra lite på sig, du kan även testa lite fram och tillbaka sedan precis där det tar stopp så bör det släppa.
Anledningen att det gick trögare är troligtvis att du drog med vredet när du låste, går vredet trögt eller jättelätt?
Hur gör du när du låser normalt?
Biltema har endast en kopia av ASSA 565 och där låser du endast ett kvarts varv och du ska inte kunna vrida ett halvt varv.
Är det detta låshus du har?
https://www.biltema.se/bygg/las/lashus/lashus-for-cylinder-bt-565-1-2000023292
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ASSA 565"
Låshus 565 Assa
För ytter- och innerdörrar
699 kr inkl moms
Läs mer
Det tog väl stopp efter ett halvt varv och det är då du ska röra kolven om låscylindern sitter rätt i cylinderroddaren om du låser 360° eller låser du endast ett kvarts varv och nu kan vrida nyckeln fritt längre än du normalt ska kunna?W webkocken skrev:
Om du endast låser ett kvartsvarv så kan du försöka att peta in kolven (regeln) med en morakniv eller lämplig skruvmejsel och hoppas att kolven inte gått ut max och förreglats när du låste.
Redigerat:
Låshuset är inte från biltema, bara cylindern. Låshuset kom med dörren och är från Safco.1 123abc skrev:Om du kan vrida ett kvarts varv så är det troligtvis inte låscylindern som det är fel i utan låshuset.
Jag tror att du har ett låshus där du låser 360° kombinerat med vanligt vred (felaktig kombination) och vredet på insidan ligger i fel läge.
vrid nyckel max åt fel håll och försök sedan att låsa upp igen för tt försöka få vredet att röra lite på sig, du kan även testa lite fram och tillbaka sedan precis där det tar stopp så bör det släppa.
Anledningen att det gick trögare är troligtvis att du drog med vredet när du låste, går vredet trögt eller jättelätt?
Hur gör du när du låser normalt?
Biltema har endast en kopia av ASSA 565 och där låser du endast ett kvarts varv och du ska inte kunna vrida ett halvt varv.
Är det detta låshus du har?
[länk]
Glömde svara på frågan om hur långt jag vrider, och det är ett kvarts varv vid låsning och upplåsning.1 123abc skrev:
Är det verkligen ett kvarts varv och du vrider tillbaka nyckel?W webkocken skrev:
Jag tror att safco levereras med låshus 8765 med 360° (helt varv) låsning.
Jag tycker det ser ut som om du låser ett helt varv 360° och du har ett vanligt vred på insidan.
Orsaken är att låshus där du låser ett helt varv ska inte kombineras med ett vanligt vred utan låscylinder från båda sidor eller assa magnetiska vredcylinder 03 eller 13.
Om vredet sitter i fel position när du låser så uppstår detta fel och det brukar alltid gå att öppna om du vrider max åt fel håll och sedan rätt håll och där efter vrider fram och tillbaka där det tar stopp så att vredet vrider sig lite och stoppet släpper.
Du kan testa även dra och skaka lite i dörren.
Om vredet går trögt så kan det vara lite bökigare men det brukar gå även då.
Om du vill ha vanligt vred så ska du ha ett annat låshus.
Produkter som diskuteras: "låshus 8765"
Låshus 8765 universal Assa
Justerbar sym/osym, höger/vänster
1 199 kr inkl moms
Läs mer
Ja, det verkar vara 8765... https://www.bauhaus.se/yd-ystad-m10x21-vanster#go-to-description1 123abc skrev:Är det verkligen ett kvarts varv och du vrider tillbaka nyckel?
Jag tror att safco levereras med låshus 8765 med 360° (helt varv) låsning.
Jag tycker det ser ut som om du låser ett helt varv 360° och du har ett vanligt vred på insidan.
Orsaken är att låshus där du låser ett helt varv ska inte kombineras med ett vanligt vred utan låscylinder från båda sidor eller assa magnetiska vredcylinder 03 eller 13.
Om vredet sitter i fel position när du låser så uppstår detta fel och det brukar alltid gå att öppna om du vrider max åt fel håll och sedan rätt håll och där efter vrider fram och tillbaka där det tar stopp så att vredet vrider sig lite och stoppet släpper.
Du kan testa även dra och skaka lite i dörren.
Om vredet går trögt så kan det vara lite bökigare men det brukar gå även då.
Om du vill ha vanligt vred så ska du ha ett annat låshus.
Låscylindern är denna: https://www.biltema.se/bygg/las/lascylindrar/lascylinder-2000040154
Tycker jag har testat det mesta... men får testa lite mer imorgon. Det är verkligen som att den inte hugger tag i piggarna som skall ändras med nyckeln.
Om jag nu lyckas att få till detta så måste jag ju byta ut mina cylindrar.
Jag har två dörrar från Safdco med 8765, men sen har jag även två dörrar med Assa 1550 låshus.
På den ena har jag tänkt att sätta ett Yale Doorman V2N till veckan, men till de övriga tre, dvs två 8765 och en 1550 hade jag velat ha samma nyckel till.
Går det att ordna?
Hur fan skulle man veta att det är en sån här jäkla djungel gällande lås och cylindrar???
Jag har två dörrar från Safdco med 8765, men sen har jag även två dörrar med Assa 1550 låshus.
På den ena har jag tänkt att sätta ett Yale Doorman V2N till veckan, men till de övriga tre, dvs två 8765 och en 1550 hade jag velat ha samma nyckel till.
Går det att ordna?
Hur fan skulle man veta att det är en sån här jäkla djungel gällande lås och cylindrar???
Du behöver troligtvis inte byta ut din låscylindrar utan du bör byta vred mot ett assa magnetvred (13, 03) eller byta låshuset.W webkocken skrev:Om jag nu lyckas att få till detta så måste jag ju byta ut mina cylindrar.
Går det att ordna?
Vad menar du med ASSA 1550 låshus?
Det går att ha samma nycklar till flera låscylindrar och är ofta att föredra.
Det är inget fel på låscylindrarna utan felet är att du har vanligt vred till låshus där vanligt vred aldrig ska användas.W webkocken skrev:
Det är bara testa att vrida nyckeln mot stoppet tills det släpper, det hjälper inte att ta i hårdare utan bara vrid fram och tillbaka mot stoppet tills det släpper.
Du svarade aldrig på om vredet går trögt eller jättelätt.
Att vrida om nyckeln nu går superlätt. Vredet på insidan vill jag minnas var en aning trögt.1 123abc skrev:Du behöver troligtvis inte byta ut din låscylindrar utan du bör byta vred mot ett assa magnetvred (13, 03) eller byta låshuset.
Vad menar du med ASSA 1550 låshus?
Det går att ha samma nycklar till flera låscylindrar och är ofta att föredra.
Det är inget fel på låscylindrarna utan felet är att du har vanligt vred till låshus där vanligt vred aldrig ska användas.
Det är bara testa att vrida nyckeln mot stoppet tills det släpper, det hjälper inte att ta i hårdare utan bara vrid fram och tillbaka mot stoppet tills det släpper.
Du svarade aldrig på om vredet går trögt eller jättelätt.