Men om detta hade handlat om vanlig skadeståndsrätt, så skulle hyresgästen bara vara ersättningsskyldig om skadan beror på vårslöshet eller oaktsamhet. Det vanliga som knäcker en glashäll är ju något i stil med en tappad kryddburk. Tveksamt om det kan räknas som vårdslöshet?

Men det är möjligt att hyreslagen sätter andra villkor för ansvar, vet ej.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Spiken det där är det dummaste jag har hört på länge, om en hyresgäst har sönder något fultfungerande så kvittar det on hyresvärden har 0:- I bokfört värde på produkten eller inte.

Självklart ska hyresgästen stå för en likvärdig vara.
En 10 år gammal spis har inget värde och ersätts med lika värde . Jämför med JB Dolt fel ersättning.
Det finns anledning till att en spis har 0 kr värde e. 10 år . Den är förbrukad pga att den nu har stor risk
för att gå sönder . Även glas går sönder efter många kraftiga uppvärmningar under 10 år .
Hyresvärden har efter 10 år fått fullt betalt för spisen .Den nu trasiga spisen innebär ingen förlust
för hyresvärden utan endast minskad intäkt .
 
E
S Spikin skrev:
En 10 år gammal spis har inget värde och ersätts med lika värde . Jämför med JB Dolt fel ersättning.
Det finns anledning till att en spis har 0 kr värde e. 10 år . Den är förbrukad pga att den nu har stor risk
för att gå sönder . Även glas går sönder efter många kraftiga uppvärmningar under 10 år .
Hyresvärden har efter 10 år fått fullt betalt för spisen .Den nu trasiga spisen innebär ingen förlust
för hyresvärden utan endast minskad intäkt .
En spis har givetvis ett värde oavsett ålder.
Om man har, kan man laga mat, annars ej.

Vad är detta värt? Beror kanske på var man bor, restaurangpriser runten om men säg 500SEK i månaden?
 
S Spikin skrev:
En 10 år gammal spis har inget värde och ersätts med lika värde .
Ute i verkligheten så får en hyresgäst som gör sönder något pga oaktsamhet, antingen laga den eller ersätta med likvärdig. Spisar går fint att laga för det mesta, men det är väl den vitvara i ett hem som håller absolut längst. Om han väljer att ställa dit en 10 år gammal spis är det inget problem.
 
E
I InsidersUnited skrev:
Ute i verkligheten så får en hyresgäst som gör sönder något pga oaktsamhet, antingen laga den eller ersätta med likvärdig. Spisar går fint att laga för det mesta, men det är väl den vitvara i ett hem som håller absolut längst. Om han väljer att ställa dit en 10 år gammal spis är det inget problem.
Om det är hyreslägenhet finns det inget som heter gammalt eller ej, sålänge det fungerar perfekt är det svårt att klaga även om många byter dessa enligt tidsintervall, på gott och ont. Någon kanske inte använt den under sina tio år, är den ny eller gammal då, knappast begagnad väl?
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
En spis har givetvis ett värde oavsett ålder.
Om man har, kan man laga mat, annars ej.
En hyresgäst kan såklart bli ersättningsskyldig för skador i en hyresrätt, men i ett sådant läge ska ett åldersavdrag göras. Så för en 10 år gammal spis blir det inte många kronor.
 
E
BeaumontX BeaumontX skrev:
En hyresgäst kan såklart bli ersättningsskyldig för skador i en hyresrätt, men i ett sådant läge ska ett åldersavdrag göras. Så för en 10 år gammal spis blir det inte många kronor.
10 år? Ja, då kan du räkna av halva livslängden, har hyresgästen med berått mod slagit på spisen kan han eller hon nog räkna med att få bidra med halva kostnaden för en ny, 4000 kronor.
 
H hempularen skrev:
Men om detta hade handlat om vanlig skadeståndsrätt, så skulle hyresgästen bara vara ersättningsskyldig om skadan beror på vårslöshet eller oaktsamhet. Det vanliga som knäcker en glashäll är ju något i stil med en tappad kryddburk. Tveksamt om det kan räknas som vårdslöshet?

Men det är möjligt att hyreslagen sätter andra villkor för ansvar, vet ej.

Hyresgästen ansvarar endast för skador som uppkommit genom vårdslöshet, sen försöker de flesta fastighetsägare då det till att ansvaret sträcker sig längre men det håller inte om hg tar det hela vägen.
 
E El-Löken66 skrev:
10 år? Ja, då kan du räkna av halva livslängden, har hyresgästen med berått mod slagit på spisen kan han eller hon nog räkna med att få bidra med halva kostnaden för en ny, 4000 kronor.
Spontant låter det högt räknat. Men man skulle nog behöva titta i SABO:s prislista, som jag just nu inte har tillgång till, för att veta mer exakt.
 
I InsidersUnited skrev:
Ute i verkligheten så får en hyresgäst som gör sönder något pga oaktsamhet, antingen laga den eller ersätta med likvärdig. Spisar går fint att laga för det mesta, men det är väl den vitvara i ett hem som håller absolut längst. Om han väljer att ställa dit en 10 år gammal spis är det inget problem.
Oaktsamhet är medveten vårdslöshet och för detta fordras uppsåt . Prova att visa uppsåtlig orsak
till spricka i 10 år gammal spishäll .Kommer att kosta många spisar. Detta är verkligheten.
Skadestånd för sakskada utgår från sakens materiella värde ( sakvärdet ) .
I InsidersUnited skrev:
Ute i verkligheten så får en hyresgäst som gör sönder något pga oaktsamhet, antingen laga den eller ersätta med likvärdig. Spisar går fint att laga för det mesta, men det är väl den vitvara i ett hem som håller absolut längst. Om han väljer att ställa dit en 10 år gammal spis är det inget problem.
 
Pratade med mitt FB och hyresgästen kan inte ta det på sin hemförsäkring i första läget eftersom det inte är dennes egendom, så då får jag ta det på min företagsförsäkring med ca 9200:- i självrisk.
Kräver jag hyresgästen på självrisken så kan han / hon ta det på sin hemförsäkring.

Så tokigt är det, om jag inte fattade fel men det tror jag inte

Har för mig att man mäter hur fort 1l vatten kokat upp för att bedömma spisen skick, max 10min annars ska den bytas (nåt som jag hörde för kanske 30år sen så det kanske inte alls stämmer)
 
E
nino nino skrev:
Pratade med mitt FB och hyresgästen kan inte ta det på sin hemförsäkring i första läget eftersom det inte är dennes egendom, så då får jag ta det på min företagsförsäkring med ca 9200:- i självrisk.
Kräver jag hyresgästen på självrisken så kan han / hon ta det på sin hemförsäkring.

Så tokigt är det, om jag inte fattade fel men det tror jag inte

Har för mig att man mäter hur fort 1l vatten kokat upp för att bedömma spisen skick, max 10min annars ska den bytas (nåt som jag hörde för kanske 30år sen så det kanske inte alls stämmer)
Du kan inte köpa en begagnad spis för en tursing annars? Jag förstår det som att din hyresgäst slagit sönder den befintliga.

Kanske även för en femhundring, de gamla gjutjärn kan hålla bra men du skriver att du vill kunna koka vatten snabbt?

Då är det gas eller induktion som gäller.
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan inte köpa en begagnad spis för en tursing annars? Jag förstår det som att din hyresgäst slagit sönder den befintliga.

Kanske även för en femhundring, de gamla gjutjärn kan hålla bra men du skriver att du vill kunna koka vatten snabbt?

Då är det gas eller induktion som gäller.
Jag har köpt en beg redan

Jag skrev att man kollar skicket på en spis genom att koka upp vatten, eller om det är nåt jag fått för mig
Kanske gällde gamla gjutjärn, jag vet inte
 
E
nino nino skrev:
Jag har köpt en beg redan

Jag skrev att man kollar skicket på en spis genom att koka upp vatten, eller om det är nåt jag fått för mig
Kanske gällde gamla gjutjärn, jag vet inte
För att koka upp en liter vatten tar det 16 minuter på en gjutjärnsspis, 15 minuter på en glaskeramikhäll och bara 6,4 minuter på en induktionshäll.

Gasspis kvickare ändå men å tredje sidan kan du köpa en vattenkokare som ordnar biffen på 3 minuter om det nu är vatten du vill koka.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
För att koka upp en liter vatten tar det 16 minuter på en gjutjärnsspis, 15 minuter på en glaskeramikhäll och bara 6,4 minuter på en induktionshäll.

Gasspis kvickare ändå men å tredje sidan kan du köpa en vattenkokare som ordnar biffen på 3 minuter om det nu är vatten du vill koka.
Nej jag vill inte koka vatten, då var det väl nåt som nån trodde som jag hörde för längesen, tack för klargörandet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.