nino nino skrev:
Jag har köpt en beg redan

Jag skrev att man kollar skicket på en spis genom att koka upp vatten, eller om det är nåt jag fått för mig
Kanske gällde gamla gjutjärn, jag vet inte
Gamla gjutjärn? Flera av de stora fastighetsbolagen sätter fortfarande in gjutjärnsspisar till sina hyresrätter. Keramikhäll är inte ökad boendestandard så det rättfärdigar inte påslag på hyran.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Gamla gjutjärn? Flera av de stora fastighetsbolagen sätter fortfarande in gjutjärnsspisar till sina hyresrätter. Keramikhäll är inte ökad boendestandard så det rättfärdigar inte påslag på hyran.
Trodde inte det såldes sånna fortfarande :) trodde häll var standard nu

E El-Löken66 skrev:
För att koka upp en liter vatten tar det 16 minuter på en gjutjärnsspis, 15 minuter på en glaskeramikhäll och bara 6,4 minuter på en induktionshäll.

Gasspis kvickare ändå men å tredje sidan kan du köpa en vattenkokare som ordnar biffen på 3 minuter om det nu är vatten du vill koka.
Tyckte det lät lång tid med över 6 minuter för 1l vatten så var tvungen att prova. 1l var mer än jag först uppskattade det till, blev en halvfull relativt stor gryta. Men det gick betydligt snabbare ändå. 2 minuter till bubblor syntes vid botten, 30 sekunder till för bubblor vid ytan. Vid 2 minuter 40 sekunder kokade det ordentligt.
Detta var på en månad gammal ikea induktionshäll för 3995kr.
Storleken på grytan har ju viss betydelse men tror inte ens sämsta förutsättningar kommer nära 5 minuter på denna.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
nino nino skrev:
Trodde inte det såldes sånna fortfarande :) trodde häll var standard nu
Jag kanske måste förtydliga att dom stoppar in gjutjärn när det gäller ett utbyte där tidigare spis varit gjutjärn. När en lgh blir tom så gör dom en renovering för att kunna öka standarden och då byter dom till glaskeramik eller induktion, eller iaf de fastighetsägare jag jobbar med.

Nissens Nissens skrev:
Tja, om hyresgästen betalar marknadshyra, men får begagnade prylar när något går sönder så lurar du ju hyresgästen. Hyresgästen betalar då för något den inte får. En sån hyresvärd hade jag lämnat direkt. Om det är lägre hyresnivå än normalt så är det ju ok.
Jag håller med dig. Som hyresgäst förväntar jag mig faktiskt att få en ny produkt om den gamla inte går att reparera. Det betalar jag hyra för. Fick en ny spis förra månaden, inte den vassaste modellen kanske, men ny. Värden noterade då även kylskåpet med kommentaren ”det där börjar visst också bli till åren, vi fixar ett nytt till dig när vi ändå är på gång”. Så får man nöjda hyresgäster.

R Robert-san01 skrev:
Så brukar det vara. Avstår man från de periodisk renoveringarna så brukar man få lägre hyra. 10år har jag för mig är normalt avskrivningstid för ytskikt och vitvaror.
Lägre hyra i förhållande till de lägenheter där renovering genomförts har jag varit med om, men inte sänkt hyra.

nino nino skrev:
Jag har inte klandrat nån, jag har frågat vad som gäller och om det är möjligt att en häll spricker utan påverkan

Spisen som gick sönder var 2-3 år när den kom i min ägo, sen blev den ståendes i 5-10år oanvänd, vet inte om det är gammalt skit? Ja ser man bara till ålder så...
Den var säkert inte lika sliten som en spis som använts dagligen under samma tidsperiod. Däremot kan den vara omodern och sakna nyare funktioner, den kan dra mer el, vara mindre miljövänlig mm pga sin ålder.

D DFYD123 skrev:
Keramikhäll är inte ökad boendestandard så det rättfärdigar inte påslag på hyran.
För något år sedan kunde man höja hyran med 50 kr/månad om man bytte en spis med gjutjärnsplattor till en med keramikhäll. Det var en standardhöjning. Har de ändrat på något ?

Red:
Här hitta jag en gammal lista på vad man kan höja med i månaden. Då den är från ett kommunalt bostadsbolag gissar jag att den är framförhandlad med Hyresgästföreningen.

Standardhöjande åtgärd Påslag på månadshyran
Hällspis 30 kronor
Hällspis med varmluftsugn 60 kronor
Bänkbelysning med jordat uttag 15 kronor
Montage av kakel ovanför diskbänk 30 kronor
Köksluckor, bänkskivor och beslag 150 kronor
Diskmaskin 100 kronor
Kyl och/eller frys (olika volymalternativ) 40-120 kronor
Förinstallation diskmaskin (el, vatten, avlopp) 30 kronor
Badrumsskåp med belysning 35 kronor
Termostatblandare i badrum 20 kronor
Extra garderob 20 kronor
Tittöga i dörr 5 kronor
Inglasning av balkong 250 kronor

Redigerat:
I InsidersUnited skrev:
För något år sedan kunde man höja hyran med 50 kr/månad om man bytte en spis med gjutjärnsplattor till en med keramikhäll. Det var en standardhöjning. Har de ändrat på något ?
Olika hyresvärdar kan ha olika villkor för det.

I InsidersUnited skrev:
Vet ej reglerna men fått förklarat för mig av ett större fastighetsbolag att om dom väljer att stoppa in glaskeramik så berättigar det inte hyresökning hos den hyresgästen utan snarare hyressänkning hos övriga hyresgäster.

M MetteKson skrev:
Många större värdar har inte ens det som det talas om här ovan att man renoverar ytskikt med vissa tidsintervall. Stockholmshem renoverar inte alls utan det får du beställa själv av värden som i sin tur har en prislista är detta som visar hur mycket hyran går upp per månad

M MetteKson skrev:
Har även mindre privata aktörer som väljer att lägga på pengar varje månad vid byte till glaskeramik

D DFYD123 skrev:
Många större värdar har inte ens det som det talas om här ovan att man renoverar ytskikt med vissa tidsintervall. Stockholmshem renoverar inte alls utan det får du beställa själv av värden som i sin tur har en prislista är detta som visar hur mycket hyran går upp per månad
Många hyresvärdar i större städer lever tyvärr efter devisen ”du ska vara glad att du har tak över huvudet”. Jag har dålig koll på vad som rent juridiskt gäller kring underhåll av hyresrätter.[/QUOTE]u

M MetteKson skrev:
Många hyresvärdar i större städer lever tyvärr efter devisen ”du ska vara glad att du har tak över huvudet”. Jag har dålig koll på vad som rent juridiskt gäller kring underhåll av hyresrätter.
u[/QUOTE]

Inte bara i större städer. Här hade de inte renoverat vardagsrummet sen 90 talet. När jag flyttade ut så försökte vaktmästaren på sig att jag skulle stå för nya tapeter. När jag frågade när de bytte sist kom det fram.
Så jag nämnde bara att det är dags för er att byta, passa på att ta köket från 70 talet när ni är igång.

Då sa den snälla vaktmästaren att de renoverar bara lägenheter om hyresgästen frågade om det och de hade gått 10 år. Så de undvek det så länge de kunde.

D DFYD123 skrev:
Vet ej reglerna men fått förklarat för mig av ett större fastighetsbolag att om dom väljer att stoppa in glaskeramik så berättigar det inte hyresökning hos den hyresgästen utan snarare hyressänkning hos övriga hyresgäster.
Det låter fel, tycker inte du det ?

I InsidersUnited skrev:
Det låter fel, tycker inte du det ?
Kanske det, men tro mig jag har föreslagit att dom ska välja glaskeramik istället men dom vill inte av den anledningen säger dom. Samtidigt levererar jag fina siemensvaror med induktion när de renoveras så jag tror inte det beror på snålhet då skillnaden i inköp är minimal

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Kanske det, men tro mig jag har föreslagit att dom ska välja glaskeramik istället men dom vill inte av den anledningen säger dom
Jag har haft en hyresgäst som prompt ville ha gjutjärnsplattor i sin nya spis, fanns att beställa men inget som min handlare hade på hyllan.
När han fick nya spisen så fick jag en utskällning efter noter att jag köpt en Ekonomi modell som bara gick till 230C nere i ugnen, då kunde han inte göra sina pizzor i den längre. Han förstode inte att spisar med gjutjärnsplattor bara gjordes i Ekonomimodell med mindre effekt i ugnen. Jag var tvungen att gå därifrån innan jag sa något olämpligt....

• Haha
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.