M MetteKson skrev:
Jag håller med dig. Som hyresgäst förväntar jag mig faktiskt att få en ny produkt om den gamla inte går att reparera.
Jag förväntar mig nog också det och i praktiken är det väl oftast så det fungerar. I alla fall "större" hyresvärdar kan nog sällan räkna hem "krånglet" med att återanvända begagnad utrustning utan byter helt enkelt ut en förbrukad apparat mot en ny.

M MetteKson skrev:
Det betalar jag hyra för.
Håller inte riktigt med här. Du betalar hyra för att få det som du enligt hyresavtalet har rätt till. I praktiken innebär nog det ett boende med den standard boendet hade när du accepterade avtalet, med en ömsesidig insikt om att standarden gradvis försämras när du sliter på boendet och att den standarden ska uppgraderas periodvis genom renoveringar så att den håller likvärdig nivå som den höll när hyresavtalet ingicks.

Jag har svårt att se att ett normalt hyresavtal specificerar att en trasig apparat måste ersättas med en fabriksny utan tror att man helt klart måste acceptera att värden väljer att sätta in en begagnad spis så länge den fungerar korrekt och inte innebär en försämring i standard jämfört med den spis som förbrukats.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
För att svara på TS fråga så va jag med om att hällen sprack "utan anledning". 3 år gammal Miele-häll. Hällen sprack diagonalt under ett grytlock. Om man tänker sig grytlocket som en klocka som ligger i mitten av hällen så sprack den ut kockan 7, 11 och 2. alla sprickor ut till ramen i rostfritt stål.

Miele kunde vid besök inte bestämma hur det skett. Min misstanke är att någon form av undertryck uppstod när locket kyldes av (locket var varmt när det las på hällen) och spänningen spräckte hällen. Jag stod själv i köket med ryggen vänd mot och hackade grönsaker, och på hällen stod en pastakastrull och kokade till höger på hällen och locket låg i mitten.

Så utredningen kunde iaf inte konstatera vad som skett, och det skulle motsvara ditt fall TS. I mitt fall fick tyvärr också fastighetsägaren stå för fiolerna...:p
 
Men enl vissa så kan någon tappat nåt i hällen 5år tidigare så det var därför den sprack nu...

Hur är det med varma plåtar, om man tex bakar och stället upp plåten på hällen som är kall, är det ok?
Jag ställer alltid på skärbrädan
 
nino nino skrev:
Hur är det med varma plåtar, om man tex bakar och stället upp plåten på hällen som är kall, är det ok?
Kan inte svara om "anvisningarna" anser det OK men jag kan göra så utan att tveka. Anser att en häll konstruerad för varma "grytor" även bör klara detta utan problem.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Men enl vissa så kan någon tappat nåt i hällen 5år tidigare så det var därför den sprack nu...

Hur är det med varma plåtar, om man tex bakar och stället upp plåten på hällen som är kall, är det ok?
Jag ställer alltid på skärbrädan
På vår nu 20 år gamla Siemenshäll så ställer vi ofta plåtar direkt från ugnen utan problem. Jag kan tycka att det borde vara "elakare" värmespridning genom att slå på en eller två plattor på hällen faktiskt. Jag tror inte att värme i sig är problemet utan snarare fysiska smällar på hällen speciellt i kanten/ramen runtom.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Som tidigare nämnts så händer det att hällar går sönder, det kan även vara något så enkelt som ett lite ojämnt montage som gjort att den står i spänn eller liknande. Så länge det inte finns någon väldigt tydlig indikation på att hyresgästen varit ovarsam så är det en kostnad man får acceptera.

Jag tänkte först rekommendera TS att det faktiskt finns häll som reservdel, så att man inte behöver byta spis, men sedan läste jag att den "nya" kostade 500kr och en modern reservdel lär kosta mer...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som tidigare nämnts så händer det att hällar går sönder, det kan även vara något så enkelt som ett lite ojämnt montage som gjort att den står i spänn eller liknande. Så länge det inte finns någon väldigt tydlig indikation på att hyresgästen varit ovarsam så är det en kostnad man får acceptera.

Jag tänkte först rekommendera TS att det faktiskt finns häll som reservdel, så att man inte behöver byta spis, men sedan läste jag att den "nya" kostade 500kr och en modern reservdel lär kosta mer...
Ja jag skulle tro att den ligger på minst 2000 om det ens finns

Är väl bara jag som varit nojjig och aldrig ställt nåt på den, tänker inte börja för då spricker säkert min häll :)
 
nino nino skrev:
Ja jag skulle tro att den ligger på minst 2000 om det ens finns

Är väl bara jag som varit nojjig och aldrig ställt nåt på den, tänker inte börja för då spricker säkert min häll :)
Glaset på min Mielehäll kostade 1/3 av nypris inkl. Montage. Inte värt det om jag inte haft försäkring. Dock såg den som ny ut efter.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förväntar mig nog också det och i praktiken är det väl oftast så det fungerar. I alla fall "större" hyresvärdar kan nog sällan räkna hem "krånglet" med att återanvända begagnad utrustning utan byter helt enkelt ut en förbrukad apparat mot en ny.

Håller inte riktigt med här. Du betalar hyra för att få det som du enligt hyresavtalet har rätt till. I praktiken innebär nog det ett boende med den standard boendet hade när du accepterade avtalet, med en ömsesidig insikt om att standarden gradvis försämras när du sliter på boendet och att den standarden ska uppgraderas periodvis genom renoveringar så att den håller likvärdig nivå som den höll när hyresavtalet ingicks.

Jag har svårt att se att ett normalt hyresavtal specificerar att en trasig apparat måste ersättas med en fabriksny utan tror att man helt klart måste acceptera att värden väljer att sätta in en begagnad spis så länge den fungerar korrekt och inte innebär en försämring i standard jämfört med den spis som förbrukats.
Du har rätt, jag skrev för snabbt. Inlägget baserades mer på tyckande än avtal och juridik. Jag tycker inte hyresvärden ska komma dragandes med en begagnad spis när den gamla gått sönder (och inte går att reparera) och jag har inte varit med om att det hänt.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tycker inte hyresvärden ska komma dragandes med en begagnad spis när den gamla gått sönder (och inte går att reparera) och jag har inte varit med om att det hänt.
Nej det händer nog inte ofta.

Jag kan dock tänka mig en större hyresvärd där beståndet består av lägenheter med "gamla gjutjärnsplattespisar". Det är inte helt ovanligt att hyresgästen mot en extra månadskostnad kan välja standardhöjande tillval. Ett sådant tillval skulle kunna vara att byta spisen mot en "glashällsspis".

I denna situation skulle hyresvärden kunna få ett "lager" med "fullgoda" äldre utbytta spisar från de som valt att betala extra för modernisering. Vore jag hyresvärd skulle detta "lager" användas för spisbyte i de lägenheter som fortfarande hade "gjutjärnsplattespisar" när det behövdes. Tror inte att en hyresgäst med framgång skulle kunna motsätta sig detta.

Men det är som sagt säkert ovanligt.

Jag har dock varit engagerad i "studentboendefrågor" där den kommunala hyresvärden totalt hade flera tiotusental lägenheter varav några tusen studentlägenheter. Trenden gick från att "alla" studentlägenheter hade varit möblerade till att fler och fler hyrdes ut omöblerade. De möbler som blev över när en lägenhet "ändrade skepnad" sparades/magasinerades om de var OK och användes för utbyte i de lägenheter som fortfarande hyrdes ut möblerade och där möbler behövde bytas.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som VET om garantin gäller om jag köper tex en spis till en hyreslägenhet?
 
nino nino skrev:
Är det någon som VET om garantin gäller om jag köper tex en spis till en hyreslägenhet?
ja
 
nino nino skrev:
Är det någon som VET om garantin gäller om jag köper tex en spis till en hyreslägenhet?
Kolla med firman du handlar av, de borde ha koll på vilka garantier som gäller i ditt fall.
 
M MetteKson skrev:
Kolla med firman du handlar av, de borde ha koll på vilka garantier som gäller i ditt fall.
när slutanvändaren är ett hushåll så gäller garantin. Om du däremot ställer den i firmans lunchrum så är det en annan sak även om många tillverkare börjar bli lite mindre krävande gällande det.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
när slutanvändaren är ett hushåll så gäller garantin. Om du däremot ställer den i firmans lunchrum så är det en annan sak även om många tillverkare börjar bli lite mindre krävande gällande det.
Ok för jag hade en tvättmaskin som jag inte fick ta på garantin.
Men den stod i en tvättstuga så 2lgh använde sig av den, så då verkar ju det du skriver rimligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.