26 076 läst · 225 svar
26k läst
225 svar
Trasig häll i lägenhet
Nu har vi kommit till det läget att den "nya" inte dög fast den är likvärdig.
En ny varmluftsugn ska det vara... och inte är det ok att jag höjer hyra pga standardhöjning heller...
Inte varmluftsugn på den trasiga
En ny varmluftsugn ska det vara... och inte är det ok att jag höjer hyra pga standardhöjning heller...
Inte varmluftsugn på den trasiga
Du är medveten om att en hyresrätt är en kommersiell lokal?I InsidersUnited skrev:Jag VET liksom DFYD att garantin gäller. Har handlat säkert 300 olika vitvaror under åren(tror inte denna siffra räcker faktiskt), av olika handlare (allt från minsta ELON till Elgiganten, gross direkt från BSH/Siemens, Osby, you name it) alla har haft samma inställning, dvs används inte maskinen i ett storkök eller i komersiell lokal så gäller samma garantier som för konsument.
I InsidersUnited skrev:
Om det inte fanns varmluftsfunktion på ugnen när hyresgästen flyttade in så behöver inte ersättningsugnen ha det heller.nino skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 887 inlägg
Osäker vem som missförstår. Vitvarubranschen har som praxis att tillverkarna lämnar minst ett år garanti. Sen har vissa återförsäljare och leverantörer längre garantier på ofta utvalda varor. När en produkt används av en hyresgäst så hävdar jag således att garantin är minst ett år. Nej jag kan inte visa en juridisk text som påvisar detta.BeaumontX skrev:Frågan TS hade var om någon "VET om garantin gäller". Det kan ingen här svara på helt säkert utan att se villkoren för garantin i fråga. En användarmanual har ganska lågt bevisläge i den frågan, speciellt då den troligen inte fanns tillgänglig innan köpet.
Jag betvivlar inte att din erfarenhet om hur det oftast hanteras av serviceverkstäderna. Däremot är jag ytterst skeptisk till att det i prövning skulle hålla att enbart hänvisa till en sådan skrivning i manualen och därmed neka garantiåtgärd för att den har stått i pentryt på ett kontor. Men det skillnad på att ha rätt och få rätt, och tror nog få näringsidkare skulle driva en sådan process eftersom det troligen skulle kosta mer än vad de skulle vinna.
Precis som Alfredo korrekt påtalat så är den dispositiv i sin helhet
När en näringsidkare istället köper en vara för kommersiellt bruk ex en torktumlare på en frisörsalong så menar jag att det räcker med att öppna en bruksanvisning för att på så sätt se att det ej är någon garanti då maskinen är felanvänd enligt handboken då det nästan uteslutande står däri att denna produkt är avsedd för hushållsbruk. Sen finns det såklart maskiner anpassade för professionell användning där det även ges garantier för det syftet. Så jag är fullt medveten om att det i en bruksanvisning ej står hur lång garantin är. Jag ville använda argumentet åt andra hållet
BeaumontX skrev:Frågan TS hade var om någon "VET om garantin gäller". Det kan ingen här svara på helt säkert utan att se villkoren för garantin i fråga. En användarmanual har ganska lågt bevisläge i den frågan, speciellt då den troligen inte fanns tillgänglig innan köpet.
Jag betvivlar inte att din erfarenhet om hur det oftast hanteras av serviceverkstäderna. Däremot är jag ytterst skeptisk till att det i prövning skulle hålla att enbart hänvisa till en sådan skrivning i manualen och därmed neka garantiåtgärd för att den har stått i pentryt på ett kontor. Men det skillnad på att ha rätt och få rätt, och tror nog få näringsidkare skulle driva en sådan process eftersom det troligen skulle kosta mer än vad de skulle vinna.
Precis som Alfredo korrekt påtalat så är den dispositiv i sin helhet
Som jag även påtalade tidigare så har många leverantörer nu blivit lite ”snällare” och även lagt till att produkten är gjord för hushållsbruk men även i ex ett pentry på ett kontor eller i mindre verksamheter.
Kunde inte låta bli att läsa Elux garantivillkor.
Dom uttrycker sig som följer:
Garantin omfattar fel på produkten som orsakats av material- och produktionsfel och gäller endast varor som köpts för privat bruk.
BSH säger: ingen garanti gäller för många olika orsaker men bl.a vid användning för annat än hushållsbruk.
Frågan gällande hyresgäster och garanti kan ni läsa i EHLbygg2007 och samtliga medlemsföretag, vilket jag tror är samtliga leverantörer i sverige, är skyldiga att följa detta.
i korta drag står det såhär:
Gällande bygg och fastighet.
Enskild användning 12 mån garanti och 36 mån reklamationsfrist
Ej enskild användning 0 mån garanti och 12 månaders reklamationsrätt
Dom uttrycker sig som följer:
Garantin omfattar fel på produkten som orsakats av material- och produktionsfel och gäller endast varor som köpts för privat bruk.
BSH säger: ingen garanti gäller för många olika orsaker men bl.a vid användning för annat än hushållsbruk.
Frågan gällande hyresgäster och garanti kan ni läsa i EHLbygg2007 och samtliga medlemsföretag, vilket jag tror är samtliga leverantörer i sverige, är skyldiga att följa detta.
i korta drag står det såhär:
Gällande bygg och fastighet.
Enskild användning 12 mån garanti och 36 mån reklamationsfrist
Ej enskild användning 0 mån garanti och 12 månaders reklamationsrätt
Tack för att du tog dig tiden att leta upp dessa garantivillkor. Min tolkning av Electrolux garantivillkor är då att de inte gäller då den inte köps in för privat bruk. Den har istället köpts in i ett kommersiellt syfte, att användas i näringsidkarens verksamhet; hyreslägenheten.D DFYD123 skrev:Kunde inte låta bli att läsa Elux garantivillkor.
Dom uttrycker sig som följer:
Garantin omfattar fel på produkten som orsakats av material- och produktionsfel och gäller endast varor som köpts för privat bruk.
BSH säger: ingen garanti gäller för många olika orsaker men bl.a vid användning för annat än hushållsbruk.
Bosch blir lite mer spännande, för det blir en definitionsfråga vad är "hushållsbruk". Vi kan nog enas om att det inte är skolans storkök, men inte lika självklart att ett pentry på ett mindre kontor inte räknas dit. Jag skulle nog argumentera för att det gör det, antar att det är därför man har förtydligat senare.
Vilken salig blandning mellan reklamation och garanti i det dokumentet. Om vi byter "enskild användning" mot "enskilt hushåll" så vi använder samma terminologi som EHL Bygg 2007, så läser jag § 32a att det är 12 månaders garanti även vid "ej enskilt hushåll". Där står ordet "garanti" med, om även inom parantes. Skillnaden, som jag ser det, är att säljaren inte är bunden att avhjälpa ursprungsfel som reklameras månad 13-36.D DFYD123 skrev:Frågan gällande hyresgäster och garanti kan ni läsa i EHLbygg2007 och samtliga medlemsföretag, vilket jag tror är samtliga leverantörer i sverige, är skyldiga att följa detta.
i korta drag står det såhär:
Gällande bygg och fastighet.
Enskild användning 12 mån garanti och 36 mån reklamationsfrist
Ej enskild användning 0 mån garanti och 12 månaders reklamationsrätt
Garanti är ett avtalsvillkor och villkor som inte varit förhandlingsbara innan köpeavtalet slutsD DFYD123 skrev:Osäker vem som missförstår. Vitvarubranschen har som praxis att tillverkarna lämnar minst ett år garanti. Sen har vissa återförsäljare och leverantörer längre garantier på ofta utvalda varor. När en produkt används av en hyresgäst så hävdar jag således att garantin är minst ett år. Nej jag kan inte visa en juridisk text som påvisar detta.
När en näringsidkare istället köper en vara för kommersiellt bruk ex en torktumlare på en frisörsalong så menar jag att det räcker med att öppna en bruksanvisning för att på så sätt se att det ej är någon garanti då maskinen är felanvänd enligt handboken då det nästan uteslutande står däri att denna produkt är avsedd för hushållsbruk. Sen finns det såklart maskiner anpassade för professionell användning där det även ges garantier för det syftet. Så jag är fullt medveten om att det i en bruksanvisning ej står hur lång garantin är. Jag ville använda argumentet åt andra hållet
är utan verkan. Även avtalslagen gäller vid köp av lös egendom.
Vad menar du?! Det finns väl massor med avtalsvillkor som ensidigt presenteras från en part och som ej är förhandlingsbara.S Spikin skrev:
Bara en sån sak som Icas pris på mjölk är (normalt) ett sådant villkor.